Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag ska få ett rum i källaren nu, och det behövs lite nya grejer.

Först 2 mickar till trummor (1 i kaggen och en bakom trummorna).

Min budget är ungefär 3-4000 bara (tyvärr), funkar 2 JJlabs ND6000 för det? För det är specialpris på dom.

Annars får gärna nån ge tips på 2 mickar som funkar till trummor, men gärna till sång och lite annat också.

När det gäller mixerbord har jag funderat på Behringer Eurorack UB1002. Den duger väl? Den har tillräckligt många kanaler iaf.

Monitorer vore nog bra, jag har kollat lite på Behringer MS16, dom är förstås inte super, men dom låter ju, och helt ok är dom väl?

Kanske en V-amp.

Rummet har en form av två rektanglar som möts i hörnen eller vad man nu ska säga. Som ett V, fast 45 graders vinkel.

Jag ska klä väggarna med nåt tyg, säg nåt som är ok på att dämpa.

Men lite garage ska det ju låta.

*EDIT*

Kanske lite oklart, men jag vill alltså ha tips på förbättringar, men inte så mycket dyrare helst.

Redigerat av johlin
Annons
Postat

Kan nog tycka att vampen är ett bra kompliment.

iallfall rackverren. Den är väldigt bra om man vill ta tagningar mitt i natten o inte störa något

Postat
V-amp har fått väldigt bra betyd, t.ex på http://www.harmony-central.com/Effects/Dat...V_Amp_2-01.html.

Är den ändå skit?`

Micka upp förstärkare går inte, då det bor 4 andra i huset, och ska man spela in på natten blir det inte så bra.

Men är dom andra prylarna ok då¨?

Kolla recensionen där av Erik, typ tredje uppifrån... Det är min. Min V-amp ligger här bredvid, isärskruvat och totalt trasig... Ovanpå min Marshall-stärkare med en Studio Projects-mick framför. Gissa vilken som kommer till mest användning numera. 😄

Postat
V-amp har fått väldigt bra betyd, t.ex på http://www.harmony-central.com/Effects/Dat...V_Amp_2-01.html.

Är den ändå skit?`

Micka upp förstärkare går inte, då det bor 4 andra i huset, och ska man spela in på natten blir det inte så bra.

Men är dom andra prylarna ok då¨?

Kanske ska förtydliga lite. V-Ampen är ok så länge den fungerar, men det är INTE bra kvalitet på grejerna. Det är en massproducerad plastlåda med så billiga komponenter det bara går att få tag på för att pressa priset, och den beter sig därefter. Det GÅR att få acceptabelt ljud ur den för hemdemos och liknande... men sedan går den sönder, och räkna inte med att Behringer är villiga att hjälpa dig då.

Postat
Kanske ska förtydliga lite. V-Ampen är ok så länge den fungerar, men det är INTE bra kvalitet på grejerna. Det är en massproducerad plastlåda med så billiga komponenter det bara går att få tag på för att pressa priset, och den beter sig därefter. Det GÅR att få acceptabelt ljud ur den för hemdemos och liknande... men sedan går den sönder, och räkna inte med att Behringer är villiga att hjälpa dig då.

Har du upplevt detta själv eller är det, det vanliga behringer skitsnacket

Postat

Har du upplevt detta själv eller är det, det vanliga behringer skitsnacket

Absolut upplevt själv. Jag har inget emot Behringer när deras grejer funkar (min MIC100 gör det, V-Ampen inget vidare,) men intresserade av kundsupport är de ju inte.

Postat

Men vad ska jag ta istället för v-ampen då.

Kan lägga max 2000 på en v-amp-liknande "sak".

En begagnad pod eller`?

Postat

beggad Pod låter väl som en bra idé. Sen tycker jag du ska testa vampen själv innan du avskriver det alternativet. Smaken är ju bekant som framstjärten, delad. Jag kör alla gitarrer och basar genom en gammal ADA Ampulator eller via preampen (ART PRO MPA) in i ProToolet och ampfarm. Det funkar finfint.

När det gäller tyget så finns det sjysst tjock väv i typ hampa lr nåt som man kan köpa på biltema. Används till bagageutrymmen och sånt. Annars funkar ju alltid gamla skumgummimadrasser. brukar kunna finnas på second hand. Gamla heltäckningsmattor är ju ett alternativ men dom brukar vara så jävla vidriga och allergiframkallande 😉

jag skulle ha köpt lite 45 mm isolering på typ bauhaus eller beijer och sedan snickrat en spaltpanel över det, med virke i smal dimension typ bredd 40-50mm o tjocklek 10-20 mm. Blir skönt retrodämpat sound för inte så värst mycket jobb.

ha det så skoj och lycka till!

Tisen (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Alltså tjena vad folk gnäller på V-ampen!

För typ 1500:- måste ni väl hålla med om att ni får en jäkla massa för pengarna.

Det är typ vad en Hobbex skräpförstärkare som låter "ala köksradio" kostar.

Då jag bor i lägenhet med flickvän som inte gillar elgitarrer så var v-ampen perfekt.

Man kan lira med hörlurar och dessutom innehåller den ett flertal effekter och det går att ratta till en massa softa ljud. Den tar heller ingen plats... skulle dock helst haft den i rackformat, ser ju lite ballare ut.

Kan hålla med att det är störigt om Behringers kundbemötande suger, fast jag har än så länge sluppit det då min v-amp fungerat utmärkt. Jag har dessutom en behringermixer som jag är asnöjd med.

Bor man i lägenhet och inte är rik som ett troll så rekommenderar jag en v-amp II.

Fast det beror ju på. .. jag anser mig vara en hobbyamatör. Ser man det ur en professionell synvinkel så kanske något annat är att föredra: Hur många grafiker ritar i paint..?.. Personligen tror jag inte det är v-ampen som påverkar mina inspelningar. Det är snarare min elgitarr samt mina färdigheter i att "ratta cubase".

Jag lägger hellre pengarna på en grym gitarr och annat kul.

Man kanske dock kan sammanfatta v-amp med att man får vad man betalar för...

Sådär...då blev det iaf ett till positivt inlägg här =)

Redigerat av Tisen
Postat (redigerat)

Okej. Tack för alla svar.

Vi byggde om källaren för ett tag sen, har jag tur finns heltäckningsmattorna från baren kvar.

Annars blir det väl hampa då, spalter och trä låter dyrt.

Jag ska nog lyssna på v-ampen, men annars finns ju begagnade podar för samma pris, så det blir väl till att testa då.

Om jam har kvar sitt erbjudande att man får 3 mickar på köpet om man köper 3 behringer-grejer blir det väl behringer-mixer, monitors och kanske nån mick då.

Vet nån någon bra behringer-mick för kanske 5-700 som funkar antingen som bastrummemick, eller som trummick som man ställer bakom då?

Redigerat av johlin
Postat
Här är en recension som öser beröm över Vamp2. Den kostar dessutom just nu 995:- på Musikbörsen (och andra ställen också?). Men jag äger ingen själv, ännu...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.