Björn Olsberg Postat 27 maj 2020 Postat 27 maj 2020 Det är dags för vårens studiofestival och utmaningen är att ratta fram det fetaste metal-gitarrsoundet! Regler Hämta de inspelade gitarrfilerna – du kan utgå från alla eller bara några av dem Ratta, mixa och routa efter bästa förmåga för att få fram ditt bästa resultat, alla typer av effekter och signalkedjor är tillåtna Inga övriga ljudkällor eller komp får finnas med i slutresultatet När du är klar skickar du ditt bidrag som en mp3-fil i ett personligt meddelande till @Björn Olsberg Nytt för denna gång: Du behöver inte, som tidigare, föranmäla ditt intresse i tråden Start: 27 maj 2020 Slut: 15 juni 2020, kl 23.59 Rösta gör du här och senast den 23 juni Priset för den värdiga vinnaren är den högt eftertraktade äran! Om ljudfilerna Det är två gitarrer, alltså höger och vänster samt dubbar på båda. Tempot är 175bpm. Ljudfilerna är inspelade av Olle Liljegren från bandet Ravened. Vill du veta mer om hur röstningen kommer att gå till så står det i nästa inlägg. Kör hårt och lycka till! 2 2
Björn Olsberg Postat 27 maj 2020 Trådstartare Postat 27 maj 2020 Om röstningen Efter slutdatumet startar vi en ny tråd där medlemmar får gå in och rösta. När tiden för röstning är över, räknar vi samman antal röster. För att undvika att kompisröstning slår över till någons fördel, har vi en jury vars röster väger 50 procent. Och det fungerar så här: Det totala antalet röster av medlemmar ges till juryn, som då har inflytande över 50 procent av röstningen. Dessa röster delas upp mellan jurymedlemmarna som består av @Jon Rinneby, @Andreas Hedberg och @Björn Olsberg och som får fördela sina röster efter eget huvud. Slutresultatet presenteras i en egen vinnartråd i anslutning till Studiofestivalen. 1
VayzeriA Postat 27 maj 2020 Postat 27 maj 2020 Kul tävling! Dum fråga på det..... Bara de nedladdade filerna man får använda så klart, inte lägga andra" källor" mer än effekter/eq m.m? Funkar att köra genom annat kabinett? 😎🙃
Björn Olsberg Postat 27 maj 2020 Trådstartare Postat 27 maj 2020 Hej, bra frågor! Inga övriga ljudkällor. Förtydligar i första inlägget. Men du får använda vad du vill för att processa ljudet. 1
ONSatan Postat 27 maj 2020 Postat 27 maj 2020 (redigerat) Sjukt kul utmaning! Bör kunna funka även för oss som är både kassa på gura och har öron (rejält) skadade av ungdomsrep med Marshall/Ampeg -stackar med allt på 10... (kunde jag offra mitt hus för en öronfix så hade jag gjort det!)! Redigerat 28 maj 2020 av ONSatan Jag är trög
VayzeriA Postat 29 maj 2020 Postat 29 maj 2020 On 2020-05-27 at 17:41 sa Björn Olsberg: Hej, bra frågor! Inga övriga ljudkällor. Förtydligar i första inlägget. Men du får använda vad du vill för att processa ljudet. Hej igen.... måste fråga.. igen! Riffet känns lite trött. Får man klippa/ klistra och arrangera om lite? Får ett bättre tryck och "tempo" med mer thrash-"feeling" 🤟
Björn Olsberg Postat 30 maj 2020 Trådstartare Postat 30 maj 2020 Så länge du bara använder dig av de inspelade gitarrerna som ljudkälla så får du göra vad du vill. Om det även innebär redigering så go ahead! Kul, ska bli spännande att höra! 1
Björn Olsberg Postat 1 juni 2020 Trådstartare Postat 1 juni 2020 Två färdiga bidrag har redan skickats in. Knappt två veckor kvar.
VayzeriA Postat 3 juni 2020 Postat 3 juni 2020 On 2020-06-01 at 22:25 sa Björn Olsberg: Två färdiga bidrag har redan skickats in. Knappt två veckor kvar. Kom på en idé, om ni nu inte redan kommit på den själva! När tävlingen är över. Kanske skapa en tråd där övriga medlemmar kan lägga upp och jämföra sina "alster" lite som när Studiotidningen släppte "Mixologi" för en så där 10 år sedan?🤟🙃🙂
Björn Olsberg Postat 3 juni 2020 Trådstartare Postat 3 juni 2020 Bra idé! Alla alster kommer att ligga uppe i en egen tråd där medlemmar röstar, så det är absolut görbart. Personligen är jag otroligt nyfiken på att läsa hur bidragen har rattats fram. Signalvägar, prylar, pluggar, inställningar osv. Lite som "så skruvade jag fram mitt bidrag". Det blir ju också lite av det du fiskar efter, tänker jag rätt? 1
VayzeriA Postat 3 juni 2020 Postat 3 juni 2020 Jo precis! Lite nytänkande, annorlunda sätt att jobba. Brainstorma och inspireras 😎
Björn Olsberg Postat 11 juni 2020 Trådstartare Postat 11 juni 2020 Hej forumiter! En påminnelse om att deadline för att delta i denna tävling är nu på måndag 🙂 Utgå från redan inspelade gitarrer och ratta fram ditt fetaste sound efter bästa förmåga. Regler i första inlägget. 1
VayzeriA Postat 11 juni 2020 Postat 11 juni 2020 Snart klar ! Fick lägga ner att klippa i spåren och ändra slingan. Hade mindre fritid än jag först trodde. Håller nu på med automatiseringen, (pan/volym) sen EQ m.m. Varför inte EQ först kan man hju fråga? Jo panorering /ljudnivå e ju EQ oxå i sig. Provar detta som ett experiment i tävlingen ^^ 1
Björn Olsberg Postat 15 juni 2020 Trådstartare Postat 15 juni 2020 Det hoppas jag. Ute i värmen går ju inte att vara 😂
Linkowich Postat 16 juni 2020 Postat 16 juni 2020 Jaha. Skit att jag inte hann se detta i tid då. 😭 Metalgura är ju skoj. Får man posta ett klipp här utom tävlan måntro? studiofestival_metalgura_AL.mp3
Björn Olsberg Postat 30 juni 2020 Trådstartare Postat 30 juni 2020 On 2020-06-16 at 15:15 sa Linkowich: Jaha. Skit att jag inte hann se detta i tid då. 😭 Metalgura är ju skoj. Aj, trist. Nästa gång, @Linkowich! Det kommer ny tävling mot slutet av sommaren 🙂 Vinnarna är nu korade:
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.