YellowStudio Postat 5 november 2019 Postat 5 november 2019 Har du nån favoritlåt som du brukar använda som referens till din egen mix? Själv har jag ännu ingen direkt men det kan också bero på att jag sysslar med ganska många genres, så det blir oftast olika. Jag brukar bara ta nån kommersiell låt som jag tycker passar till min som referens. Såg på youtube att där var en mixare som använder Chris Lorg Alge´s Santa Monica mycket verkade det som. Det var andra som tycker att Steely Dan´s produktioner är lysande som referens. Vad använder och hur gör du?
Gäst Postat 5 november 2019 Postat 5 november 2019 Hur det låter på riktigt eller så skruvar jag till nåt som låter som låter bra i mina öron. Så jag personligen har nog ingen men jag lyssnar inte så mycket på musik längre heller utan man kan nog säga att jag drabbas av den via tv dator etc etc. Men jag söker nästan aldrig upp den och lyssnar aktivt eller ens som avkoppling längre. Så jag vet nog inte vad jag ska leta efter heller längre.
Gäst Postat 5 november 2019 Postat 5 november 2019 (redigerat) Jag såg för ett tag sedan att F9 hade skapat några "Free MIx reference Pre master files". Tanken är visserligen att man ska använda dem tillsammans med Metric A/B ADPTR. Men det fungerar säkert bra utan pluggen också. Jag har inte testat men det kanske kan vara något?. Filerna finns för nedladdning i texten under Youtube filmen. Ljudfilerna är alltså pre master. Jag tror att det finns en full mix, men också basen och trummorna mixade separat. Om du gör House kanske det kan vara användbart? Citera Using other tracks as references for our mixes has become a vital part of nearly everyone's workflow. The trouble is far too often we are referencing fully mastered files when what we really could do with is a set of Pre-masters. That's exactly what we have created here - a set of ( House music ) pre-master reference files and a preset patch for Metric A/B Redigerat 5 november 2019 av Gäst
Gäst Postat 5 november 2019 Postat 5 november 2019 Jag tycker att den här låten är väldigt bra mixad och sången är helt magnifik. Jag hade en diskussion med en person om låten i en Facebook grupp i somras och då anslöt en annan person som i sin tur taggade en kille som faktiskt arbetade med låtens sånginspelning/editering. Det var lite kul att han anslöt. Oväntat och kul.
YellowStudio Postat 6 november 2019 Trådstartare Postat 6 november 2019 (redigerat) Tack för tipset om Metric A/B ADPTR pluggen. Det finns ju lite olika verktyg som hjälp. Jag använder bl.a Master match från IK Multimedia och Ozone 5 och vanlig eq där frekvenserna syns + voxengo span (gratis) som är bra för för att se var grumligheten byggs upp. Sköna låtar/mixar ni båda har som lite referens. Jag lyssnade lite på kicken i "Time and money" hur den sitter i ljudbilden på den jag håller på med nu. 🙂 Redigerat 6 november 2019 av Lindpop
Jayway Postat 6 november 2019 Postat 6 november 2019 Även jag tackar för tipset om Metric A/B. 🙂 Jag använder annars den enklare Magic A/B från Sample Magic, som ofta finns att köpa rätt billigt. Jag använder olika referenslåtar för olika stilar, har tyvärr aldrig hittat ”omastrade” referenslåtar men tycker ändå att A/B-jämförelse med t.ex. Magic A/B är ett jättebra verktyg för att förstå sound och produktion. 🙂
crillemannen Postat 6 november 2019 Postat 6 november 2019 (redigerat) Nu för tiden lyssnar jag inte i princip på referenser när jag mixar. Jag tycker det utvecklar sig lite som sitt eget musik skapande. I början lyssnar man väldigt ihärdigt och "härmar och lånar" av de man ser upp till för att tillslut skapa ett eget sound som är ett ihopkok av alla referenser man gillat under åren. När jag väl jämför idag är det mest hur bas och diskant ter sig. Så man inte är för off i de områdena, men det är ett mer analytiskt lyssnade än för soundet i sig. Vad jag referat till mycket förr är mixar av Andy Sneap och Colin Richardson. De har väl i princip fulländat metal-mixandet. En blandning av modernt men ändå en råhet. Troligtvis väldigt slick i de flestas öron haha! Chimaira Redigerat 6 november 2019 av crillemannen
YellowStudio Postat 6 november 2019 Trådstartare Postat 6 november 2019 Ja, det är coola mixar Chrillemannen!
HasseFX (oregistrerad) Postat 7 november 2019 Postat 7 november 2019 (redigerat) Håller med @crillemannen att man skapar sina egna referensramar av erfarenhet, men referensmusik är är ett bra sätt att lära sig, på samma sätt som att planka låtar är ett bra sätt att lära sig producera rent generellt. Referensmaterial är ju bra även när man byter miljö och behöver "kalibrera" hjärnan, men då använder jag egna produktioner som jag känner i detalj. Däremot så påverkas man av andra yttre och inre faktorer, t ex om man mixat för länge/för högt, hur man mår generellt, stressnivå etc. Jag har några goto-låtar för att re-kalibrera öronen i lugn och ro - låter de inte bra så är det dags för en ordentlig paus eller att lägga ned för dagen. Ett exempel nedan där det finns så många detaljer att upptäcka, oavsett vilken genre man för tillfället bråkar med. Redigerat 7 november 2019 av HasseFX
HasseFX (oregistrerad) Postat 7 november 2019 Postat 7 november 2019 (redigerat) 1 timme sedan, mixamannen said: Gotta love Alison Krauss & the union station!! Jäklar vad klockrent. Visst är det!! 🙂 På amerikanskt vis är produktionen både stor och samtidigt väldigt fokuserad så det är ju knappast två mikrofoner framför bandet 😉 då varje instrument är så utmejslat - lite kul att gissa mikrofoner/preamps/kompressorer/antal sprickor i gitarrens lock etc, när allting är så tydligt! Redigerat 7 november 2019 av HasseFX
HasseFX (oregistrerad) Postat 7 november 2019 Postat 7 november 2019 11 minuter sedan, mixamannen said: För att inte snacka om sången...ojojojojooj Ja de musikaliska insatserna är så säkra och Alison's sång och timbre är gudasänd 🙂 Intressant S.O.S-artikel om produktionen! Sonyn på rösten hade jag aldrig gissat! https://www.soundonsound.com/people/mike-shipley-recording-alison-krauss-paper-airplane
Gäst Postat 7 november 2019 Postat 7 november 2019 2 timmar sedan, mixamannen said: mumma den läsningen! Måste brygga mera kaffe. Och lyssna igen. 🙂 Det skulle vara kul att höra en av dina EDM mixar. 🙂 Eftersom du skriver att du är en jäkel på det. Citera En jäkel på att mixa pop/rock/EDM. Grym på att lyfta fram det bästa hos sångare.
Gäst Postat 7 november 2019 Postat 7 november 2019 (redigerat) 39 minuter sedan, mixamannen said: Snällt av dig att visa intresse 😊 Jag ska fråga om jag får lägga upp en länk. Jag tycker det är jättekul att höra vad andra gör. Jag lyssnar i princip på allt som postas i forumet. Men min personliga smak är pop och elektronisk musik. Ganska ointresserad av rock men jag lyssnar ändå på det som postas inom den breda genren här också. 🙂 Redigerat 7 november 2019 av Gäst
YellowStudio Postat 7 november 2019 Trådstartare Postat 7 november 2019 (redigerat) 5 timmar sedan, HasseFX said: Ja de musikaliska insatserna är så säkra och Alison's sång och timbre är gudasänd 🙂 Intressant S.O.S-artikel om produktionen! Sonyn på rösten hade jag aldrig gissat! https://www.soundonsound.com/people/mike-shipley-recording-alison-krauss-paper-airplane Tack för den artikeln och tack för länken HasseFX till Krauss. Jag tycker de Akustiska gitarrerna låter väldigt snyggt i den mixen, så det var kul att läsa om vad dom använt. Redigerat 7 november 2019 av Lindpop
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.