Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2020 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

2 timmar sedan sa Fidden:

Såg en film från iva i västerås, helt otroligt vilket fantastiskt jobb som görs runt om i landet. 

Dock sällar jag mig inte till tegnell-fansen, tycker många beslut och förutsägelser varit mycket tveksamma. Ta till exempel tidigare i typ februari eller när det var, när ALLA kurvor pekade spikrakt uppåt, då tyckte tegnell det skulle gå över på ett par veckor. Nästan i Trump-klass. 

Nåja, här är inslaget. 

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1594985667318876&id=541155159368604&d=null&vh=e

Jag är ingen superföljare av Tegnell heller men jag tänker att det finns en anledning till försiktighet annars har vi ”andra vågen” fortare än kvickt. Då gör vi om det här fast jag är rädd att (exempelvis) IVA-platserna blir fulla fortare vilket leder till ökat tryck på de ”vanliga” avdelningarna (inkl personal så klart) vilket leder till att färre får akut hjälp. Det ena ger det andra och domino-effekten blir ”större”. Är du med?

(Sedan så blir det jävligt varmt i maskerna + trycksår i nyllet men jag förutsätter att det hör till...)

2 timmar sedan sa Fidden:

Det där lugnet på IVA är slående. Känner igen det från när jag var där och kontrollerade några blodskåp. Alla pratade så lugnt och tyst, trots att situationen var livshotande för alla inneliggande. Man var nästan tvungen att smyga fram i korridoren för att inte skapa onödigt larm. 

Mm, många tänker nog att just IVA är tokstimmigt men, precis som du beskriver, är det helt tvärtom. Det är inte mer härjigt än t ex HIA (hjärtintensiven) som jag i vanliga fall jobbar på. Såklart peak:ar stressen vid traumalarm men det handlar om 25-45 minuters jox och sedan sjunker allt tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1 timme sedan sa CHAE:

Jag är ingen superföljare av Tegnell heller men jag tänker att det finns en anledning till försiktighet annars har vi ”andra vågen” fortare än kvickt. Då gör vi om det här fast jag är rädd att (exempelvis) IVA-platserna blir fulla fortare vilket leder till ökat tryck på de ”vanliga” avdelningarna (inkl personal så klart) vilket leder till att färre får akut hjälp. Det ena ger det andra och domino-effekten blir ”större”. Är du med?

(Sedan så blir det jävligt varmt i maskerna + trycksår i nyllet men jag förutsätter att det hör till...)

Mm, många tänker nog att just IVA är tokstimmigt men, precis som du beskriver, är det helt tvärtom. Det är inte mer härjigt än t ex HIA (hjärtintensiven) som jag i vanliga fall jobbar på. Såklart peak:ar stressen vid traumalarm men det handlar om 25-45 minuters jox och sedan sjunker allt tillbaka.

...för att inte tala om våra äldreboenden. Jag tror att vi har ett gigantiskt mörkertal där.

49 minuter sedan sa slejnard:

Ja du CHAE mfl gör ett gott jobb! 

🥰

26 minuter sedan sa Neosus:

NI borde få mer lön! Jag blir så förbannad! 😠

Det kommer inte att hända är jag rädd😐Läste om (op)kollegorna på Vrinnevi (som blivit extrainkallad för att vårda CoVid-19 patienter); de fick varsin tisha och presentkort på ost i stället för risktillägg.

”There you go, job well done”...

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minutes ago, CHAE said:

 

Det kommer inte att hända är jag rädd😐Läste om (op)kollegorna på Vrinnevi (som blivit extrainkallad för att vårda CoVid-19 patienter); de fick varsin tisha och presentkort på ost i stället för risktillägg.

”There you go, job well done”...

Alltså vad f—n. 
 

på tal om idioti:

 

ECDDBFD9-26B1-4980-A32D-C22F433FF77D.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa CHAE:

...för att inte tala om våra äldreboenden. Jag tror att vi har ett gigantiskt mörkertal där.

🥰

Det kommer inte att hända är jag rädd😐Läste om (op)kollegorna på Vrinnevi (som blivit extrainkallad för att vårda CoVid-19 patienter); de fick varsin tisha och presentkort på ost i stället för risktillägg.

”There you go, job well done”...

Vagott!

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan sa slejnard:

Går knappt vara ute å klyva ved. Så ofantligt med knott! En blir förbannad 😤 

Tråkigt för dig att du bor där du bor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Tegnell är på hal is men åndra sidan så är ju inte jobbet lätt för någon. Största problemet är att folk slappnar av och börjar bete sig som om inget virus finns längre. Ett fredsskadat folk är vi, och det lider vi av i det långa loppet.

Sedan kan man se på t ex USA där viruset politiseras så man öppnar upp i förtid. Svår balansgång där. Hjulen måste ju rulla. Ytterst måste man välja. Pengar eller människor...

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan sa Dark Of Light:

Ja, Tegnell är på hal is men åndra sidan så är ju inte jobbet lätt för någon. Största problemet är att folk slappnar av och börjar bete sig som om inget virus finns längre. Ett fredsskadat folk är vi, och det lider vi av i det långa loppet.

Sedan kan man se på t ex USA där viruset politiseras så man öppnar upp i förtid. Svår balansgång där. Hjulen måste ju rulla. Ytterst måste man välja. Pengar eller människor...

Tycker nog ändå tegnell gör bra. Det är vi som måste lyssna men gör det tyvärr inte. 
 

Ja USA är ju så beroende att de stora hjulen måste rulla. Kanske kapitalismen är fel? 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Dark Of Light:

Ja, Tegnell är på hal is men åndra sidan så är ju inte jobbet lätt för någon. Största problemet är att folk slappnar av och börjar bete sig som om inget virus finns längre. Ett fredsskadat folk är vi, och det lider vi av i det långa loppet.[...]

Bra talat, DoL!

39 minuter sedan sa slejnard:

Vilken? 

Den Gouda!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa Neosus:

NI borde få mer lön! Jag blir så förbannad! 😠

Givetvis, men har ni tänkt på att:

Covid har höjt arbetslösheten 

Covid har minskat konsumtionen

Covid har ökat kostnaderna inom vården (övertid, dyrare läkemedel etc) 

Covid kommer öka antalet långtidssjukskrivningar bland vårdpersonal (gissningsvis) 

Covid har ökat antalet korttidssjukskrivningar

och så vidare... 

Så var ska pengarna till löneökningen/bonusen komma ifrån? Ska lösningen bli ytterligare en punkt i listan ovan över hur Covid drenerar statliga och regionella finanser? 

Jag vet att det suger, men det kommer inte bli några höjda löner till våra hjältar. Det enda jag önskar är att de slipper vara med och betala för att städa upp allt när det är som vanligt igen. 

Hepp, mina tankar efter 3 caipirinha. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...