Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har slagits av ett fenomen många gånger, som jag inte riktigt förstår....ang volymrattar

När man är nere på de absolut lägsta volymer, på precis alla volymrattar(pottar), så panoreras alltid ljudet åt höger....varför är det så???

Först trodde jag det bara var på billigare grejor....men.....det inträffar på min NAD stärkare, på mitt MOTU interface, på min Mackie BigKnob samt på min Avalon VT747sp.......samt på min billiga Philips Microstereo för 1500:- ........dvs, det är en spännvid på 1.500:- till 25.000:-, så det kan ju inte ha med kvaliteten på rattarna att göra!?

Någon som kan förklara detta fenomen?

Annons
denton (oregistrerad)
Postat

Jag har varigt med om samma problem på ett Saje Odyssey mixerbord och det var ett bord som kostade 580 000:- för ca 10 år sedan

Postat

så, det beror inte på att jag har en behringer som monitormixer?

det som är skumt är att även ni verkar få fenomenet att volymen kommer först i högra högtalaren.

skumt

Postat

Hej!

Kan det vara så att när musikmaskiner tror att ingen märker nåt, för att volymen är så låg, så har de sina sympatier åt höger?

MVH-Peder

Postat

har samma erfarenhet av en massa prylar. min sura hi-fi anläggning, men också mina Event TR5 via MBox.

Postat

Det är nog ganska ovanligt att ha perfekt balanserade potentiometrar, eftersom det alltid finns en viss tolerans mellan kanalerna och örat är ganska känsligt. Feltoleransen är förstås mindre ju dyrare potentiometrarna är, men man vet ju inte hur dyra potentiometrar som har valts i en svindyr burk... 🙂🙂

Jag har inte något sådant problem i min anläggning, men jag har ju också alla sådana kontroller digitala, i och med min Benchmark DAC1, som jag använder numera - men även i Behringer DDX3216, som också ger en perfekt stereobalans. I min stereo/surroundanläggning finns inte heller någon sådan förskjutning, men det beror på att volymen är digitalt kontrollerad, så ljudet går aldrig genom någon potentiometer - men mina tidigare stereoanläggningar och analoga mixerbord har alltid lidit i högre eller lägre grad av denna trista stereo-effekt...

Postat

Claes: Ja, det har du förståss rätt i, att det säkert aldrig går att få dem perfekta, men varför uppkommer det bara vi de absolut lägsta volymerna?

Eller är det bara så att den lilla "förskjutningen" som förekommer, finns oavsett volym, men uppfattas/registreras bara vid de absolut lägsta volymerna?

Och fråga nummer två kvarstår....varför kryper den alltid till höger? har aldrig varit med om att den smugit iväg åt vänster nån gång....!?!?

hmm....bor det ett litet analogt spöke i alla audioapparater, som sitter där och jävlas med oss??????? 😮😮😕

Postat

Det är säkert något subliminalt politiskt syfte bakom det hela... 😕

Nåja - skämt åsido. Att det alltid blir mot höger beror troligen på potentiometerna konstruktion, så om någon började använda den inre banan för höger i stället för vänster (eller om det är tvärtom), så hade det ändrat sig radikalt.

Anledningen till att det hörs mer på låg volym, är att det blir förhållandevis större skillnad. Skillnaden är nog alltid ungefär lika, men ju högre volym desto mindre relativ skillnad blir det mellan kanalerna och örat uppfattar det inte längre som en skillnad.

Postat

Det är mycket ovanligt att volympotentiometrarna är perfekt balanserade mellan kanalerna. På dyrare stereoförstärkare o dyl förekommer det och då står det ofta i specifikationerna eller till och med i reklamen. naim poängterar absolut balans, min Musical Fidelity hörlursförstärkare är 100% rätt, och ett par av mina förstärkare. Men man måste kolla när man köper dem. 😕

Postat

Skillnaden borde också bli mindre desto högre volym man har. Tänk att volymen är på max då är poten i princip noll ohmig och har ingen inverkan på signalen.

Sen används i de flesta fall potar med logaritmisk skala till volymkontroller eftersom det ger en naturlig ökning av signalen. Dessa är svårare att få linjärt matchade än valiga linjära potar.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.