illerill Postat 14 februari 2020 Postat 14 februari 2020 Hej studio, Vet inte vad jag ska tänka på men behöver tips på bästa mikrofonen jag kan få för max 10 000 kr. Till sång och rap.
Kjubeis Postat 15 februari 2020 Postat 15 februari 2020 (redigerat) AKG 414 B-uls eller 414 TL2. Gamla men riktiga höjdare. Så mycket köttigare ljud än nya AKG. Går att fynda under 10 000. Redigerat 15 februari 2020 av Kjubeis
illerill Postat 15 februari 2020 Trådstartare Postat 15 februari 2020 https://www.thomann.de/gb/akg_c414_xlii.htm Denna? Tack för tips 🙂
Casper Bjerkehagen Postat 15 februari 2020 Postat 15 februari 2020 shure ksm 44 En av världens bästa mikrofoner... De har även billigare i samma serie som är praktiskt taget lika bra, men du ville köpa för 10.000 Checka in audiotestkitchen.com
Kjubeis Postat 15 februari 2020 Postat 15 februari 2020 Nej inte de modeller som finns idag (XLS/XLii) - utan de äldre ULS och TLii som inte tillverkas längre. De dyker upp begagnade och de kan ibland vara i strålande skick. Låter fantastiskt bra. 💛 👌👍
illerill Postat 15 februari 2020 Trådstartare Postat 15 februari 2020 Alright! Bor utomlands så kanske inte så lätt att få tag på då. Shure ksm 44 från Thomann kanske är ett bättre alternativ?
pme (oregistrerad) Postat 15 februari 2020 Postat 15 februari 2020 1 hour ago, illerill said: Alright! Bor utomlands så kanske inte så lätt att få tag på då. Shure ksm 44 från Thomann kanske är ett bättre alternativ? Varumärket AKG är nu ägt av Samsung. Några fd anställda har startat Austrian Audio som tillverkar mikrofoner. Tex https://www.thomann.de/se/austrian_audio_oc818_studio_set.htm. Dessa är nog det närmsta man kommer gamla AKG i ny förpackning. Finns mycket att välja på i den prisklassen. Förutom shure så finns det är audio technica. Billigare Neumann och rör mikrofoner finns det. Men det är med mikrofoner som med skor, passar de inte så spelar det ingen roll hur bra de är.
illerill Postat 15 februari 2020 Trådstartare Postat 15 februari 2020 30 minuter sedan, pme said: Varumärket AKG är nu ägt av Samsung. Några fd anställda har startat Austrian Audio som tillverkar mikrofoner. Tex https://www.thomann.de/se/austrian_audio_oc818_studio_set.htm. Dessa är nog det närmsta man kommer gamla AKG i ny förpackning. Finns mycket att välja på i den prisklassen. Förutom shure så finns det är audio technica. Billigare Neumann och rör mikrofoner finns det. Men det är med mikrofoner som med skor, passar de inte så spelar det ingen roll hur bra de är. Hade en Neumann tidigare. Minns inte vilken, men tror den gick på ca 10k. Den funkade bra, men samtidigt vet jag inte riktigt vad som anses vara bra eller dåligt.
Jayway Postat 15 februari 2020 Postat 15 februari 2020 Shure SM7b är bra till rap. Riktigt bra sångmik också, om du kan tänka dig en dynamisk. Kostar ”bara” ca 4000 kr, men kräver en preamp med mycket gain utan brus.
Kjubeis Postat 16 februari 2020 Postat 16 februari 2020 Vi har haft span på Austrian Audio ett tag. Hade höga förhoppningar men det dök snabbt tyvärr. Har hört flera tester med deras mikrofoner och de låter inte alls lika bra som gamla AKG. De är t.o.m. mer sibilanta än nya AKG, tror det blir en hype som snabbt kommer att lägga sig. De är smidiga funktionellt men den keramiska kapseln verkar inte vara någon höjdare ljudmässigt... Shure SM7b är ett säkert kort men fungerar mest närmickat och har en väldigt svag utnivå som kräver rätt förstärkare. Eller en Cloudlifter.
illerill Postat 16 februari 2020 Trådstartare Postat 16 februari 2020 Kan tillägga att jag inte kommer spela in i ett sångbås eller ljudbehandlat rum om det har någon betydelse. Det är stora stenblock till väggar och tak dock så tror akustiken är relativt bra. Men om det nu påverkar valet av mic.
powerblade Postat 16 februari 2020 Postat 16 februari 2020 SM7b borde vara det självklara valet ifall det ska sjungas OCH rappas!
illerill Postat 16 februari 2020 Trådstartare Postat 16 februari 2020 (redigerat) 54 minuter sedan, powerblade said: SM7b borde vara det självklara valet ifall det ska sjungas OCH rappas! Varför inte Shure ksm 44? Så jobbigt med många olika bud 😄 Vet inte om min preamp är duglig heller. Har riktigt dålig koll. ATM har jag 5 låtar som är hiphop med mer rapaktig sång på refräng och en 1 låt som är ren sång ala pop. Just nu känns det som mest sång för framtiden. Det som tilltalar mest. Redigerat 16 februari 2020 av illerill
powerblade Postat 16 februari 2020 Postat 16 februari 2020 SM7b är väl världens överlägset mest populära mikrofon till hiphop? Onödigt att betala mer än det dubbla för något som tjänar syftet sämre? (nu vet jag visserligen inte hur KSM 44 är för rap men det är ju inte mycket som slår SM7b på det området) Så länge du inte har ett 500-kronors ljudkort från 2002 så har jag svårt att tänka mig att preampen inte skulle vara tillräcklig.
illerill Postat 17 februari 2020 Trådstartare Postat 17 februari 2020 23 timmar sedan, powerblade said: SM7b är väl världens överlägset mest populära mikrofon till hiphop? Onödigt att betala mer än det dubbla för något som tjänar syftet sämre? (nu vet jag visserligen inte hur KSM 44 är för rap men det är ju inte mycket som slår SM7b på det området) Så länge du inte har ett 500-kronors ljudkort från 2002 så har jag svårt att tänka mig att preampen inte skulle vara tillräcklig. Grym till sång också? Sjunger mer och mer. Tror mitt externa ljudkort kostade runt 1500 eller så så bör väl duga då. Vad innebär att micken kräver mycket gain?
Casper Bjerkehagen Postat 17 februari 2020 Postat 17 februari 2020 10 timmar sedan, illerill said: Grym till sång också? Sjunger mer och mer. Tror mitt externa ljudkort kostade runt 1500 eller så så bör väl duga då. Vad innebär att micken kräver mycket gain? Det känns osäkert att det ljudkortet har "mycket gain" Mycket gain betyder väl nära 50-60db förstärkning Man vill både ha den förstärkningen och inte ha massa brus på köpet
Jayway Postat 18 februari 2020 Postat 18 februari 2020 9 timmar sedan, Casper Bjerkehagen said: Det känns osäkert att det ljudkortet har "mycket gain" Mycket gain betyder väl nära 50-60db förstärkning Man vill både ha den förstärkningen och inte ha massa brus på köpet Ja, precis. SM7b är som sagt en riktigt bra mick, men den har en väldigt svag utsignal jämfört med kondensatormikrofoner, och även jämfört med många andra dynamiska mickar. När man spelar in med SM7b behöver man alltså dra upp gain (”förstärkningen”) ordentligt på ljudkortet, eller egentligen på mickförstärkaren/preampen som är inbyggd i ljudkortet. De flesta hyfsat billiga ljudkort får problem här, eftersom de börjar ha ett väldigt högt egenbrus när man drar upp gain till 3/4 eller mer. Du behöver alltså ett ljudkort/mickpreamp med stor förstärkning och som dessutom har ett lågt egenbrus (=inte väsnas) vid stor förstärkning. @Kjubeis nämnde Cloudlifter, som är en extraförstärkare som kan användas på SM7b och andra signalsvaga mickar på väg in i ljudkortet. Det är ett bra tips, eftersom du då slipper dra upp gain så mycket i ljudkortet. (Det finns även en liknande produkt som heter FEThead. Jag tycker inte att den funkade bra med SM7b, men jag tror mer på Cloudlifter). Man kan också använda en separat extern mickpreamp som man kopplar in till sitt ljudkort via line-ingången. Det finns rätt många diskussionstrådar på nätet om vilka preamps som är bäst för det ändamålet... 😉
crillemannen Postat 18 februari 2020 Postat 18 februari 2020 1 timme sedan, kompgitarristen said: SM7B är väldigt hypad och är inte alls det självklara valet. Artister som Kendrick Lamar och WU använder Electro-Voice RE20 som är mer öppen och inte lika muddig som SM7B. RE20 har också högre output och kräver således inte lika stark preamp som SM7B.Sennheiser MD441-U är också ett bättre val än SM7B men den är betydligt dyrare. Samtliga dessa mikrofoner är dynamiska där Shure SM7B är den billigaste och Sennheiser MD441-U är den dyraste. Väldigt Hypad? Du menar beprövad, testad och därefter värd sin status? Sm7b + cloudlifter Visst vill man demoa olika dynamiska varianter så har du gett bra förslag men en sm7b fungerar ju bra oavsett! 1
drloop (oregistrerad) Postat 18 februari 2020 Postat 18 februari 2020 (redigerat) Kolla in artikeln, finns också filer att lyssna på. Alla röster och akustik påverkar val, stora stenblock känns som att det snarare är uppförsbacke än någon fördel... https://www.soundonsound.com/techniques/vocal-mics#para8 Bra artikel att börja med iallafall. Redigerat 18 februari 2020 av drloop
illerill Postat 18 februari 2020 Trådstartare Postat 18 februari 2020 4 timmar sedan, drloop said: Kolla in artikeln, finns också filer att lyssna på. Alla röster och akustik påverkar val, stora stenblock känns som att det snarare är uppförsbacke än någon fördel... https://www.soundonsound.com/techniques/vocal-mics#para8 Bra artikel att börja med iallafall. Tack! Varför uppförsbacke? 🙁 Verkar inte eka speciellt mycket här. Hade ett sångbås innan men inte längre och kan inte skaffa just nu. Får se hur det blir. Hoppas det går bra.
Kjubeis Postat 19 februari 2020 Postat 19 februari 2020 (redigerat) Det var testet i Soundonsound som mina kollegor fick upp ögonen för AKG 414 B-uls, trots att jag tjatat på dem länge att micken är ett fynd. Grym på gitarrstärkare oxå, inte bara sång och instrument. Electro-Voice RE20 är bra, själv föredrar jag Shure SM7b om man vill ha en dynamisk mick men med bra kondensatormickar så är våra dynamiska mickar numera dammsamlare. Kanske en Neumann TLM 67 går att hitta för trådskaparens pristak, vi hade ett par som vi gillade initialt men efter ett tag kändes de inte rätt med sin förinställda EQ och fake rördistorsion. Våra TL2 och B-uls lät alltid bättre så vi sålde Neumann mickarna. Trots det en rätt OK mick ändå. /T Redigerat 19 februari 2020 av Kjubeis
Erik dP Postat 19 februari 2020 Postat 19 februari 2020 Jag använder en SM7b (med en TC Helicon Harmony Singer version 1, den med mickgainratt, som mickförstärkare) och sålde min kondensatormick från Röde. Den dynamiska micken funkar för mig bättre då jag spelar in i vanlig hemmiljö och slipper de kringljud som kan råka spelas in med en känsligare stormembranare. Tex kunde jag inte spela in när det regnade, eller en buss passerade. Ljudmässigt upplever jag inte att den skiljer sig jättemycket från en vanlig sm57, i alla fall inte som motiverar prisskillnaden, men den har inbyggt puffskydd och inställningsmöjligheter på baksidan.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.