Jump to content
Annons

Vilken funktion fyller ett bra ljudkort?


R-sob (oregistrerad)

Recommended Posts

R-sob (oregistrerad)

Hallå!

Jag undrar på vilket sätt ett bra ljudkort förbättrar ens musikarbeten?

Jag använder nästan uteslutande reason och har nyss köpt en ny dator som har ljudkortet integrerat på moderkortet (tror jag) och när jag tar fram olika basljud så låter inte dessa helt rena alltid.. dessutom så kan det ibland låta som om det kommer med ett reverb som liksom "hackar" i bakgrunden, första gången jag hörde det så trodde jag att det var hårdisken på datorn som lät konstigt men det kom från hörlurarna..

Är detta problem som ett bra ljudkort kan greja?

Kortfattat; förutom för att få en låg latency, vilka andra funktoner fyller ett bra ljudkort?

Ha D!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder ett Delta Audio 10/10LT för att kunna göra flerspårsinspelningar och ev. få högre upplösning (24bit) om jag skulle vilja det.

Detta kortet avlastade min dator avsevärt mot mitt tidigare integrerade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av ett bra ljudkort kan man kräva ett bra slutresultat.

Men den frågan kan ge olika svar.

Jag kör dubbla ljudkort och 16 kanaler in och ut och för mig är det en nödvändighet för att jag ska kunna använda all min extern hårdvara direktintegrerat med Cubase och de andra mjukvarorna jag använder dagligen.

Som nästan alltid hänger mycket på vad du ska använda det till och på vilken nivå.

Har man betalande kunder som sitter efter en deadline och knapprar på bordskanten vill man kanske inte använda ett Soundblaster ihop med Steinbergs Nuendo

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Hammerfall DSP 9652. Dels för att kunna få ut mycket på reglar men mest för att det låter så jäääkla bra.

Att ljudet låter bättre i ett dyrare ljudkort säger sig självt. Det är annorlunda AD/DA i dom och självklart finare teknik i dyrare. Har en bild någonstans med en kurva på en ljudvåg uppspelat dels i ett SoundBlaster Live och dels i ett dyrare kort och medans Live-vågen är en tjock gröt så är det dyrare kortets kurva riktitgt fin och tydlig.

Kör du iofs i Reason så "kvittar" det ju, då det bara är för lyssning. Klart att det kanske inte alltid låter som det kommer att göra men lär du dig mixa efter det och med tillräckligt med erfarenhet så vet du nog vad som krävs för att det ska låta "rätt".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...