Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej Studio,

Sysslat med musik frÄn och till (jÀvligt mycket frÄn) i typ 15 Är och alltid gÄtt under illerill som artistnamn, vilket har en viss bakgrund. Grundar sig i "illerrre" som kom frÄn en dampande 11 Äring som ville heta "killer" nÀr han gamade, varav en kompis sedan kallade mig illerill nÀr jag rappade.

Hur som helst. Inte gjort nÄgot nytt pÄ 5 Är, men har lite nyfunnen motivation och funderar dÀrav pÄ att byta artistnamn av följande anlednigar:

- Vill inte förknippas med mina gamla lÄtar dÄ jag inte tycker dem Àr bra.

- Har ibland fÄtt höra likheter med Eminem pÄ vissa lÄtar och han Àr definitivt en inspiration. VÄra artistnamn Àr ganska lika.

- illerill sÀger ingenting alls om min musik.

Att byta artistnamn Àr vÀl generellt inget som Àr positivt och dÀrför skapar jag detta inlÀgg för att höra tankar om det. Kanske missar jag nÄgot viktigt. Jag vet inte riktigt vad jag har att förlora pÄ det. Inte sÄ att jag har nÄgra lyssnare idag direkt sÄ det lilla jag har byggt upp pÄ facebook/youtube kÀnns skitsamma?

Nytt artistnamn jag funderar pÄ Àr "Conflicted Chameleon". Perfect match searches pÄ google Àr nÀstan non-existent pÄ det namnet. Det finns dock en person som har det som anvÀndarnamn pÄ flickr. Har det nÄgon betydelse?

Uppskattar alla tankar. 

Annons
Postat (redigerat)
35 minuter sedan sa illerill:

Hej, jag tycker att dina funderingar Àr vÀl befogade.

Ärligt talat inspirerar mig inte heller illerill. I mitt tycke lite barnsligt försök att vara frĂ€kt. Men det förspeglar sĂ€kert en etapp i din bana.

Du funderar pÄ "Conflicted Chameleon", ett namn full med information och exformation (dvs ett moln av antydingar som stÄr i andras huvuden nÀr de nÄs av namnet). Det skulle vara intressant om det fanns en tanke bakom det nya namnet. Om sÄ Àr fallet och om du vill ha en "Plan B" dÄ kan du behÄlla tanken bakom och grÀva vidare till ett namn till, sedan göra ditt val.
Oavsett om det inte finns en tanke bakom eller om det gör det, skulle jag byga pÄ en berÀttelse, din berÀttelse, vad den Àn kan vara. Den berÀttelsen skulle tjÀna som underlag för att hitta pÄ ett namn men Àven för din skapande, dvs att du skapar din musik med din berÀttelse i tanken, Ätminstone ett album.

Generellt vad gÀller namn sÄ kan man antingen satsa pÄ nÄgot som Àr helt internationellt gÄngbar - "Conflicted Chameleon", ja, eller beroende pÄ karaktÀren av dit skapande och smak, satsa pÄ nÄgot udda, exotiskt och regionellt. Det kan vara t ex ett svenskt ord som dock kandiderar att bli internationellt gÄngbart. Runtom i vÀrlden finns det folk som har exotiska smak och letar efter sÄdana uttryck hos andra. Men det kan vara en nisch, ingen middle of the road lösning.

Jag Àr ingen mÀstare pÄ Àmnet, men bara delar mina egna synpunkter. Jag har tÀnkt i banorna nÀr jag sjÀlv valde ett namn. Inten aning om jag var inspirerad eller inte.

Lycka till i alla fall!

Redigerat av georgep
Postat

the artist prince, formerly known as - the artist, formerly known as prince.

Conflicted chameleon lĂ„ter coolt, byt! 🙂

Postat

Tack, uppskattar tankarna!

Jag har suttit en del och filat pÄ namn som uppfyller följande kriterier:

- Unikt

- SÀger nÄgot om min musik

- Har ingen konkurrens pÄ google

Conflicted Chameleon gör just detta. Jag Àr inkonsekvent, impulsiv och emotionellt vilse nÀr det kommer till vad jag ska göra av mitt liv och detta Àr det majoriteten av min musik bestÄr av. Tvivel och mina jÀvla demoner. 

Ett annat namn jag funderat pÄ, men som jag tycker passar bÀttre pÄ ett band Àr "echoes of volatility".

Postat

Ett annat bra kriteria som du automatiskt uppnĂ„r dĂ„ du vĂ€ljer engelska Ă€r att folk skall kunna uttala namnet 🙂

Conflicted Chameleon stĂ€mmer vĂ€l med din historia. Om man leker med tanken, har du nĂ„gon reservord pĂ„ "Conflicted" som sĂ€ger samma sak? Jag tycker "Conflicted" Ă€r litet sliten och formelt. Men trots det sĂ„ duger det vĂ€l. Egentligen "Conflicted" och "Chameleon" syftar pĂ„ samma sak. Vad vore om man var minimalistiskt och valde bara Conflicted eller Chameleon? 🙂 Conflicted Ă€r starkt, tycker jag, men det Ă€r kanske redan taget. UrsĂ€kta om jag krĂ„nglar till det. Bry dig inte, isĂ„fall.

Postat
11 minuter sedan sa georgep:

Ett annat bra kriteria som du automatiskt uppnĂ„r dĂ„ du vĂ€ljer engelska Ă€r att folk skall kunna uttala namnet 🙂

Conflicted Chameleon stĂ€mmer vĂ€l med din historia. Om man leker med tanken, har du nĂ„gon reservord pĂ„ "Conflicted" som sĂ€ger samma sak? Jag tycker "Conflicted" Ă€r litet sliten och formelt. Men trots det sĂ„ duger det vĂ€l. Egentligen "Conflicted" och "Chameleon" syftar pĂ„ samma sak. Vad vore om man var minimalistiskt och valde bara Conflicted eller Chameleon? 🙂 Conflicted Ă€r starkt, tycker jag, men det Ă€r kanske redan taget. UrsĂ€kta om jag krĂ„nglar till det. Bry dig inte, isĂ„fall.

Ja, du har rÀtt att de har ungefÀr samma innebörd och jag Àr ingen expert pÄ engelska sÄ vet inte helt hur illa det Àr. Spontant kÀndes det som det fungerade.

Jag gillade hur det flöt pÄ tungan. Att bÄda orden börjar med C. Alternativ jag skrivit ner Àr Colorful Chameleon, Confused Chameleon, Evolving Chameleon, Lyrical Chameleon, Echoes of a Chameleon, men spontant klingar inget lika bra. Echoes of a Chameleon Àr ganska frÀnt, men lÄngt. 

Postat (redigerat)

Ja, Conflicted Chameleon verkar mera "mitt i tanken". Inget fel pÄ det.

P.S. Vid nÀrmare blick var ILLERILL inte heller dÄligt. Namnet har ett en kraftfull visuell belastning i och med upprepnignen ILL ILL. Jag lyssnade pÄ dina lÄtar ocksÄ. Rapp er en genre jag brukar undivka men jag fann dem sköna, bÄde musik och text.

Redigerat av georgep
Postat

StÀller mig bakom vad @georgep sÀger. Conflicted Chameleon sÀger nÄgot om artisten bakom (eller dess budskap, syfte), men Illerill lÄter ocksÄ bra Àven om det kanske inte sÀger nÄgot. Gillar att du har tvÄ namn att vÀlja mellan dÀr du oavsett val kommer Àga söket. Jag har inga starka Äsikter om artister/upphovsmÀn som vÀljer att fronta med olika projektnamn eller för den delen byta namn. Det Àr ju inte direkt ovanligt.

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Ill Chameleon?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.