Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2020 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons
9 timmar sedan sa ewroL:

Jag har aldrig förstått evigt liv - på grund av en tro och frälsning. Är det inte barnsligt, overkligt magiskt tänkande rent av?

En frälsning och du vinner evigt liv. Bullshit. Det är nästan likadan bluff som "skänk pengar till katolska kyrkan så får du förmåner i himlen".
Det är bara inte så lätt med andlighet helt enkelt.

Jag håller med om att det är overkligt magiskt tänkande med evigt liv, himmel och helvete, frälsning av Jesus osv, men jag respekterar ändå folks tro. För jag har trott på det själv, då jag var kristen från liten knodd till övre tonåren. Blev indoktrinerad i söndagsskola, barnfilmer om Bibelns berättelser, var på massa församlingsläger och resor. Jag hyser dock inget ont om mina föräldrar, de ville bara väl för mig, min framtid och nästa liv, och därför dela sin tro och världsbild . Som litet barn så är det föräldrarna som främst lär en hur världen fungerar, man tror blint på allt de säger. Sen är det svårt att bryta den tron sen, ("mina föräldrar kan väl inte ha fel?", men jag är glad att jag lyckades. Stångades i mitt inre några år. För det svåra är när man umgås i stora kretsar med massor av människor som är övertygade, som vänner, deras föräldrar och bekanta, man är på en kristen festival med tusentals besökare, så känns det orimligt att ALLA de här skulle ha fel? Så jag fattar varför man kan ha en sån världsbild och har svårt att tänka om, då man är i en bubbla av personer som ständigt bekräftar varandra. Plus att många i de kretsarna har en tendens att vara grymma retoriker, så man rycks med och övertygas på nytt hela tiden. Idag ser jag kristna grupper som en sekt, men inte med onda avsikter. Tvärtom, allt de vill är att sprida kärlek, omtanke och frälsning. Man har väldigt goda värderingar från bibelns budord osv, ofta helt fantastiska människor. Men de är också trångsynta, låter vetenskap och logik rinna av dem. Så ja, andlighet och tro är klurigt. Whatever floats your boat liksom. Så länge ingen inte försöker pracka på mig sin religion och ingen har onda avsikter så har jag inga problem med det. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag blev jag omförflyttad till en annan roll på mitt företag, "temporärt" i 6månader, till Manufacturing Engineer. Vafan. xD Inte det jag vill göra.

Blev så märkligt. För några dagar sedan kom min chef och frågade om jag kan tänka mig det. Jag svarar att Nej tack, jag trivs jättebra i min roll och känner mig inte kvalificerad för det. Han säger ok, helt okej. Sen har han tydligen fått påtryckningar och frågar mig igen efter några dagar om jag inte ångrat mig, jag säger Nej, jag känner mig säker. Sen har en chef högt upp sagt att jag vill det, så en mellanchef kommer och säger att jag ska göra det, medan min närmsta chef inte vet något om detta... 😆    

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Fidden:

Fattar inte hur den där måsmorsan utanför köksfönstret kan kräkas upp typ ett halvt knäckebröd till sina ungar. I form av ett halvt knäckebröd ska tilläggas, ingen matsmältningsprocess här inte.

Påminner mig om polaren som kom förbi i parken där jag sommarjobbade någon gång i tonåren... Han var nyvaken och harklade upp en hel, otuggad ostskiva... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Memphis:

Jag håller med om att det är overkligt magiskt tänkande med evigt liv, himmel och helvete, frälsning av Jesus osv, men jag respekterar ändå folks tro. För jag har trott på det själv, då jag var kristen från liten knodd till övre tonåren. Blev indoktrinerad i söndagsskola, barnfilmer om Bibelns berättelser, var på massa församlingsläger och resor. Jag hyser dock inget ont om mina föräldrar, de ville bara väl för mig, min framtid och nästa liv, och därför dela sin tro och världsbild . Som litet barn så är det föräldrarna som främst lär en hur världen fungerar, man tror blint på allt de säger. Sen är det svårt att bryta den tron sen, ("mina föräldrar kan väl inte ha fel?", men jag är glad att jag lyckades. Stångades i mitt inre några år. För det svåra är när man umgås i stora kretsar med massor av människor som är övertygade, som vänner, deras föräldrar och bekanta, man är på en kristen festival med tusentals besökare, så känns det orimligt att ALLA de här skulle ha fel? Så jag fattar varför man kan ha en sån världsbild och har svårt att tänka om, då man är i en bubbla av personer som ständigt bekräftar varandra. Plus att många i de kretsarna har en tendens att vara grymma retoriker, så man rycks med och övertygas på nytt hela tiden. Idag ser jag kristna grupper som en sekt, men inte med onda avsikter. Tvärtom, allt de vill är att sprida kärlek, omtanke och frälsning. Man har väldigt goda värderingar från bibelns budord osv, ofta helt fantastiska människor. Men de är också trångsynta, låter vetenskap och logik rinna av dem. Så ja, andlighet och tro är klurigt. Whatever floats your boat liksom. Så länge ingen inte försöker pracka på mig sin religion och ingen har onda avsikter så har jag inga problem med det. 

TL;DR Håller med.

Jag har inga problem med religiösa människor, däremot ogillar jag direkt organiserad religion. Om människor finner styrka i något som inte går bevisa eller om de mår bättre och vill bättre så bekommer det mig egentligen inte om det är placebo. De religiösa är ju bara människor medan religion är verktyg (med lite olika syften)... Typ lite så.

Ang. de religiösa människorna ska jag tillägga att de är aldrig något problem för mig så länge de inte försöker trycka ned deras tro och budskap i min hals eller om de försöker få det till att <insert valfri religion här> är vetenskapligt förankrad och att de som förlitar sig på vetenskap också bara "tror" på något, bara inte <religion>.

Men i detta land kan jag inte påstå att jag på något vis egentligen blir besvärad av religiösa eller religion på det viset jag just beskrev. Här är det ju snudd på att folk "kommer ut" om att de är religiösa.

Redigerat av Pico
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda lilla västerländska kyrkan har rätt i är att Jesus är en del av Skaparen.

Bibeln är ju mest vad Herren/Yahve sagt och bara lite av vad Jesus sagt.

Hur kan man tro att det är Skaparen som ber Abraham att döda sitt barn på prov? Det är ju vrickat. Nej, det var Yahve - en mörk gud.


Bibeln är full av mörka judiska texter.


I kyrkan (och vartsomhelst) kan du få vad som helst - i utbyte mot din själ. (Synd.)

Sluta med hårda önskningar och det må gå dig väl.

Redigerat av ewroL
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Fidden:

Skyller du mörkheten och skevheten på att det är av judiskt ursprung? 

Religionen judendom är mörk. Herren/Yahves mål är att judarna ska ta över världen och regera. Detta är mörkt.

Skilj på ljus och mörkt, det är den finaste gåvan man kan få enligt bibeln.

10 guds budord kom för att dem inte ska ha ihjäl varandra utan hålla sams

Redigerat av ewroL
Link to comment
Dela på andra sajter

Kristendom idag är som mest judendom. Kristendom startade som en livsstil där man trodde på mörka krafter och reinkarnation. Idag är det mesta borta av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...