Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Har ni smakat på Juleskum med blåbärssmak?

spacer.png

Helt OK faktiskt.

Motherless Brooklyn.  2019. Netflix.

Vet inte var jag ska börja... Rollistan? Edward Norton som även regisserat det hela. Bruce Willis, Alec Baldwin, Willem Dafoe, Michael K Williams och Robert Ray Wisdom (från The Wire. VA!? Har ni inte sett The Wire ännu!?????), Bobby Cannavale... Ja det hela är som en who is who in Hollywood. Är det en garanti för att en film är bra? Inte nödvändigtvis men om hantverket är bra från grunden så... 

Ed Norton har varit den den drivande i det här projektet som tagit honom ca 20 år att genomföra. Baserat löst på novellen med samma namn och biografin The Power Broker samt Trumps presidentskap. Just Trump skiner genom lite med Alec Baldwins karaktär. En fastighets mogul med rymligt samvete. Är detta en politiskt thriller då? Nej. Norton spelar en privatdetektiv med Tourettes i 50-talets USA. Hans chef dödas och han börjar nysta i varför. Härvan växer inte helt oväntat.

Till en början har filmen lite svårt att bestämma sig. Är det en actionrulle, eller en komedi med alla Tourettes utbrott? Ingetdera visar det sig. En Neo-Noir film med fötterna förankrade i 40-talets gangster thrillers, komplett med detektivens tankar talandes högt för tittaren. Det blir en del återvändsgränder i handlingen men tempot intensifieras och man har inga större problem att hänga med i handlingen. Snyggt filmat, bra skådisar, bra handling och skön jazzmusik. Vad mer kan man begära?

Såg The Deer Hunter igår, så man får ju ändå perspektiv av det mästerverket.

En stark 8/10 Stetson hattar.

Redigerat av Dark Of Light
Postat (redigerat)

4 minuter sedan sa Memphis:

HÄJ xD

Orkar inte läsa ikapp senaste veckan, har det hänt något speciellt?

Hej Memfan

DoL får förklara, det kommer bli kul. 

Redigerat av Fidden
Postat (redigerat)

25 minuter sedan sa Memphis:

HÄJ xD

Orkar inte läsa ikapp senaste veckan, har det hänt något speciellt?

21 minuter sedan sa Fidden:

Hej Memfan

DoL får förklara, det kommer bli kul. 

Roligt och roligt... Grisar ska inte ha roligt. Nåja, någonstans 2/3 in på sidan 382 kukar ewroL ur med sina religiösa drogdimmor/trollningar. Neo blev förbannad, jag har ju ett helt helvete att ta hand om  demon som jag är, så jag gick ner dit.

Sedan dog Sean Connory och jag dricker gravöl till hans minne, men jag såg en bra film som jag recensierar mot slutet av förra sidan.

Ja, ungefär så.

Postat
Just nu sa Memphis:

haha herregud 😄 låter som vanligt då ungefär xD

Fan vet (ja, nu har ju jag inte frågat honom direkt men.. ) det blev lite... corny stämning här ett tag. Gå tillbaka och titta vet jag. En viss underhållning är det ju kanske.

Postat (redigerat)
4 timmar sedan sa Pico:

Fiddens favoritrulle 22:20 på Ettan.

Är det Smala Sussie som åsyftas så är det verkligen en kanonrulle!!!! 10/10 ungsbakade piller på knäckebröd!!!!
Finns på SVT Play ett tag till.

Postat (redigerat)

Hinterland. Netflix. Serie.

Kärringdeckare. Det är ett epitet som jag gett åt serier som; Murder She wrote, Poirot eller Midsomer Murders. Ni vet, deckare  där skottlossningar eller biljakter sällan eller aldrig förekommer i uppgörelsen mellan lag och ordning och brott och kaos. Det hela är sällan uppbyggt på våld (ja, förutom själva brottet då som ofta är ett mord) utan rena mer eller mindre logiska detektiv arbeten som genomsnitts tittaren ändå aldrig orkar tänka genom. Lugnt och tillrättalagt så att den pensionerade gamla TV tittande damen kan få sitt lystmäte av blod utan att bli upprörd.

Detta skulle kunna hamna där... men inte riktigt.

En Kymrisk eller Walesisk om ni så vill, TV-serie Ja, lugn och fin nu. Den ÄR på engelska med få Walesiska repliker. I original heter den "Y Gwyll" (skymning)  och precis som filmen jag skrev om tidigare, hamnar den i deckargenren "neo film noir". Det är franska för "ny svart film" som i sin tur är en subgenre inom thrillerfilmen. Klassisk film noir,  är en kategori svartvita kriminalfilmer från Hollywood, från 1940- och 1950-talen. Ofta gangster/detektiv filmer.

Termen myntades av franska filmkritiker, långt innan DoL. Ljussättningen var dyster och handlingen kunde utspela sig mellan cyniska män och skumma kvinnor. Film noir kan ses som en direkt motsvarighet till den litterära stilen hårdkokt. En sentida efterföljare är filmgenren neo-noir. Dit skulle Hinterland passa. Det finns en tragik och en realism här som inte kan finnas i de klassiska pusseldeckarna från Storbritannien.

Vi följer en polis som löser brott på den Walesiska landsbygden. Det hela är bra mer personligare än ovan nämnda exempel. Det finns en mänsklighet här som ofta går förlorad i de mer rena hjältemodiga varianterna av poliser på film/TV. Två saker sticker ut direkt. Huvudpersonens två barn som verkar ha råkat ut för något, vad får vi aldrig veta i första säsongen. Det andra är de allestädes närvarande advokaterna till de misstänka. De säger aldrig ett ord utan sitter bara helt tysta. 

Bra skit för de som gillar genren men med en viss twist.

7/10 Volvo XC 60.

Postat
1 minut sedan sa Memphis:

Nån som kollat på nya serien The queen´s gambit? Så sjukt bra!

Inte sett, men tack för tipset. Verkar fått bra betyg. 

Postat (redigerat)
1 minut sedan sa Fidden:

Inte sett, men tack för tipset. Verkar fått bra betyg. 

Tacka mig sen! 😄 Jo den har ju 8.9 på IMDB just nu. Jag plöjde hela serien nu i helgen, kunde inte sluta kolla typ. 
Spelar nog ingen roll om man är insatt i schack eller inte. 

Redigerat av Memphis
Postat
43 minuter sedan sa slejnard:

Fast jag tror inte jag är såååå bra längre 😃

Har du inte hållt dina skills i schack? 

• Haha 1
Postat

Är inte the Queens gambit en öppning i schack?

Postat
4 timmar sedan sa slejnard:

Spelade senast för tio år sen och då fick jag motståndaren ur balans. Han välte ut hela brädet! 😃

Herrejevvlar! Fullkontakts-schack är Slejs krej! 😮 

3 timmar sedan sa slejnard:

Varit på spa och superb middag 😮

😮 

Postat
6 timmar sedan sa slejnard:

Japp sett och rekommenderar den. Riktigt bra! Fick upp intresset för schack igen. Måste hitta nån att spela mot bara! 😄

Nice 😄 

Hade min kusin över ikväll, spelade schack och drack whiskey Riktigt nice! 😄 

Postat
6 minuter sedan sa Memphis:

Nice 😄 

Hade min kusin över ikväll, spelade schack och drack whiskey Riktigt nice! 😄 

...som KUNDE slutat med fullkontakts-schack Slej style; blåtiror, omkullvälta bräden och ost överallt! XD

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.