kristofferhellsen Postat 17 april 2020 Postat 17 april 2020 Hej! Jag har införskaffat lite stenull och ska börja bygga mina akustikplattor. Vilket tyg ska jag använda? Har läst och folk säger "ditte" från ikea är bra. Men behöver jag ha något annat tyg typ "Dacron" mellan stenullsisoleringen och det yttre tyget? Tack på förhand för svar!
ostfisk Postat 18 april 2020 Postat 18 april 2020 Ditte är mycket bra. Bra stretch vilken gör att det går att få det slätt. Dacronvadd behövs ej. Jag hade det i mina för att få dom helt vita. Stenullen syntes igenom det vita ditte tyget så jag hade två cm dacronvadd mellan stenull och tyg. Men kör du på annan färg än vit så spelar det ingen roll.
Shadow Postat 26 september 2020 Postat 26 september 2020 (redigerat) Håller på med ett liknande projekt och har en annan fråga om tyger. Jag var inne i en tygbutik och blev tipsad om att köpa sammetstyg. Men är det fel att använda det för akustiska plattor? Tyget är lite tjockare och struktur som absorberar högfrekvent ljud men frågan är om det är overkill för en akustisk platta med stenull eller om det blir bättre? Har förstått att sammet är bra att använda som gardiner i alla fall. Redigerat 26 september 2020 av Shadow
pme (oregistrerad) Postat 27 september 2020 Postat 27 september 2020 Jag tror det är helt bortkastat om man inte gör det av någon visuell anledning. (Tex att man har gardiner i samma tyg)
red_house_painter Postat 27 september 2020 Postat 27 september 2020 Viktigast är väl att man ska kunna blåsa igenom tyget för att det stenullen ska kunna absorbera. Är tyget för tätt så tränger inte luften igenom
alexalex Postat 10 oktober 2020 Postat 10 oktober 2020 Fiberduk funkar utmärkt att klä in på baksida för att behålla luftigheten men ändå hindra ullen att ramla ut.
Shadow Postat 11 november 2020 Postat 11 november 2020 Det blev svart DITTE från IKEA tillslut, det var så pass billigt också. Så här byggde jag mina akustikplattor om någon är intresserad.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.