Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag köpte på mig lite goa prylar i förra veckan som inte gjorde mitt liv så perfekt som jag bad dom att göra.

Ett Adaptec Fireconnect 4300 Firewire-kort, ett Presonus Firebox och en Studio Projects B1.

Efter en dryg veckas total frustration för att få grejerna att lira ihop med datorn så är jag nu tillbaks på ruta no. 1.

Jag har kommit underfund med några olika problem mitt system har.

1.) Moderkortet kan inte köras i APIC-mode, för då hänger det sig förr eller senare. Förr, när ljudkortet är inkopplat.

2.) Jag måste numera inaktivera nätverkskortet för att inte ljudet ska spraka och hacka och ha sig. Innan behövde jag inte det, utan när det började hacka kunde jag gå in i ljudkortets kontrollpanel och ändra en inställning så att det "startades om" så att säga. Då försvann spraken, åtminstone för ett tag.

3.) Jag har 2 IDE-diskar (Western Digital Caviar 80 & 180 gb m. 8 mb cache) och en SATA-disk (Western Digital Caviar 200 gb m. 8 mb cache). För att kunna ha en SATA-disk på mitt system har jag ett kontrollerkort (PCI) från Silicon Image. Ljudkortet verkar vara allergiskt mot aktivitet på den disken. Ex. om jag kopierar filer från eller till den så börjar ljudet hacka och spraka och jag måste "starta om" ljudkortet efteråt. Inte så lysande eftersom jag vill ha mina samplingar och låtar på den disken.

Min dator är snart 3 år gammal och krånglade aldrig innan jag började med detta.

Moderkort: Abit KX7-333

CPU: AMD Athlon XP 2200+

RAM: 2x512mb PC2700

Win XP Pro SP1

Under veckan har jag formaterat 4 ggr, installerat olika Win XP SP 1/2 lika många gånger, testat olika BIOS, testat dom flesta BIOS-inställningarna, möljat runt med PCI-korten bl.a.

Har kontaktat Presonus support och fått lite inklistrade tweakningstips för XP och en antydan att det skulle vara fel på firewirekortet.

FW-kortet ligger nu på IRQ 5, nätverkskort och kontrollerkortet på IRQ 10, moderkortets USB-kontrollers ligger på IRQ 11 tillsammans med grafikkortet.

Ska jag elda upp skiten och bli seriemördare istället? 😄

Annons
Postat

Inte en gissning? 🥰

En liten anekdot eller parentes då? Eller kanske nåt helt annat? En smiley eller ett kristet budskap? Kanske till och med en rejäl utskällning och lite stryk? 🙂

Postat (redigerat)

Datorn är nu en enda stor kompromiss, men jag är lika glad för det för nu kan jag använda den till det jag vill. Förutom att alla låtar i iTunes distar. 🙂

Vad jag gjorde sen jag startade den här tråden var nog bara att flytta nätverkskortet till en annan pci-plats. Så nu är det maximal oreda bland IRQ:erna men vafan. Det funkar ju. Nästan. 😉

Lyssna på första låten med nya prylarna här.

Edit: Just det. Får inte använda sata-disken om jag vill ha ljudet intakt fortfarande nä... Tips mottages tacksamt, men jag kommer inte börja gräva i burken igen på lääänge.

Redigerat av Jocke

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.