Jump to content
Annons

CD Release (Hjälp)


Recommended Posts

Hejsan

Mitt namn är Daniel Andersson och kommer ifrån Different Sounds..

Uppkommande svenskt skivbolag.

Jag undrar lite om hur det fungerar med att släppa en mixad cd som är mixad med vinyl skivor osv som är tryckt hos ett tryckeri och sedan släpper den gratis..

Måste man betala artisterna vars låtar man mixar med man har ju ändå betalat dom i ett visst sätt genom att köpa vinyl skivan..

är väldigt tacksam för svar och länkar ang cd releaser och andra länkar för skivbolag och producenter..

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ojojoj, jag föreslår att du kontaktar Stim och Ncb innan du kör igång detta, annars kan det bli jobbigt.

Kort svar på din fråga: Ja, du måste betala, på ett eller annat sätt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag får tillstånd från alla artister och skivbolag som äger låtarna då måste jag ju kunna släppa skivan utan stim m.m. eller?? eftersom jag ansvarar ju inte för det Artisterna producerar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag får tillstånd från alla artister och skivbolag som äger låtarna då måste jag ju kunna släppa skivan utan stim m.m. eller?? eftersom jag ansvarar ju inte för det Artisterna producerar..

Som sagt, kontakta Ncb för mer information.

I princip gäller att du alltid måste betala Ncb-avgifter. Om artisten säger bu eller bä har inget med saken att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag får tillstånd från alla artister och skivbolag som äger låtarna då måste jag ju kunna släppa skivan utan stim m.m. eller?? eftersom jag ansvarar ju inte för det Artisterna producerar..

Som sagt, kontakta Ncb för mer information.

I princip gäller att du alltid måste betala Ncb-avgifter. Om artisten säger bu eller bä har inget med saken att göra.

ok men det verkar ju helt sjukt.. om jag tex frågar både skivbolaget som äger rättigheterna för låten och artisten och ev. sångaren så borde jag ju få göra det..

men tack iaf Dumb Man ska kolla på stim och ncb lite..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
om jag tex frågar både skivbolaget som äger rättigheterna för låten och artisten och ev. sångaren så borde jag ju få göra det..

Glöm inte att fråga arrangörer, låtskrivare och deras ev. förlag också...

Men ja, om låtarna är "stimmade" av någon av dessa så ska du helt klart betala stim/ncb-avgifter. Om det däremot är musik som ej är "stimmad" så borde du (med tillåtelse från ovanstående) kunna komma undan utan att betala. Däremot är ju stimavgifterna för en skiva som ges bort låga. Finns någon minimidebitering som man får betala har jag för mig...

Eller har någon en annan åsikt?

/H.

Redigerat av henning
Link to comment
Dela på andra sajter

om jag tex frågar både skivbolaget som äger rättigheterna för låten och artisten och ev. sångaren så borde jag ju få göra det..

Glöm inte att fråga arrangörer, låtskrivare och deras ev. förlag också...

Men ja, om låtarna är "stimmade" av någon av dessa så ska du helt klart betala stim/ncb-avgifter. Om det däremot är musik som ej är "stimmad" så borde du (med tillåtelse från ovanstående) kunna komma undan utan att betala. Däremot är ju stimavgifterna för en skiva som ges bort låga. Finns någon minimidebitering som man får betala har jag för mig...

Eller har någon en annan åsikt?

/H.

OK henning det lät bra 🙁..

men jag ska ändå kolla med stim och ncb så man inte åker på något..

och för det mesta så känner jag låtskrivarna, sångarna, skivbolags ägarna, producenterna och annat folk så det borde ju gå med mini avgiften som du skrev eftersom det kostar ju en del att trycka upp skivor som sedan ska ut gratis.. för det är det vi vill satsa på.. få bort STIM, NCB, APB för dom orsakar bara mer trubbel en vad som finns..

Jag har en del kompisar som har börjat med ett nytt projekt om fildelning som jag tror APB och andra APB liknande får något att bita i.. hehe men inte avslöja för mycket 😎..

hehe..

//Daniel aka Cryonic Angel

Link to comment
Dela på andra sajter

få bort STIM, NCB, APB för dom orsakar bara mer trubbel en vad som finns..

Absolut, varför ska musiker ha intresseorganisationer som Stim?

Helt värdelöst att ha nån som samlar in pengar åt en ju.

Jag kastar alltid min check.

Link to comment
Dela på andra sajter

få bort STIM, NCB, APB för dom orsakar bara mer trubbel en vad som finns..

Absolut, varför ska musiker ha intresseorganisationer som Stim?

Helt värdelöst att ha nån som samlar in pengar åt en ju.

Jag kastar alltid min check.

jag vet inte hur jag ska uppfatta det men antingen menar du att jag har fel och att det är bra med stim osv osv.. jaa det kan vara bra med stim.. men inte vill jag betala för något som jag får använda utav ägaren...

eller så håller du med..

:S:S

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, varför ska musiker ha intresseorganisationer som Stim?

Nu är det ju visserligen så att musikerna inte har ett dugg att göra med Stim. Stim tar endast in ersättningar till tonsättare, textförfattare, förlag och ibland i vissa fall även till personer som har arrangerat musiken. Det är ju dessutom helt valfritt för dessa ifall de vill "stimma" sina låtar, vilket innebär att de gör avtal med stim angående att stim ska få samla in deras ersättningar. Vad jag vet så får man som tonsättare, textförfattare osv oftast ingen mer ersättning än denna av t.ex. band/skivbolag eller liknande när någon spelar in ens verk.

Observera att oberoende om man stimmar en låt eller inte så har ovanstående upphovsrätt. Stim har inte något med detta att göra. Tyvärr är det ju så att det är svårt (om inte omöjligt i vissa fall) att begära ersättningar för ovanstående yrkeskårer ifall de inte utnyttjar sig av Stim, vilket gör att det är svårt att skapa en alternativ betalningsmodell för dessa.

När det gäller ersättningar till musiker i detta fall så beror det lite på vad de har för avtal i från början med skivbolaget som orginalskivan är inspelad för. Har skivbolaget rättigheter att ge ut deras verk i fler versioner än orginalet så behövs inte någon diskussion egetligen med musikerna. Har de däremot endast rättigheter att ge ut musiken på orginalskivan så kan det behövas en diskussion med musiker. Denna del är svår att avgöra utan att se hur avtalet mellan musiker och skivbolag ser ut.

Sedan så kan du även vara tvingad att betala en ersättning till skivbolaget. Denna ersättning ska i så fall täcka upp delar av de kostnader som skivbolaget har haft för inspelningen, ersättningar till musiker ifall det inte täcks direkt enligt ovan, osv.

Men som sagt, så det enklaste är nog att ringa Stim och kontrollera ifall musiken är stimmad, och i så fall kostnader för detta. Sedan så kan du ju behöva ta en diskussion med skivbolag och ev. musiker.

Ojoj, det blev en hel radda text det här. Egentligen så undrar jag ju varför inte det är någon stim-anställd som är här inne på forumet och kan svara på frågor som denna för att sprida hur och varför de arbetar som de gör.

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, varför ska musiker ha intresseorganisationer som Stim?

Nu är det ju visserligen så att musikerna inte har ett dugg att göra med Stim. Stim tar endast in ersättningar till tonsättare, textförfattare, förlag och ibland i vissa fall även till personer som har arrangerat musiken.

Det är sant. För mig som bara spelar eget material är musiker och upphovsman samma sak, men naturligtvis finns det massor av musiker som inte ser ett öre i Stim-pengar. Tänkte inte på det.

Sami heter motsvarande organisation för musiker och gör i princip samma sak som Stim.

Det är ju dessutom helt valfritt för dessa ifall de vill "stimma" sina låtar,

Om du anmält din låt eller ej spelar ingen roll, har du avtal med Stim omfattas alla dina verk av avtalet.

Tyvärr är det ju så att det är svårt (om inte omöjligt i vissa fall) att begära ersättningar för ovanstående yrkeskårer ifall de inte utnyttjar sig av Stim,

Som sagt, kolla upp Sami. Förvånande många musiker känner inte till dom.

Men som sagt, så det enklaste är nog att ringa Stim och kontrollera ifall musiken är stimmad, och i så fall kostnader för detta.

Ncb-avgifter får man betala oavsett om musiken är "stimmad".

Många gissningar blir det och många experter finns det i upphovsrätts- och Stim-frågor.

Ring dom istället 😲 eller häng på 99musik.com där Stim snart ska svara på medlemmarnas frågor i ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag administrerar 99musik.com och har släppt 99klubb, en CD med medlemmars musik, på mitt bolag. Om du fortfarande har frågor kring alla procedurer så kan du kontakta mig. Jag kikar in här på studios forum någon gång i månaden så skicka ett PM här, annars hittar du mig dagligen på 99musik.com.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju dessutom helt valfritt för dessa ifall de vill "stimma" sina låtar,

Om du anmält din låt eller ej spelar ingen roll, har du avtal med Stim omfattas alla dina verk av avtalet.

Och dom på STIM är tankeläsare då eller?

Nej?

Men om dom får in en rapport med namn / grupp så gör dom efterforskningar.

Ibland får man en lapp i brevlådan, "Är detta ditt verk?"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju dessutom helt valfritt för dessa ifall de vill "stimma" sina låtar,

Om du anmält din låt eller ej spelar ingen roll, har du avtal med Stim omfattas alla dina verk av avtalet.

Och dom på STIM är tankeläsare då eller?

Nej?

Men om dom får in en rapport med namn / grupp så gör dom efterforskningar.

Ibland får man en lapp i brevlådan, "Är detta ditt verk?"

Jösses 😉

Finns det seriösa verk som faktist ser efter folket...??

Annars får man OFTAST ligga på som en igel när det

gäller rättigheter, ex A-kassa vs jobb och uppstämpling....

Men om det är så som du säger DD, varför ha en

anmälningstjänst...Kan ju tänka mig att det är för

de som arbetar på STIM ska kunna ta i tu med

tuffare frågor, och på så sätt slippa "JAGA" artister

med frågan "Är detta ditt verk??" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...