Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Du får dra ner hastigheten betydligt, kolla när stall gränsen går. Sjunk lit tidigare. Använd klaffarna en sisådär 20 -30° skulle jag tro. Mörkerflygning är svårare än i dager. Glöm inte landningsstället!!!!

Redigerat av Dark Of Light
Annons
Postat
3 minuter sedan sa Dark Of Light:

Du får dra ner hastigheten betydligt, kolla när stall gränsen går. Sjunk lit tidigare. Använd klaffarna en sisådär 20 -30° skulle jag tro. Mörkerflygning är svårare än i dager.

Ja, är inte helt van vid detta stora propellerplanet, enklare med det lilla cessna 172 som jag brukar köra.

Postat
Just nu sa Fidden:

Ja, är inte helt van vid detta stora propellerplanet, enklare med det lilla cessna 172 som jag brukar köra.

Ja, ta det bara luuuung och fint. CHAE väntar där nere, precis vid det lilla flygledartornet. 

Postat

Mörkret hann ju som ni märkte lägga sig helt, men här är sista delen. Blev lite längre, håll till godo.

• Gilla 1
Postat
14 minuter sedan sa Fidden:

CHAE, sätt dig i taxin till vimmerby.

Fuckin’ ’ell!!!

13 minuter sedan sa Dark Of Light:

Ja, ta det bara luuuung och fint. CHAE väntar där nere, precis vid det lilla flygledartornet. 

Jag har precis tagit tagit plats och ämnar dricka kaffe och avec.

Postat

Nån annan får landa mommehål några gånger först, så kanske det blir lättare för mig sen. Jag har för långt fusilage.

Postat (redigerat)
4 minuter sedan sa Fidden:

Nån annan får landa mommehål några gånger först, så kanske det blir lättare för mig sen. Jag har för långt fusilage.

Ah, jag vet vad du pratar om.

CHAE stod och väntade alldeles bredvid Västerviks Flygplats lilla flygledartorn. Det var mörkt och lite blåsigt och han kom plötsligt på att tänka på Björn Ulvaeus. Besynnerligt tänkte han och gick genom sin checklista på allt som skulle med istället.:
Projektor, plåster, DIA bilderna, en bords hare, manus, en sydväst, förlängningssladd, en brevvikt, kamera, haklapp ifall att, en nord ost, adaptrar, gips, reservbatterier, skidor, flytväst, kompass, livflotte, hjärtstartare, mjölk, stativet, fjärrkontr… Plötsligt hörde han ett propellerplan någonstans i fjärran. Ett ojämnt motorljud hördes och snart började CHAE se ljusen från planet. Uppenbarligen var den på väg att landa. Den sjönk sakta för att sedan stiga igen för att sedan sjunka åter. Vem flyger egentligen och är han full?

Planet tog en oroväckande snabb dykning men rätade upp sig precis i tid och gjorde ett hoppande landningsförsök som mer påminde om en kontrollerad kraschlandning än något annat. Med ett vrål studsade planet ut mot himlen igen och svängde runt. Plötsligt ringde CHAEs mobil.

”CHAE”, svarade CHAE.
”VIMMERBY!!!! DU MÅSTE TILL VIMMERBY”, vrålade en upphetsad Fidden i andra änden.
”Va? Vad fan ska jag där och…”
”DEHARSTÖRREBANADÄRÄNBREDAREFASTLÄNGRE TATAXINUFÖRIHELVETEHULTSFREDSFLYGPLATS!!!”

Klick. Samtalet avslutades hastigt och i samma takt försvann morljudet från planet.

Ok… Vimmerby it is, tänkte CHAE och fick fram ett nummer till taxi.

Efter en högst ointressant taxitur till H-Freds flygplats steg CHAE av och hann precis se skymten av ett taxande flygplan. Han gick fram till den långsamt rullande propellerkärran. Motorerna slogs nonchalant av och planet rullade tyst fram de sista metrarna.

Äntligen stannade den och CHAE öppnade dörren. En svag doft av Alcosanal, Heineken och damparfym slog mot honom.
”Hej-hopp i stug… planet”, ropade han in glatt i kupén. Ur cockpit hördes ett svärande och längre bak i planet hördes ett rytmiskt stönande.

”Hej”, utropade Fidden som äntligen lyckats kränga ur sig bältet.
”Tjena” sa, CHAE. ”Är det bara du här?”
”Nej, nej. DoL är där i bak och.. ja… ehh, han…”
”Ja, OK, jag förstår. DoL är ändå DoL. Hjälper du mig med de här väskorna bara” sa CHAE och pekade på en hög med väskor av varierande storlek på marken.

”Vad är det i alla de här?”, frågade Fidden.
”Jah, lite av varje, ombyte, DIA bilder med tillbehör, öl, ost, ingen lök, 3 liter meskalin, ett litet paket nubb och en jävla portion tur”.

Efter inbärandet av bagaget steg CHAE in och gick bakåt i planet. Han passerade den medvetslösa Eva som fortfarande låg halvnaken på golvet mellan några säten. Den där DoL, tänkte CHAE.
”Vad gör du där inne DoL?” ropade han mot toalettdörren.
”Ystar!”, löd svaret.

”Jaha, vart ska vi nu då?”, frågade CHAE Fidden.
”I säng, vi sover i planet och vi fortsätter imorgon”, svarade Fidden trött.”

Ystandet bak i planet tystnade och lugnet lade sig ner över planet och dess passagerare.

Redigerat av Dark Of Light
  • Haha 3
Postat

Helt oväntat, dyker DoL upp i cockpit. Alldeles rödpussig i sitt annars så bleka nylle. Spritångorna är tydliga. Han viftar frenetiskt med sin Makarov och kräver att få tala med ansvariga.

Postat
2 minuter sedan sa Dark Of Light:

Ah, jag vet vad du pratar om.

CHAE stod och väntade alldeles bredvid Västerviks Flygplats lilla flygledartorn. Det var mörk och lite blåsigt och han kom plötsligt på att tänka på Björn Ulvaeus. Besynnerligt tänkte han och gick genom sin checklista på allt som skulle med istället.:
Projektor, plåster, DIA bilderna, en bords hare, manus, en sydväst, förlängningssladd, en brevvikt, kamera, haklapp ifall att, en nord ost, adaptrar, gips, reservbatterier, skidor, flytväst, kompass, livflotte, hjärtstartare, mjölk, stativet, fjärrkontr… Plötsligt hörde han ett propellerplan någonstans i fjärran. Ett ojämnt motorljud hördes och snart började CHAE se ljusen från planet. Uppenbarligen var den på väg att landa. Den sjönk sakta för att sedan stiga igen för att sedan sjunka åter. Vem flyger egentligen och är han full?

Planet tog en oroväckande snabb dykning men rätade upp sig precis i tid och gjorde ett hoppande landningsförsök som mer påminde om en kontrollerad kraschlandning än något annat. Med ett vrål studsade planet ut mot himlen igen och svängde runt. Plötsligt ringde CHAEs mobil.

”CHAE”, svarade CHAE.
”VIMMERBY!!!! DU MÅSTE TILL VIMMERBY”, vrålade en upphetsad Fidden i andra änden.
”Va? Vad fan ska jag där och…”
”DEHARSTÖRREBANADÄRÄNBREDAREFASTLÄNGRE TATAXINUFÖRIHELVETEHULTSFREDSFLYGPLATS!!!”

Klick. Samtalet avslutades hastigt och i samma takt försvann morljudet från planet.

Ok… Vimmerby it is, tänkte CHAE och fick fram ett nummer till taxi.

Efter en högst ointressant taxitur till H-Freds flygplats steg CHAE av och hann precis se skymten av ett taxande flygplan. Han gick fram till den långsamt rullande propellerkärran. Motorerna slogs nonchalant av och planet rullade tyst fram de sista metrarna.

Äntligen stannade den och CHAE öppnade dörren. En svag doft av Alcosanal, Heineken och damparfym slog mot honom.
”Hej-hopp i stug… planet”, ropade han in glatt i kupén. Ur cockpit hördes ett svärande och längre bak i planet hördes ett rytmiskt stönande.

”Hej”, utropade Fidden som äntligen lyckats kränga ur sig bältet.
”Tjena” sa, CHAE. ”Är det bara du här?”
”Nej, nej. DoL är där i bak och.. ja… ehh, han…”
”Ja, OK, jag förstår. DoL är ändå DoL. Hjälper du mig med de här väskorna bara” sa CHAE och pekade på en hög med väskor av varierande storlek på marken.

”Vad är det i alla de här?”, frågade Fidden.
”Jah, lite av varje, ombyte, DIA bilder med tillbehör, öl, ost, ingen lök, 3 liter meskalin, ett litet paket nubb och en jävla portion tur”.

Efter inbärandet av bagaget steg CHAE in och gick bakåt i planet. Han passerade den medvetslösa Eva som fortfarande låg halvnaken på golvet mellan några säten. Den där DoL, tänkte CHAE.
”Vad gör du där inne DoL?” ropade han mot toalettdörren.
”Ystar!”, löd svaret.

”Jaha, vart ska vi nu då?”, frågade CHAE Fidden.
”I säng, vi sover i planet och vi fortsätter imorgon”, svarade Fidden trött.”

Ystandet bak i planet tystnade och lugnet lade sig ner över planet och dess passagerare.

Slutet gott, allting gott!

Postat

PISSA OCH GÅ OCH LÄGG DIG! vrålar Fidden. DoL såg förvånat på honom men resignerade snabbt. Eva vaknade. 
"Vad fan hände?" sa hon sluddrande.
"Inget lilla vän, kom så går vi och lägger oss", svarade DoL som med ytterst vingliga steg tog kurs mot planets bakre delar.

Postat
Just nu sa Dark Of Light:

Ja! It sure is!

Indeed❤️

Postat
6 minuter sedan sa Neosus:

Herre min skapare!

Ja, jag är här. Var det något?

Postat
8 minuter sedan sa Neosus:

Herre min skapare!

1 minut sedan sa CHAE:

Ja, jag är här. Var det något?

Näeh! nu är det väl ändå Neo som... skapat sig själv... och oss.

Postat
3 minuter sedan sa Dark Of Light:

Näeh! nu är det väl ändå Neo som... skapat sig själv... och oss.

Vilket drama!!!

Postat

Såg att mommehål blivit förlängt med 400 m till 1200 meter år 2017... Undrar om den förändringen följt med i bings satellitbilder som fs-världen baseras på. 

Hultsfreds/vimmerbys landningsbana är nära 2000 meter iallafall och jag känner att jag börjar bli lite för nördig. Vem fan spenderar kvällarna med att researcha landningsbanors längd?

Postat

Kan inte sluta nörda.

Det är den gamla längden på landningsbanan i msfs, dvs 800 m. Det går nog landa där ändå med det planet, om man är skickligare än vad jag är. Men minimilängden för att kunna starta med vårt plan är 1000 m. Vi hade alltså blivit strandsatta i Västervik om landningen lyckats, eller åtminstone varit tvungna att dumpa all öl och ost. Tur vi slapp den misären.

• Haha 2
Postat

Tycker nog att:

1. Vi tjackar en jetkärra ifall vi måste flyga norröver imorgon för att hämta Slej å Neo + vidare till sydligare breddgrader.

2. Resten av äventyret fortsätter imorgon. Även reseskildrare blir trötta och måste nanna kudde.

Postat

Ska försöka lista ut hur autopiloten funkar, så snor vi ett mindre jetplan (cessna cj4) som jag sett står parkerat en bit bort. Framåt kvällen då. 

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.