ONSatan Postat 6 februari 2020 Postat 6 februari 2020 (redigerat) Asade upp min gamla Marshall -stack (med en sunkig Valvestate 8100 -topp đ ) frĂ„n replokalen dĂ„ jag blev sugen pĂ„ att âspela in pĂ„ riktigtâ och inte bara med pluggar. . Tycker dock att jag inte fĂ„r till de âpunkigaâ palm mutes jag vill ha (det blir antingen metal eller menlöst/mesigt). OCH, eftersom jag givetvis inte sjĂ€lv Ă€r kĂ€llan till problemet⊠sĂ„ mĂ„ste det ju vara en utrustningsfrĂ„ga (jag skĂ€mtar). Kollade dĂ€rför pĂ„ blocket efter nya toppar och det finns ju en hel del 100W begagnade rörtoppar. Men, jag kommer ihĂ„g frĂ„n min ungdom hur jĂ€vâŠa sjukt högt man mĂ„ste spela pĂ„ dessa för att de ska lĂ„ta RIKTIGT bra och kollade dĂ€rför efter nya mindre fullrörstoppar. Fastnade dĂ„ för relativt billiga Marshall DSL1HR och Marshall DSL20HR. NĂ„n som har erfarenhet av dessa? Jag vill primĂ€rt inte ha hĂ„rdrocksljud eller metal-dist. Jag söker mer ljud typ Green day a la Dookie (94) till American idiot (2004). FĂ„r gĂ€rna ocksĂ„ klara Bad Religion/NOFX. Cheers Redigerat 6 februari 2020 av ONSatan
VayzeriA Postat 6 februari 2020 Postat 6 februari 2020 Punk- riff för mig e lite slarviga, inte helt tighta. Mkt rum-ambiens med kort efterklang/svans..typ.đđ€đ Hög gain pĂ„ det. LĂ„g bas lite knuff i övre highmid. 1
slejnard Postat 6 februari 2020 Postat 6 februari 2020 Lyssnade lite pÄ Dookie. Bra skit! LÄter ganska mycket mid och overdrive... tror inte soundet Àr för svÄrskruvat. 1
slejnard Postat 6 februari 2020 Postat 6 februari 2020 https://www.premierguitar.com/articles/Rig_Rundown_Green_Day 1
ONSatan Postat 7 februari 2020 TrĂ„dstartare Postat 7 februari 2020 13 hours ago, vayzeria said: Punk- riff för mig e lite slarviga, inte helt tighta. Mkt rum-ambiens med kort efterklang/svans..typ.đđ€đ Hög gain pĂ„ det. LĂ„g bas lite knuff i övre highmid. Delen "slarvigt och otight" har jag inga problem med... đ Det Ă€r att fĂ„ palm mutes att lĂ„ta som första 30 sekunderna pĂ„ "Basket Case" av Green Day som gör mig frustrerad...
VayzeriA Postat 9 februari 2020 Postat 9 februari 2020 LĂ„ter rĂ€tt ok, men saknar lite mer "bett". Ăndra plektrumattacken? Vrid handen lite lĂ€tt sĂ„ lite Ă€n plektrumets kant slĂ„r an mot strĂ€ngen. Lite mer aggressiv distning? Liten knöl med EQ runt 12K lĂ„gt q- vĂ€rde kanske 2-3dB ? đđđđđđđđđ 1
ONSatan Postat 9 februari 2020 TrĂ„dstartare Postat 9 februari 2020 1 hour ago, vayzeria said: LĂ„ter rĂ€tt ok, men saknar lite mer "bett". Ăndra plektrumattacken? Vrid handen lite lĂ€tt sĂ„ lite Ă€n plektrumets kant slĂ„r an mot strĂ€ngen. Lite mer aggressiv distning? Liten knöl med EQ runt 12K lĂ„gt q- vĂ€rde kanske 2-3dB ? đđđđđđđđđ Tack för tips! Menar du att jag ska trĂ€ffa mer/mindre med kanten? (Sorry, trög) Â
VayzeriA Postat 9 februari 2020 Postat 9 februari 2020 (redigerat) Lite mer kant trÀff. Jag som skrev lite fel sÄg jag(trög hÀr med) Redigerat 9 februari 2020 av vayzeria 1
ONSatan Postat 10 februari 2020 TrÄdstartare Postat 10 februari 2020 Btw, hade det gynnat med en rörtop som tex DSL-20 eller Àr det teknik och eq som felar?
VayzeriA Postat 10 februari 2020 Postat 10 februari 2020 Ett tips som kanske funkar bÀttre , kolla youtube efter isolerat ljudspÄr. Analysera/ lyssna och hÀrma ! 1
ONSatan Postat 10 februari 2020 TrÄdstartare Postat 10 februari 2020 30 minutes ago, vayzeria said: Ett tips som kanske funkar bÀttre , kolla youtube efter isolerat ljudspÄr. Analysera/ lyssna och hÀrma ! JÀkligt bra ide! Visste inte att det fanns "isolerade" spÄr men hittade direkt. Tackar! 1
VayzeriA Postat 10 februari 2020 Postat 10 februari 2020 3 timmar sedan, ONSatan said: JĂ€kligt bra ide! Visste inte att det fanns "isolerade" spĂ„r men hittade direkt. Tackar! VarsĂ„god. AnvĂ€nde det nĂ€r jag skruvade frĂ„n James i Metallica för att likna hans gitarr, lite knepigt oxĂ„ nĂ€r guran e inspelat 3 ggr đ€đđ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.