Jump to content
Annons

Malström? Till vilken nytta?


Piffen

Recommended Posts

Tjo!

Varför Gud, varför? Jag använder så gott som aldrig Malström. Nånsin. Har med den nånstans i nått nytt projekt som nån liten effekt, men det är första gången på evigheter som jag faktiskt ens tittar på den. Jag tycker den är så tråkig att jobba med, den känns så låst. Å allt jag får ur den låter bara spetsigt, kantigt, elakt, ja gud vet vad, men inte är det något intressant iaf.. Det är inte det att den låter dåligt eller att den inte har potential, för det tycker jag att den har. Men den tilltalar mig bara inte, inte nånstans. Det är som att den inte är lämpad för mina produktioner..

I och för sig, det faktum att jag inte använder den gör ju att jag helt enkelt inte lär mig den riktigt ordentligt heller.. Vilket kanske ger upphov till att den känns begränsad, för mig, när den inte är det. Jag uppskattar subtractorns enkelhet och sjyssta sound, starkt. Jag kanske är lite väl gammaldags? Konstigt nog.. Jag som är så ung.. 😉

Är det nån annan här som kommer på sig med att skapa en malström då och då - bara för att stänga ner den igen så fort man börjat pilla lite på rattarna? 😲

Tacksam för snabba svar! 😮 //smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag håller med dig att den kan vara lite begränsad.

Man bara tar fram den nån gång då o då och pillar lite.

Kan ju iof ibland vara lite till nytta, men den är rätt rolig att pilla i... 😲

Jag tycker det är en liten del i ett program som är kul att pilla på... inge mer...

Äh nu bara pratar jag i sömnen... 😉

God natt! 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, på nått sätt är det väldigt skönt att man inte behöver använda den om man inte vill. Det är bara det att jag känner mig lite slösaktig när jag inte använder de förträffliga redskap som jag faktiskt har tillgång till.. Reason är ju begränsat i utbudet av moduler (vilket jag älskar!!), så då borde man ju använda de som finns, utnyttja potentialen till max på nått sätt. Men, så länge det låter bra, och känns bra... varför krångla? 😲

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

R-sob (oregistrerad)

hmm, jag kan verkligen hålla med dig, har inte använt malström:en till mycket men det kanske beror på att man inte behärskar malströmmodulen fullo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Malström är det enda förutom Scream modulen som lockar mig i Reason. Jag har flera gånger övervägt en Reason licens bara för att få Malström. Det är en våldsamt trevlig synt och kanske den enda riktigt lyckande granularsynten.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Kände så för malströmmen innan. Hade bara använt den några gånger.

Men nu på senare tider har jag känt att Subtractorn inte räkt till alla gånger. Så jag har börjat pilla lite på malströmen. Å vipps så har man lärt sig den rätt bra å får fram extra fina ljud 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så länge sedan jag upptäckte Malströms speciella egenskaper faktiskt...

Men jag tycker den är jättebra!

Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)

Malströmmen är ju underbart icke-begränsad! Man kan zooma in på en liten punkt i ett ljud och ställa ner grainhastigheten - det betyder att man har nästan obegränsat antal statiska vågformer att välja bland. Och vill du inte att vågformen ska vara statisk, så öka grainhastigheten...underbart! Det känns lite som om man surfar omkring i en Mandelbrotvärld när man jobbar med Malströmmen: du upptäcker nya världar i din resa genom graintabellerna 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Loa (oregistrerad)

Malen e outstanding som allt annat i Reason. Använder den till 40-50% i mina produktioner.

Fast, jag kanske har glädje av den pga mina genrèr som jag rör mig i 😉

Men o andra sidan finns uppsjö med presets som samtidigt bevisar en otrolig mångsidighet som spöar Subben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Malstrom är klockren till vissa ändamål. Subben låter lite digital och tråkig tycker jag, det hörs att den har några år på nacken.

Det enda jag använder reason till är malstrom, dr rex (eftersom jag har extremt mycket rex filer) och scream som någon skrev...

Jag skulle gärna vilja ha scream som vst plugin...

SCREAM!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Malström är en super synt, precis som Jappe säger så går det att "frysa" en vågform och få ett helt statiskt stillastående ljud, perfekt till underbara solosyntslingor, anväder den för fullt på min kommande cd :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Får jag uttrycka mig så... öhh Malström är ju en del av det som gör Reason till Reason.. Så anser jag! Hittar inte något annat som kan få fram den karaktären jag lyckats få fram med Malström. Den är toppen nice.

Alltså..: Va fasiken snackar du om?

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

jag personligen får ingenting ut ur malström.

Det är nog bara för jag aldrig skruvar ihop egna ljud utan använder färdiga presets. Eller ah, självklart skruvar jag, men jag skapar inga egna ljud från grunden..

Seriöst hur gör man ett ljud? Jag har aldrig riktigt förståt det..

Det som bygger upp ljuden är oscillatorerna? Och sen LFO ? Ja ni ser, jag kan ingenting om synthar egentligen, jag kan bara spela :rolleyes:

Neh men seriöst. Kan nån förklara för mig hur man gör ett ljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

beluboobi... Jag har inte hittat nån användning för den. Har inte gillat den. Men jag måste erkänna, efter att jag satte igång den här tråden så testade jag faktiskt lite presets. Och jisses. Det var bättre än jag hade för mig. Riktigt snyggt. Mitt problem är att jag hatar presets. Jag vill göra allt själv. Så gott som. Men eftersom den är rätt fräck, även om jag inte vet var jag ska peta in den, så är det väl bara att lära sig. Att programmera den så den låter kool. Dags å läsa manualen, igen. Noga. Suck. 😳

Roha.. Lättast är nog om du läser manualen. Det är inte så konstigt, och när man väl fattar är det riktigt trevligt. 😛 Men man kan säga såhär.. Oscillatorerna skapar ljudet, sen är resten modulering. Fast nu får jag väl e-spö för att jag förenklar.. Ehrm. 😲

Kika i manualen, det är faktiskt riktigt trevligt. 🙂 Så blir det mkt enklare att skapa de ljud du vill ha, utan å behöva leta å leta.. 🙂

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har läst i manualen..

Men allt jag får till när jag vrider på oscillatorerna är konstiga ljud..

Visst ljudet ändrar sig. Men oftast så låter det väldigt väldigt konstigt.

typ allt låter likadant 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

nästa låt jag postar i demo-forumet kommer att vara byggd med väldigt många malströmmar. då ska ni få höra 😆

den låten har iofs väldigt konstigt ljud 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Till en början låter det säkert samma, samma.. Men då har du helt enkelt inte tränat tillräckligt mkt. Det är ju bara så. Och som sagt, det är ju inte bara oscillatorerna.. Det finns en hel del modulering att slänga på oxå.. Dessutom kan ju subtractor må fint av lite effekter.. Men ju mer du pillar med den, desto bättre blir det. 😛 Å läs manualen en gång till.. För varje gång blir man lite klokare.. 😉

Ska bli intressant Dedacia (kul å se att ni ligger på gates of metalbannern.. hehe, det där låter bekant tänkte jag.. 😆)

//smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat exempel på malströms sköna karaktär (i min mening).. är det som kommer i denna vid 3min..

 

Samma ljud i denna vid 5min

 

Redigerat av Gäst
Döda länkar
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Malström ja...

Jag skulle vara mycket gladare för den slytherinfärgade apparaten om man kunde skapa/lägga till egna/flera granularer...

Dock kan man göra vansinniga effekter med den.

Och jag, som är in på Psychedelic Trance, använder ofta Malström som ett filter.

Svepande comb+ och comb- med hög resonans ger en flang/brunnseffekt som funkar utmärkt för att piffa upp all acid... Inte ett ljud kommer dock ifrån Malström... Har nästan alltid subtractors.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle det vara intressant för er att läsa lite tips på vad man kan göra med Malström?

Är det tillräckligt många intresserade, skriver jag en pedagogisk guide. Räck upp en hand och hojta till här isåfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...