Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag försöker lÀra mig spela gitarr bÀttre och upptÀckte nu att powerackord fanns. Om jag förstÄr sÄ trycker man endast ner tvÄ strÀngar pÄ greppbrÀdan. Jag Àr dock sÄ inkörd pÄ barreackord sedan tidigare sÄ pÄ det stÀlle jag skulle tryckt ned den översta tonen pÄ greppbrÀdan lÀgger jag istÀllet hela pekfingret över. Blir powerackorden fel dÄ? Borde jag istÀllet bara trycka ner de pÄ tvÄ stÀllen pÄ greppbrÀdan och försöka dÀmpa de övriga strÀngarna?

Annons
Postat (redigerat)

BÄde ja och nej.  SÄ lÀnge du slÄr an de 2 översta E och A dÄ gör det inget.  Men försök att göra det till en vana att anvÀnda 1 finger/ strÀng.  Kommer underlÀtta nÀr ditt spelande blir bÀttre och avancerar.... ^^

Redigerat av vayzeria
Postat

NĂ€r man spelar powerackord sĂ„ vill man inte att de tunna strĂ€ngarna ljuder med. NĂ€r man trycker ner hela pekfingret (Barre) sĂ„ riskerar man att de ringer med. I alla fall dĂ„ man spelar elgitarr. Inte lika stor risk pĂ„ akustisk. Men öva pĂ„ att ha spetsen av pekfingret nedtryckt och resten av pekfingret liggandes pĂ„ de andra strĂ€ngarna, utan att trycka ner dom. DĂ„ dĂ€mpas dom. 🙂

Postat

Powerackord Àr vÀl tre strÀngar. Grundton - Kvint - Oktav, alltsÄ de tre översta strÀngarna i ett barréackord.

LĂ€r dig att ta greppen med tre klingande och resten dĂ€mpade strĂ€ngar bĂ„de med E-strĂ€ngen och A-strĂ€ngen som bas -- sĂ„ blir du en mĂ€stare 🙂

• 7 mĂ„nader senare...
Postat
On 7/6/2020 at 11:45 AM, chrome5 said:

Jag försöker lÀra mig spela gitarr bÀttre och upptÀckte nu att powerackord fanns. Om jag förstÄr sÄ trycker man endast ner tvÄ strÀngar pÄ greppbrÀdan. Jag Àr dock sÄ inkörd pÄ barreackord sedan tidigare sÄ pÄ det stÀlle jag skulle tryckt ned den översta tonen pÄ greppbrÀdan lÀgger jag istÀllet hela pekfingret över. Blir powerackorden fel dÄ? Borde jag istÀllet bara trycka ner de pÄ tvÄ stÀllen pÄ greppbrÀdan och försöka dÀmpa de övriga strÀngarna?

SÄ hÀr Àr det: Det som du tycker lÄter bÀst Àr rÀtt!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.