HomerJSimpsson Postat 26 april 2020 Postat 26 april 2020 Det verka som om jag aldrig kommer ha råd att köpa högtalare. 4x12", 2x18"(15"), 1x64" ... de kostar bara för mycket. Så, då är det väl bara kvar att bygga själv : Neodymmagneter, koppar till spolen, tratt, chassi, tjocka spånskivor ... hur svårt kan de bli ? Erfarenheter, råd , tips ?
dman Postat 26 april 2020 Postat 26 april 2020 Någonstans måste man väl börja, varför inte med diskanter? http://www.hififorum.nu/artiklar/Dahlbergsband/del1/Dahlbergsband.htm Fast personligen har jag lite svårt att tro på övriga element som DIY, även om man kanske kunde plocka ihop delar av diverse andra skrotade element. Men vad vet jag, ja har ju aldrig provat... Som elektrikern sa: Friskt kopplat , Hälften brunnet! Dooh (friskt vågat, hälften vunnet)
pme (oregistrerad) Postat 26 april 2020 Postat 26 april 2020 16 minutes ago, dman said: Någonstans måste man väl börja, varför inte med diskanter? http://www.hififorum.nu/artiklar/Dahlbergsband/del1/Dahlbergsband.htm Fast personligen har jag lite svårt att tro på övriga element som DIY, även om man kanske kunde plocka ihop delar av diverse andra skrotade element. Men vad vet jag, ja har ju aldrig provat... Som elektrikern sa: Friskt kopplat , Hälften brunnet! Dooh (friskt vågat, hälften vunnet) Det går nog att bygga element hemma. Men jag tror det blir ofantligt mycket dyrare än att köpa klassiska vintage modeller eller esoteriska boutique modeller. I hifi världen så verkar det som om folk lyckats göra vettiga elektrostat högtalare som DIY.
HomerJSimpsson Postat 27 april 2020 Trådstartare Postat 27 april 2020 Jag har nån liten Neodymmagnet som kan hålla 7kg. Tråd till spolen är inte så dyr. chassit får jag väl börja med mitt gamla mekkano ... tratten ... lackerat tygbit ?
VayzeriA Postat 27 april 2020 Postat 27 april 2020 8 timmar sedan sa HomerJSimpsson: Jag har nån liten Neodymmagnet som kan hålla 7kg. Tråd till spolen är inte så dyr. chassit får jag väl börja med mitt gamla mekkano ... tratten ... lackerat tygbit ? Lackerad kevlar kanske?^^
Gäst Postat 27 april 2020 Postat 27 april 2020 (redigerat) Det behöver inte vara så dyra grejor gammalt skit funkar kanonbra Redigerat 27 april 2020 av Gäst
HomerJSimpsson Postat 28 april 2020 Trådstartare Postat 28 april 2020 15 timmar sedan sa pop53: Det behöver inte vara så dyra grejor gammalt skit funkar kanonbra Javisst, jag är igång sen '70 ... Om jag lägger tyg över en tumma så får jag väl nån slags parabel kurva av tyngdkraften. Lackar jag tyget borde det väl behålla formen. Men jag få nog lackar rejält om den ska hålla formen även när jag sen spelar gamla Midnigt Oil sen ... Kanten måste ju förbli mjuk så att tratten kan vibbar sen ... Det som ger mig mest huvudbry är att jag har ingen ide om vilken trådtjocklek och vindningstal jag ska använda till spolen så att jag slipper prova ihjäl mig ... magneten är typ D15 L40 ...
dman Postat 28 april 2020 Postat 28 april 2020 Lite industrispionage som inspiration? https://www.youtube.com/watch?v=gHbfAAnVJWc Man pratar om ett trelagers patenterat membran som en "sandwich". Undrar just om man refererar till baselementet som en "subway"? Finns nog annars lite mer ingående rundvandring på Focal, bla Produce Like a Pro var väl där för nåt år sedan.
Gäst Postat 28 april 2020 Postat 28 april 2020 (redigerat) Då har du nog allt hemma redan till en sån här Men såna här i trä måste vara nåt utöver det vanliga kolla på DIY speaker cones på tuben eller nätet Redigerat 28 april 2020 av Gäst
HomerJSimpsson Postat 29 april 2020 Trådstartare Postat 29 april 2020 16 timmar sedan sa dman: Lite industrispionage som inspiration? https://www.youtube.com/watch?v=gHbfAAnVJWc Man pratar om ett trelagers patenterat membran som en "sandwich". Undrar just om man refererar till baselementet som en "subway"? Finns nog annars lite mer ingående rundvandring på Focal, bla Produce Like a Pro var väl där för nåt år sedan. Intressant... behöver bara gräva upp lite beryllium till tveeterna i trädgården 😉 ... 1
HomerJSimpsson Postat 29 april 2020 Trådstartare Postat 29 april 2020 11 timmar sedan sa pop53: Då har du nog allt hemma redan till en sån här Men såna här i trä måste vara nåt utöver det vanliga kolla på DIY speaker cones på tuben eller nätet Fint arbete ... och så storleken ! ... 8 St såna här på scen skulle kunna vara hörbar ...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.