Sinus Postat 27 december 2019 Postat 27 december 2019 Hej! Har en loop jag trixat med inget super originellt men ett bra exempel på en grej jag ofta stöter på. https://drive.google.com/file/d/1OwDe1jfEmh0sR6FKWZ2IynUJuXPDYIpm/view?usp=drivesdk Det jag vill lära mig förstå är varför ljudbilden tappar energi när open hihaten mute:as. Det är som att den ligger som ett lock över resten av ljuden och sen när den försvinner så försvinner energin med den. Jag har provat sänka den men då tappar den sin mojo. vad är det som händer här och vad kan jag göra för att lösa det? tack på förhand
Jayway Postat 27 december 2019 Postat 27 december 2019 Hej! EDM är inte min starkaste gren, men i mina öron är det två saker som försvinner när hihaten mutas. Det ena är stereobredden - hihaten är superbred (eller en kombination av två olika samples som är starkt panorerade höger resp. vänster?), och när den försvinner försvinner det samspel i stereobredd som det annars blir mellan hat:en och den där rytmfiguren som ligger i mitten av ljudbilden. Det andra är väl kanske att de högre frekvensbanden försvinner när hihaten tas bort. Man kan ju tycka att trycket ligger i basen, men när det blir för tomt i diskanten kan det bli lite tråkigt (lite förenklat kanske, jag vet att det finns en massa undantag här... :)). Saker man kanske kan testa: 1) Ha någon annan diskantig men mindre dominant rytmfigur som ersätter hi-hat:en i det lugnare partiet. Kan vara något glesare som också ligger hårdpanorerat left/right om man vill ha kvar den upplevda stereobredden - men annars kan man ju faktiskt medvetet vilja dra ihop allt till mitten en stund för att kunna gå upp i full bredd som en effekt senare. 2) Ha mer topp på kicken i partiet där hihaten försvinner, dvs ha ett mindre subbigt kickljud där, eller lägga något annat ljud (stängd hihat, klick eller liknande) parallellt med kicken.
Casper Bjerkehagen Postat 27 december 2019 Postat 27 december 2019 Det finns helt enkelt mycket energi känslomässigt i högre frekvenser. Om du tycker att det tappar energi och är dåligt utan hihat, ta inte bort den då 🙂 I en produktion vill man oftast inte att det ska vara lika hög energi hela tiden, då tröttnar man ju mer på låten, än om det är som en resa med toppar och dalar. Använd detta till din fördel. Jag skulle säga att det låter lugnare utan hihaten, inte att det låter ljudtekniskt dåligt
Sinus Postat 28 december 2019 Trådstartare Postat 28 december 2019 Tack för bra svar! 16 timmar sedan, Casper Bjerkehagen said: Det finns helt enkelt mycket energi känslomässigt i högre frekvenser. Om du tycker att det tappar energi och är dåligt utan hihat, ta inte bort den då 🙂 I en produktion vill man oftast inte att det ska vara lika hög energi hela tiden, då tröttnar man ju mer på låten, än om det är som en resa med toppar och dalar. Använd detta till din fördel. Jag skulle säga att det låter lugnare utan hihaten, inte att det låter ljudtekniskt dåligt Håller med dig helt angående toppar och dalar. Men tycker du inte i ljudexemplet jag posta att de är dramatiskt stopp när haten försvinner? För mig låter det som en hi-hat loop påklistrad ovanpå de andra trummorna. 🙁
Casper Bjerkehagen Postat 28 december 2019 Postat 28 december 2019 (redigerat) 1 timme sedan, Sinus said: är dramatiskt stopp när haten försvinner? För mig låter det som en hi-hat loop påklistrad ovanpå de andra trummorna. 🙁 Det låter endast som att hihaten försvinner när den försvinner. Angående påklistrat så är det ju så det låter, när man har en loop som är ihopklistrad, och det är så generellt genren låter som du proddar, vad jag kan höra av låten. Om du gör rock är du ute och cyklar med det soundet, om du gör nån form av house är du inte ute och cyklar Jag vet inte riktigt vad du menar. Är det fel att det låter ihopklistrat för din musik? Spela in ett riktigt trumsett då 🙂 Edit: Man brukar inte avgöra om något låter dåligt i solo, om du gör musik till trummorna kommer det limma mer då man hör dem i ett sammanhang. Redigerat 28 december 2019 av Casper Bjerkehagen
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.