onid Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 Jag tänkte skaffa mig en bärbar hemstudio. Typ en laptop eller liknande samt en bra preamp osv... Vad jag undrar är vad för dator jag ska skaffa. Vad duger lixom? Jag tänkte hålla på med både akustisk och elektronisk musik. Många kanaler och pluggar kommer att användas. Vilka program är bra? Mac eller PC? Tacksam för svar!
hegobald Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 (redigerat) Spontant drömsvar från mig.. Köp en Apple Powerbook G4 och ett Mackie Onyx mixbord med Firewire... Mer behöver du inte eftersom en full version av Tracktion inspelningsprogramvara följer med mackibordet och i Appledatorn så har du redan ett program som heter Garage band. Lite bilder: Apple Powerbook G4 Mackie 1220 Tracktion Redigerat 4 maj 2005 av hegobald
Peder Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 Hej! Audiokanaler är antagligen inga problem då ex när jag nyss körde 12 audiospår ligger disk-mätaren i botten och jag har samtidigt långsammaste hårdisken på detta forum (4200 rpm) däremot äter vissa pluggar processor-kraft till frukost! Har en bärbar PC PM 1.7 2 GB som jag just testade och lyckades då få upp 4st SIR eller 9-18 st (beroende på preset) NI Guitar Rig - därefter dog datorn av utmattning! MAC eller PC? MAC är snyggare och har möjlighet att strömförsörja ett externt ljudkort via FireWire! Beror på vilka programvaror du vill köra, ex finns Logic numera enbart till MAC medan alla gratispluggar oftast bara finns till PC! MVH Peder
hegobald Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 ah.. har onyx midi, nej? Vad ska man med MIDI till då Macen har USB också.. Den dagen man ska jobba med midi så skaffar man keyboard med USB.. Eller? 😛
Logichead Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 Mac + Logic = en massa kanaler, problemfritt, ja helt enkelt extas för den kreativa personen. Om du gillar virus, problem med drivisar osv, kan du köpa en PC burk. Det spelar inte så stor roll vilket fabrikat. Alla är ungefär lika bra. 😛
hegobald Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 Hej! Audiokanaler är antagligen inga problem då ex när jag nyss körde 12 audiospår ligger disk-mätaren i botten och jag har samtidigt långsammaste hårdisken på detta forum (4200 rpm) däremot äter vissa pluggar processor-kraft till frukost! Har en bärbar PC PM 1.7 2 GB som jag just testade och lyckades då få upp 4st SIR eller 9-18 st (beroende på preset) NI Guitar Rig - därefter dog datorn av utmattning! MAC eller PC? MAC är snyggare och har möjlighet att strömförsörja ett externt ljudkort via FireWire! Beror på vilka programvaror du vill köra, ex finns Logic numera enbart till MAC medan alla gratispluggar oftast bara finns till PC! MVH Peder Tusan Peder.. Du talar ju i tungor 😛 . Onid.. En relativ nybörjare här på forumet ställde en fråga till oss "proffs" (hihi) om vad man ska skaffa för grejjer.. Å så vräker du ur dig en massa teknogurgel.. Hua.. Nu ska jag gå tredje varvet och leta efter sängen.. Hmm.. Eller.. Var det inte en skvätt kvar i vinfalskan tror jag visst.. Hmm..
wonderboy Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 Jättebra rubrik på denna tråd! Man blir ju onekligen nyfiken. MVH-Peder verkar vara på G inatt! Jisses, Du skrämmer ju livet av nybörjare och en del andra med! Vad har Du druckit och varför kan Du inte dricka lite mindre? Kära frågeställare, avvakta morgondagen. Då kommer säkert några duktiga killar att besvara Dina frågor på ett tydligt sätt. Lita på allt som Joachime, Neko är exempel på sådana killar......och så jag, förstås! Jag är mycket pålitlig och respekterad här på forumet. Jag säger: "Välj PC eller MAC men köper Du PC så se till att den är optimerad för musikprogram. I förra numret gjorde Studio ett röj i datordjungeln, kolla det. Sen har jag den tron att både Q-base, Logic, Protools, Reason m fl är mycket kompetenta program. Det gäller nog mer att fundera över vad man vill göra för grejer och att botanisera bland den uppsjö av trådar som behandlar ämnet. Ett sista råd bara: Behandla MVH-Peder snällt. Han behöver det!
hegobald Postat 4 maj 2005 Postat 4 maj 2005 Jättebra rubrik på denna tråd! Man blir ju onekligen nyfiken. MVH-Peder verkar vara på G inatt! Jisses, Du skrämmer ju livet av nybörjare och en del andra med! Vad har Du druckit och varför kan Du inte dricka lite mindre? Kära frågeställare, avvakta morgondagen. Då kommer säkert några duktiga killar att besvara Dina frågor på ett tydligt sätt. Lita på allt som Joachime, Neko är exempel på sådana killar......och så jag, förstås! Jag är mycket pålitlig och respekterad här på forumet. Jag säger: "Välj PC eller MAC men köper Du PC så se till att den är optimerad för musikprogram. I förra numret gjorde Studio ett röj i datordjungeln, kolla det. Sen har jag den tron att både Q-base, Logic, Protools, Reason m fl är mycket kompetenta program. Det gäller nog mer att fundera över vad man vill göra för grejer och att botanisera bland den uppsjö av trådar som behandlar ämnet. Ett sista råd bara: Behandla MVH-Peder snällt. Han behöver det! Men va tusan Wonderboy.. Nu går jag å lägger mig.. Jag som jobbat så med mitt första svar och gjort det pedagiskt korrekt med bilder, länkar och allt.. Litar du inte på mina kunskaper då 😛 Näe.. Skämt å sido.. Nu tar jag sista slurken ur vinfalsakn och borstar tänderna.. För nu har jag lokaliserat vart jag ställde sängen i morse i alla fall.. (den avslöjades av att tejjen snarkade) Natti!
Peder Postat 5 maj 2005 Postat 5 maj 2005 (redigerat) Hej! "Många kanaler och pluggar kommer att användas. Vad jag undrar är vad för dator jag ska skaffa.?" - Många kanaler klarar alla datorer! (För) Många effektkrävande pluggar klarar ingen dator så då är det minst 1 GB i internminne och så kraftfull processor (GHz) som möjligt som gäller! (Resten får dom som vet mer besvara, samt ursäkta att jag ger exakt samma svar igen men när det finns klara tendenser att tråden bara behandlar MVH-Peder´s skrivvsätt istället för trådens egentliga ämne - Din frågeställning måste ju någon stämma i bäcken 🙂!) MVH-Peder PS wonderboy! Nu har du blivit så snäll att till och med Bamse skulle tycka att det gått för långt - Nu fåreva nog, tuffa till dig lite! Redigerat 5 maj 2005 av Peder
wonderboy Postat 5 maj 2005 Postat 5 maj 2005 PS wonderboy! Nu har du blivit så snäll att till och med Bamse skulle tycka att det gått för långt - Nu fåreva nog, tuffa till dig lite! OK! Kom över i "den längsta tråden" så skall Du få Dig en omgång! Men innan Du gör ett inlägg där så läs från s 62 och framåt. Om Du kollar in mina inlägg, får Du en känsla av på vilken nivå "tuffheten" ligger!
onid Postat 5 maj 2005 Trådstartare Postat 5 maj 2005 Hur funkar det med bärbara datorer egentligen, man kan väl inte använda samma sorts PCI ljudkort som till vanliga datorer? Tänkte om man skulle fixa ett ljudkort på 8 analoga in och ut.
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 5 maj 2005 Postat 5 maj 2005 Mac + Logic = en massa kanaler, problemfritt, ja helt enkelt extas för den kreativa personen. Om du gillar virus, problem med drivisar osv, kan du köpa en PC burk. Det spelar inte så stor roll vilket fabrikat. Alla är ungefär lika bra. 🙂 Svammel!!!!!!!!!
Peder Postat 5 maj 2005 Postat 5 maj 2005 Hej! Hur funkar det med bärbara datorer egentligen, man kan väl inte använda samma sorts PCI ljudkort som till vanliga datorer? Tänkte om man skulle fixa ett ljudkort på 8 analoga in och ut. - Man får ha ett externt ljudkort man kopplar till sin bärbara via antingen USB eller FireWire (PCMCIA i E-MU´s fall, nedan)! Av mig otestade men klart intressanta portabla ljudkort med 8-kanaler är detta samt detta (4 in / 10 ut)! MVH-Peder
Tomazo Postat 6 maj 2005 Postat 6 maj 2005 (redigerat) Polarn köpte en FROST ACM PRO.....den rockar må ja säga..........men dyr såklart! + ett M-Audio solo....tror ja det hette.........(externt ljudkort). Redigerat 6 maj 2005 av Tomazo
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.