Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2020 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons

Ytterligare en film. The Plaques Of Breslau. Netflix.

Ett par år på nacken har denna polska film. Titeln får en att tänka smått på bl a andra världskriget eller hur, minns ni er historia? 

Nazityskland är på väg att förlora kriget. Östfronten har fallit och sovjetiska trupper marscherar åt alla håll och kanter. Om de når Berlin är det slut. Men först måste de inta Breslau. Där finns några tusen soldater och 150 000 civila som gör om staden till en fästning. Spänningen stiger, hur ska det gå!? Man känner hur Hans Villius upphetsat utbrister; Hitler vägrar att ge upp! 

Men det är inte vad denna film handlar om. Staden heter Wroclav idag och är en mycket historie rik trakt. Detta är istället en seriemord/polishistoria med vanliga förtecken. Ni vet den med den klassiska luttrade utredaren som kämpar mot alla odds mot inkompetent ledning. Den plågade huvudrollsinnehaverskan är en blandning mellan Lisbeth Salander "light" och en kvinnlig Beck. Känns initialt så väldigt kliché artat så man vill stänga av men... Offren staplas på hög. Hon får otroligt nog hjälp av ett halvgeni till brottsplatsutredare Magda, från en annan avdelning till att lösa brotten. En ytterst fascinerande kvinna kommer det att visa sig.

Blodigt värre! Är ni det minsta klômagade, som vi säger här i Västra Götaland, så ska ni INTE se denna. Jag ser det som pikant lördagsunderhållning men så är jag en demon också, jag tycker nog att Bingolotto är plågsammare.

Innehåller bl a den mest intrikata obduktions scenen jag sett på länge. I övrigt så flyger kroppsdelar, offren brännmärks, blodet flyter, en skalle krossas, en häst skjuts och en kvinna brinner till döds, bland annat.  

Den lider kanske något av just att den är polsk kommer man på sig att tänka. Det är öststats vibbar och därför kanske en något överdriven melodramisk dramaturgi filmen igenom. Men den överraskar precis när man tror att man börjar få fokus och jag är inte lätt överraskad..

Hur är det med den där dubbla knuten? Kommer den att lösas innan tiden tar slut? Hur är det med den där sadistiske slaktarchefen? Eller lånehajen med fabläss för barn? Eller skatteverket? Eller polisen? Eller skuldindrivaren? Går det här ända upp till regeringsnivå? Samt hur fan kommer rattfyllot in i det hela? För att inte tala om giljotinen, det råder... delade... meningar om det.

Ja, jag skulle kunna krydda texten mer, men icke det i denna sena timme. sevärt? Tja, varför inte? Den får 8/10 zloty.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...