Jump to content
Annons

Hej Addic!


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 71
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

musik (oregistrerad)

Hej!

Tusen tack för alla tips ALLIHOPA!!! Ingen nämnd ingen glömd som man brukar säga. Roligt att det var ett ämne som engagerar. Slåss inte bara.

Apropå gitarr: Funderar på att köpa en Gibson Les Paul, men vet inte till 100% om jag ska satsa på en Standard eller en Classic. Den senare lär dock tyvärr ha uppborrade hål i kroppen så en vanlig Standard lär vara mer massiv och sägs ge bättre sustain. (Detta med gitarrvalet har jag tjôtat om i en annan tråd.)

Apropå förstärkare: Har en rörförstärkare, en Fender på 70W är det. Den ska jag nog kunna överstyra. Enda gången jag hört den riktigt överstyrd var när en fabrikskille skulle åtgärda en grej, nämligen att rören satt felvända. Han testade då en stund där. Takhöjden var ca. 8 meter. Gôtt ljud. Har annars problem med känsliga grannar (därav garderobssnacket i tråden), eller kanske rättare sagt: vill inte ha problem med ev. känsliga grannar.

Apropå effekter: Enda effektpryl jag har är en multieffekt från Yamaha och ett gammalt Ibanez Auto-Filter (en slags wah-wah). Men köper man en Gibson lär man få med nån mjukvarupryl för gitarr f.n. (hette den AmpliTube Live LE??).

Yamaha-multieffekten har dist, kompressor, eq, modulation (chorus/flanger) och reverb bl.a. Satt och rattade på den en dag. Kom inte på nån bra distsättning, men väl en kollosalt väl fungerande jazzgitarrinställning faktiskt, vilket inte var meningen... 😄 Blev att spara inställningen iaf.

Strängar: Jag tror att det är ordinära Fender Original-strängar på en av gitarrerna. Annars kör jag med Ernie Ball. Skall prova med tjocka strängar nästa gång. Kanske riktigt bra gitarrkabel också är viktigt?!

Mikhöjd: Intressant. Provade att höja på en gitarr. Det gav viss effekt. Mer dataljerat ljud liksom. Fortsätter att testa!

Teknik: När det gäller både sustain och även samlad ren dist, så vet jag såklart att speltekniken är viktig. Det vet jag eftersom jag inte är särskilt kunnig och duktig gitarrist. Men skam den som ger sig... 😛 Jag är väl på sin höjd kompgitarrist. Men framförallt låtskrivare, mer än duktig på ett visst instrument. Beundrar alla som kan komma på ett solo på gitarr, jag har lättare för det på klaviatur. Generellt sett, ska jag kunna komma i närheten av ren samlad dist, så måste jag ju till att börja med inte slå an en massa strängar jag inte trycker ned. Mycket av tekniken med distspel bygger ju som bekant på dämpning, basic liksom. Övar på detta. Sedan finns det ju vissa som gillar dist i allmänhet.

Dit hör nog inte jag dock...därför tycker jag inte heller andra missljud (som gitarrhalsglidningar på akustiskt) är några höjdare på inspelningar. Men mycket handlar ju bara om tycke och smak!

Jo... den där gitarreffektpedalen som avbildades...Randy Bachman...Guess Who...American Woman...ska in bums och kolla in det på Nätet!! Randy är ju min störste idol. Och enligt honom själv, är han ju precis som jag (hrrmmmm....) främst en låtskrivare och ingen särskilt duktig gitarrist. Funderade faktiskt på att nån snar sommar anmäla mig och åka över till US/Can för att delta i någon av hans korta sommarkurser i gitarrkomposition på ett av Universiteten "over there".

Ska också kolla upp/in Fernandes och T Folkesson bl.a.

BUGAR för alla bra tips!

🙂

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte hålla med om anslagsteknik men tjockare strängar gör jobbet bättre.

Hehe, hur många år har du spelat? 🙂

Gissa...

Hur länge har du spelat förresten?

Försöker du mäta dig med Djonas? 😉

Vem har något om att vara bättre än den andre? Ska jag frukta djonas pga av några halvtaskiga sweep arpeggios (du får dig en däng du också djonas eftersom du ifrågaställde på ett oartigt sätt hur länge jag spelat gitarr pga min åsikt)?

Hehe snacka om att bli missförstådd. 😮

Å andra sidan var jag kanske inte övertydlig i mitt inlägg. 😆

Det jag menade var att om man spelat i några år så vet de flesta att anslagstekniken är av mkt stor betydelse.

Skickligheten på instrumentet är en annan sak. Den tycker jag inte man kan bedömma på antalet år man spelat. Vissa blir ju duktiga efter ha spelat 2 år och för andra tar det en livstid. Det krävs onekligen ett visst sinneslag oxå 😉

Jag menade inte att mäta mig med någon då detta vore ungefär som att mäta vem som är den bästa kocken. 😛

Det finns för många genrer inom musiken helt enkelt för att kunna säga att någon är bättre än någon annan.

Mvh / djonas

Edit: Jag älskar muffins så vem kan egentligen mäta sig med Grahn. 😆😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skiter i hur bra man spelar. Ha kul är det enda som spelar roll.

Men börjar en person att leka bezzerwizzer över mig så får den tillbaka.

Tål inte nedsättande människor.

Vem kan det ha varit som lekte bezzerwizzer och vad gjorde honom till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skiter i hur bra man spelar. Ha kul är det enda som spelar roll.

Men börjar en person att leka bezzerwizzer över mig så får den tillbaka.

Tål inte nedsättande människor.

Vem kan det ha varit som lekte bezzerwizzer och vad gjorde honom till det?

Mätinstrument till att avgöra hur lång sustainen är? Why? Vi har ju öronen.

Och spelteknik har inget med saken att göra?

Vart har du snappat upp denna info?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skiter i hur bra man spelar. Ha kul är det enda som spelar roll.

Men börjar en person att leka bezzerwizzer över mig så får den tillbaka.

Tål inte nedsättande människor.

Vem kan det ha varit som lekte bezzerwizzer och vad gjorde honom till det?

Mätinstrument till att avgöra hur lång sustainen är? Why? Vi har ju öronen.

Och spelteknik har inget med saken att göra?

Vart har du snappat upp denna info?

Var jag bezzerwizzer pga av kommentaren med mätinstrument? Och skulle de starka övertonerna som skapas av ett anslag med vinklat plektrum vara lika länge som grundtonen? Du hör väl att det vinklade plektrum anslaget endast gör en skillnad precis på anslaget och inte efter att tonen ringt ut i t.ex. 10 sekunder.

Jag ska väl kunna påstå saker utan att bli påhoppad om att jag jämnför mig med djonas eller att jag försöker utgöra mig för att vara något extra?

Nej du, Addic-to-your-beliefs, slappna du av lite istället. Bara för att du har haft dina 15 minutes of fame i tidningen så betyder inte det att det du säger är lag eller att det som stämmer. Vi kan alla sätta upp en mic on axis framför en Valvestate.

Jag väntar på din respons...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag skiter i hur bra man spelar. Ha kul är det enda som spelar roll.

Men börjar en person att leka bezzerwizzer över mig så får den tillbaka.

Tål inte nedsättande människor.

Vem kan det ha varit som lekte bezzerwizzer och vad gjorde honom till det?

Mätinstrument till att avgöra hur lång sustainen är? Why? Vi har ju öronen.

Och spelteknik har inget med saken att göra?

Vart har du snappat upp denna info?

Var jag bezzerwizzer pga av kommentaren med mätinstrument? Och skulle de starka övertonerna som skapas av ett anslag med vinklat plektrum vara lika länge som grundtonen? Du hör väl att det vinklade plektrum anslaget endast gör en skillnad precis på anslaget och inte efter att tonen ringt ut i t.ex. 10 sekunder.

Jag ska väl kunna påstå saker utan att bli påhoppad om att jag jämnför mig med djonas eller att jag försöker utgöra mig för att vara något extra?

Nej du, Addic-to-your-beliefs, slappna du av lite istället. Bara för att du har haft dina 15 minutes of fame i tidningen så betyder inte det att det du säger är lag eller att det som stämmer. Vi kan alla sätta upp en mic on axis framför en Valvestate.

Jag väntar på din respons...

Jasså det är så det ligger till? Dessa åsikter har jag haft långt innan artikeln ska du veta. Jag har kommernterat gitarrspel så länge jag kan minnas och har inte förändrats ett jävla skit tack vare artikeln. Och det ska du faan inte uttala dig om.

Och klart som faan att övertonerna inte bara hörs vid anslaget. De hörs under hela jävla tonförloppet. Vänta några minuter så ska jag banne mig överbevisa det med ljudexempel.

Och om du inte gillade artikeln så läs den för helvete inte. Skaffat en fiende för livet.

Desutom... Jag nämner inget om några jävla övertoner i tidningen så jag fattar inte vad du rer om. Vad kom det ifrån? Och har jag på något sätt påstått att mina arbetsmetoder är lag? Var då?

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Här hände det grejer  😆

Givetvis. Måste ju stå på sig fö faan 😄.

hähä, jag håller mig iaf utanför diskutionen eftersom jag mest kan saker när det gäller såna där gitarrer med håååål i 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
http://aeonic.se/overton.mp3

Ej redigerad det minsta. Och säg mig punkrockaren. Finns övertonen bara i anslaget?

Peace out little boy

Kunde du inte spela in ett exempel med en vanligt ton och inte en flaschulett (stavning?). Övertoner är de toner som ligger över eller ovanför grundfrekvensen/grundtonen. Du hör väl att direkt när du slår ann tonen så hör du mer än just det du kallar överton vilket sedan tonar ut efter bara en till två sekunder. Sedan lägger ju disten på sina egna övertoner, så med just detta exemplet kommer du inte långt med.

1-0 till addic59 i flest-antal-svordomar-i-samma-inlägg turneringen.

/Little boy

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Det mestadels av sustainen ligger i egenskapen av

gittaren-trä och konstuktion. 😏

Det är klart det gör det. Men man utesluter inte anslagstekniken.

Nej det är ju sant addic,jag bara påpekade det, var inte mening att göra dig förbannad.

Frächa strängar och rätt intonerat gittar gör sitt oxå 😉 .

Vi kanske ska dela med oss om våra olika anslagstekniken, min är spetsen på

plektrumen samtidigt som jag snuddar med tummen på strängen,jag håller tummen långt ner på plektrumen och man kan få olika effekter beroende på var man slår på strängen 🙂 .

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Själv håller jag väl pekfingret längre ned än tummen, på plektrumet, med knappt halva plektrumet synligt. Jag använder 0.7 mm till elgitarr och 0.5 mm eller 0.7 mm till akustisk.

😏

Behövs båren?/:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Själv håller jag väl pekfingret längre ned än tummen, på plektrumet, med knappt halva plektrumet synligt. Jag använder 0.7 mm till elgitarr och 0.5 mm eller 0.7 mm till akustisk.

😏

Behövs båren?/:musik

Själv använder jag rätt så små plektrum Jim Dunlop Jazz3 1-1,2mm tror jag den är 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bräcker er med ett plektrum i AGAT, specccciaaaalbeställt hos den lokala småstenssmeden, helt designat av mig själv 😉

Inte bara bullshit/showoff dock, ju hårdare desto bättre tycker jag, och stenen agat har flera lämpliga egenskaper än bara hårdhet.

På tal om sustain så saknar jag f ö en riktig gitarrhäck här hemma, så man kan krypa nära stärkaren och liksom hänga upp sig på rundgången. Det funkar inte med PODen 😏

tjing

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

1.0 mm om elbas skulle vara involverad.

Märken annars Jim Dunlop, Dean Markley, Gibson.

Hade f.ö. en gitarrlärare som sa att plektrum var fusk...

😏

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

BONGOBOB (oregistrerad)

Det svåra är att få bort sustainen helt o hållet. men jag lyckades genom att knyta en strumpa runt halsen på guran o nu kan jag spela popcorn flytande. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bräcker er med ett plektrum i AGAT, specccciaaaalbeställt hos den lokala småstenssmeden, helt designat av mig själv 🙂

Inte bara bullshit/showoff dock, ju hårdare desto bättre tycker jag, och stenen agat har flera lämpliga egenskaper än bara hårdhet.

På tal om sustain så saknar jag f ö en riktig gitarrhäck här hemma, så man kan krypa nära stärkaren och liksom hänga upp sig på rundgången. Det funkar inte med PODen 😉

tjing

/Bengan

🙂 sten haha jag har haft plektrum gjort av koben,ja just kossans ben 😏 köpte

den via MM för många årsen tror inte att det går att få tag på en sådana mera

den var skön att spela med

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat (redigerat)
hähä, jag håller mig iaf utanför diskutionen eftersom jag mest kan saker när det gäller såna där gitarrer med håååål i 😏

jaså!

Redigerat av maxmaxmax
Link to comment
Dela på andra sajter

det är alltså inte bara jag som funderat på varför studio postar artiklar med låg expertis-nivå?

absolut ingen diss mot herr addic (!), men jag fattar verkligen inte varför jag skulle vilja läsa om hur man riktar en 57a mot en valvestatecombo i en garderob.

hela tidningen är visserligen som ett "pc för alla" i studio-väg, men det här sista påhittet är ju helknepigt.

ser fram emot när man kan köpa artiklart på lösvikt genom hemsidan...

Link to comment
Dela på andra sajter

det är alltså inte bara jag som funderat på varför studio postar artiklar med låg expertis-nivå?

absolut ingen diss mot herr addic (!), men jag fattar verkligen inte varför jag skulle vilja läsa om hur man riktar en 57a mot en valvestatecombo i en garderob.

hela tidningen är visserligen som ett "pc för alla" i studio-väg, men det här sista påhittet är ju helknepigt.

ser fram emot när man kan köpa artiklart på lösvikt genom hemsidan...

Jag älskar dig så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

http://aeonic.se/overton.mp3

Ej redigerad det minsta. Och säg mig punkrockaren. Finns övertonen bara i anslaget?

Peace out little boy

Kunde du inte spela in ett exempel med en vanligt ton och inte en flaschulett (stavning?). Övertoner är de toner som ligger över eller ovanför grundfrekvensen/grundtonen. Du hör väl att direkt när du slår ann tonen så hör du mer än just det du kallar överton vilket sedan tonar ut efter bara en till två sekunder. Sedan lägger ju disten på sina egna övertoner, så med just detta exemplet kommer du inte långt med.

1-0 till addic59 i flest-antal-svordomar-i-samma-inlägg turneringen.

/Little boy

Jag börjar bli jävligt trött på dig. Är det altså inga övertoner i det exemplet? Om du missat den biten så är en flageolette en överton. Och det var väl det vi pratade om va?

Övertoner finns i allt som du hör förutom en ren sinusvåg. Om du ska prata på det viset så är det ju ingen mening med diskussionen. Slår du en ton med helt rakt anslag så har du ju lik förbannat med övertoner. I detta fall så diskuterades flageoletter.

Vi kan ju hålla oss till det vi diskuterade från första början utan att snegla iväg till några helt andra ämnen bara för att du ska kunna smita undan smidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är alltså inte bara jag som funderat på varför studio postar artiklar med låg expertis-nivå?

absolut ingen diss mot herr addic (!), men jag fattar verkligen inte varför jag skulle vilja läsa om hur man riktar en 57a mot en valvestatecombo i en garderob.

hela tidningen är visserligen som ett "pc för alla" i studio-väg, men det här sista påhittet är ju helknepigt.

ser fram emot när man kan köpa artiklart på lösvikt genom hemsidan...

Ska förklara en sak.

Många har vart nyfikna på hur jag arbetar för att få mina gitarrer att låta som de gör. Då fick jag ett samtal från Olsberg och han undrade om jag ville skriva lite om det.

Och visst det är inga svårigheter. Men det är det som är det intressanta. Många tor att man behöver dyr utrustning och lång erfarenhet, men så är det inte.

Det kan inte bli enklare än så här. Och med några få specifika knep som jag beskrev så får man faktiskt ett ganska brett och kompakt ljud. Passar det inte dig i smaken så visst. Men det är inte så lätt för alla. Och många förstår inte att om man tex riktar mikrofonen 1 mm åt sidan ifrån konen så formas ljudet om rejält. Sådana punkter ingår i min beskrivning.

Men det va definitivt det sista jag kommer bidra med. Tyckte det va en kul grejj, och jag delade med mig istället för att hålla giriga hemligheter för att jag tycker det är kul att hjälpa andra. Jag visste inte ens att jag skulle få betalt för det. Men det verkar inte finnas någon vidare bra respons ifrån det. Hoppades på glad feedback.

Sköt om er.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det är ju just såna artiklar man vill läsa om i studio!

Förr hade tidningen MM en hel del dylika reportage, men sen ändrade den blaskan karaktär lite, men är ju helt ok ändå. Köpte senaste numret t.ex....

Att det sedan finns en del som inte vill läsa om sånt är ju deras business, då får de väl låta bli helt enkelt! Svårare är det inte och absolut inget att bry sig om!

gôtt mos!

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

det är alltså inte bara jag som funderat på varför studio postar artiklar med låg expertis-nivå?

Jag påstår mig verkligen inte tala för tidningen, däremot kan jag konstatera att det är väldigt svårt att lägga sig på en bra nivå när man skriver tipsartiklar.

När jag skriver om Reason i tidningen så vet jag att ganska många läsare kommer att kunna alla knep jag berättar om - minst lika väl som jag själv.

Å andra sidan finns det kanske lika många användare som aldrig ens vänt på racket.

Någon gång tilltalar man den ena sorten, någon gång den andra.

Själv tycker jag Studio ligger alldeles lagom, vissa saker går helt över huvudet på mig, som flygelinspelningar och mickning av symfoniorkestrar till exempel.

Annat är sånt man redan kan, och ofta läser jag ändå båda sorterna och allt däremellan med stort intresse.

Om addics artikel ("Läsarprojektet", märk väl. Artikeln har dessutom vad jag vet önskats av flera läsare som gillat addics ljud!) kändes för basic för någon så kanske denna person istället tilltalades av Majkens cubase-tips eller SUMOs-intervjun?

Jag slår vad om att många läsare faktiskt uppskattade Kennys artikel - mer sånt tycker jag! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...