Andalusiadreams Postat 8 april 2020 Postat 8 april 2020 Hej ! Säg att man har en textförfattare, en kompositör och en som sjunger texten . Hur blir fördelningen när låten genererar vinst ? Är det någon part av dessa 3 som lagligt ska ha mer andel än de andra eller ska alla ha lika mycket?
DionHarris Postat 8 april 2020 Postat 8 april 2020 Det där kan man göra upp som man vill. Eller har jag helt fel? Jag hade gett sångaren en slant för uppdraget och sedan kört 50/50 mellan kompositör och textförfattare. Så många kronor kan det väl inte handla om i slutändan ändå.
Terror Postat 8 april 2020 Postat 8 april 2020 Gör upp det som ni vill INNAN släpp. Men i det fall du beskriver över, så har jag splittrat 50/50 mellan textförfattare och kompositör och sedan betalat artisten en one time fee för inspelningen.
Andalusiadreams Postat 9 april 2020 Trådstartare Postat 9 april 2020 Det var så jag tänkte men kompositören ttyckte att det skulle delas lika att sångaren oxå ska få äga en tredjedel av låten alltså . Är det normal att man gör så? PS Jag är textförfattare
Andalusiadreams Postat 11 april 2020 Trådstartare Postat 11 april 2020 Kompositören tycker att artist har hjälpt till med att få en bättre flow i låten.. annars så har ej artisten gjort mer än att sjunga .. jag tänkte som alla andra som kommenterat men kompositören vill att vi delar lika med artisten ändå.. så jag går med på det för att undvika gräl ..
pme (oregistrerad) Postat 11 april 2020 Postat 11 april 2020 Vill kompositören ge upp en del av sin kaka är det väl inget att fundera på. Och det är väl ganska vanligt bland kända artister att ta det som krav. Men det var kanske vanligare förr när skivor drog in pengar.
HomerJSimpsson Postat 12 april 2020 Postat 12 april 2020 Musik = pengar ... mer musik = mer pengar ... fler musiker = mindre pengar ... fler datorer = mer pengar ... mer effekter = mer pengar ... mer text = mindre pengar ... mer video = mer pengar ...mer storry = mindre pengar ... mer schlager = mer pengar ... mer dansare = mer pengar ... mer big star = mer pengar ... mer lovesong = mer pengar ... mer naket = mer pengar ... mer våld = mer pengar ... mer pengar = mer pengar ... mer pengar = mer frihet ... mer frihet = mer musik ... musik = frihet ... frihet att göra musik ... jag skiter i pengarna
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.