Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Blir knäpp på att spela in alltså så behöver ett par oberoende öron. 

Nedan är två separata tagningar vid två separata tillfällen. Det som kan konstateras skiljer sig mellan dessa är att den ena är inspelad med hörlurar helt på med 15 i gain på ljudkortet (för mikrofonen), medan den andra är inspelad med ena örat av och 10 i gain på ljudkortet. Sen kanske mitt eget utförande skiljer sig med. 

Vilken variant låter bäst?

https://soundcloud.com/emelie-bergstroem-305528716/test-1

https://soundcloud.com/emelie-bergstroem-305528716/test-2

Annons
Postat
2 timmar sedan, mixamannen said:

Test 1 låter lite mer naturlig, lite mera flow! Ett annat skitbra tips om du vill sjunga med lurar är att testa att dra ned på basen i lurarna, blir lättare att pitcha rätt då. Så gör jag alltid.

Tack. Tjejen tyckte 2an var mycket bättre.

Så jävla svårt det här. Inte nog med att det är svårt nog att fånga den rätta känslan och få sången perfekt, men dessutom finns det ett flertal andra faktorer som påverkar. 

- Hur mycket mic gain ska jag ha?
- Hur lång ifrån micken ska jag stå?
- Hur ska micken vara vinklad?
- På vilken höjd ska micken vara?

Och sen därefter avgöra vad som faktiskt låter bäst. 

Eftersom jag inte mixar själv, finns det något sound man är ute efter som gör det lättare att mixa eller är position etc unikt för varje låt?

Jag kan tänka mig att det är unikt då man vill ha ett visst sound som passar bäst för just den låten så att man sedan inte behöver EQa så mycket i mixen?

Postat (redigerat)
24 minuter sedan, mixamannen said:

Låter rätt bra tycker jag, noga inte så mycket....det låter som du stressar lite ibland och inte hinner med dock. Jag skulle dela upp det lite....Om du har micken lite högre än munnen blir det mindre puffljud om man har såna problem....tuta och kör bara. Det viktigaste är att det inte låter stressat och så tycker jag. Man måste ha kul när man sjunger. :-)

Jo, så är det och det är där jag har problem. Haft uppehåll länge var supertaggad på att spela in. Skrev den här låten på nolltid och det var superkul. Första inspelningen var superkul. Sen efter det sprack det. 

Nu är självförtroendet sämre och jag känner mig vilse i hur jag ska få det riktigt bra. Det är nu inte på kul stadiet längre, utan jobbigt. Jag är nog ingen person som har roligt i livet för det mesta jag gör blir bara asjobbigt 🙁 

Igår spelade jag in första versen typ 15 gånger. Sen tvivlade jag på mic gain har jag för mig. Tror det låg för högt i dFBS så då skrotade jag alla dem 15 och spelade in typ 15 nya. Har för mig jag skrotade ett par till under detta loppet.

När jag var klar med andra versen kände jag att rösten började bli så sliten att det var lika bra att lägga ner för kvällen. Så allt blev bara fiasko och jag fick ångest. 

Musik är roligt tills dess att man verkligen ska göra något med det för då är jag för handikappad för att lyckas på egen hand. 

Redigerat av illerill
Postat

Sonar. 

Ja, det hade definitivt varit bra att ha nagon att bolla med och som kan klippa och klistra med frascha oron. Och Kora pitch correction. Behover aven nagon som mixar helt med.

Att lagga over allt som inte har med inspelning att gora hade varit bra. Da hade jag inte gett mig sjalv sa mycket utrymme att tvivla.

Men vad kostar nagot sadant? Det later valdigt tidskravande.

Postat
29 minuter sedan, bassace said:

Bägge länkarna leder väl till samma sida med samma tagning? 

Skumt. Vet inte varför de gör det. Test 2 är rätt länk, men redirectar ändå till test 1. 

Hur som helst så hittar du test 2 till höger på sidan (i side bar) om du sitter vid dator.

• 2 veckor senare...
Postat

Jag tycker 2an. Tycker det lät proffsigare. Är sugen på att höra det hela i full version då det lät som en fin upptrappning. Att jaga perfektion här i livet kan göra ont som du skriver. Ta det som en erfarenhet och vet att du vet hur det känns att försöka spela in en vers som sitter bra! .. Du gör ett kanon jobb inte många andra ens försökt sig på 🙂 

Postat (redigerat)
15 minuter sedan sa Esarus:

Jag tycker 2an. Tycker det lät proffsigare. Är sugen på att höra det hela i full version då det lät som en fin upptrappning. Att jaga perfektion här i livet kan göra ont som du skriver. Ta det som en erfarenhet och vet att du vet hur det känns att försöka spela in en vers som sitter bra! .. Du gör ett kanon jobb inte många andra ens försökt sig på 🙂 

Tack 🙂

Med hjälp av mixamannen här på forumet så har vi kommit långt med låten nu. Du kan höra senaste versionen här:

Det ska nog inte annat än mastras nu. Har den på hold till imorgon dock. 
Redigerat av illerill

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.