vicks (oregistrerad) Postat 16 mars 2004 Postat 16 mars 2004 Testade häromdagen följande, vet inte om det diskuterats förut: - Skapade en mixer i Reason. - Gjorde en låt med alla instrument anslutna till mixer #1 (och vidare in i HW-interfacet). - När låten kändes färdig skapade jag ytterligare tre mixers. - Patchade om alla rytmjud till mixer #2 och lade kompressor efter utgången och efter kompressorn gick den in på mixer #1 som en stereokanal. - Patchade om långa ljud till mixer #3, lade en ny kompressor på utgången och körde in på ännu en stereokanal på mixer #1. - Patchade om lite övriga saker till mixer #4 och gjorde likadant som på de två ovanstående. - Sen satt jag och lekte lite med de tre kompressorerna som gick ut från de olika mixrarna (heter det så i plural) och plötsligt lät saker och ting jävligt samlade och tight. - Till sist tänkte jag: "Aha, en form av multibandkompression, fast inte på ett frekvensberoende sätt. Fett!" Funkar säkert inte på ALLT, men vetskapen skapar onekligen en större äventyrslusta. Testa om ni inte gjort det förut.
Plus o Minus Postat 16 mars 2004 Postat 16 mars 2004 1. hw - interface 2. main mixer 3. kompressor 4. merger 5. beat mixer med tillhörandes effekter och samplers som skickas inn i merger enheten 6. samma sak här som med femman, fast här ligger baslinjer, pads m.m inte den mest logiska strukturen, men den används som oftas av mig när jag startar med ett nytt projekt 😛
kmax Postat 16 mars 2004 Postat 16 mars 2004 ja, man kan väl säga att du använt mixer 2, 3 och fyra som vanliga stereobussar....
vicks (oregistrerad) Postat 16 mars 2004 Postat 16 mars 2004 ja, man kan väl säga att du använt mixer 2, 3 och fyra som vanliga stereobussar.... Japp, och dum idiot som jag är har jag aldrig gjort det innan - i Reason allena alltså, utan bara i sequencerprogram av mer 'vanlig' karaktär.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.