Astronom1con Postat 1 november 2019 Postat 1 november 2019 (redigerat) Tja! Blev precis klar(i mitt tycke) med min nya låt, Stratosphere, och tänkte det skulle vara kul att få lite feedback på den. Mvh, Astronom1con Redigerat 1 november 2019 av Astronomcion
Gäst Postat 1 november 2019 Postat 1 november 2019 (redigerat) Gillar det här Edit: helt enkelt 😄 Redigerat 1 november 2019 av Gäst
SyncEmotions (oregistrerad) Postat 2 november 2019 Postat 2 november 2019 8 hours ago, Astronomcion said: Tja! Blev precis klar(i mitt tycke) med min nya låt, Stratosphere, och tänkte det skulle vara kul att få lite feedback på den. vad tycker du själv? Det är bara att skapa mera just. Tipset: kolla och analysera dessa låtar du tycker om i liknande stil.
luddeandersson Postat 2 november 2019 Postat 2 november 2019 Skön figur. Känns lite som en fuga, där samma melodislinga återkommer i olika variationer. Och fin ljudbild, skön att lyssna på.
Astronom1con Postat 2 november 2019 Trådstartare Postat 2 november 2019 (redigerat) 6 timmar sedan, SyncEmotions said: vad tycker du själv? Det är bara att skapa mera just. Tipset: kolla och analysera dessa låtar du tycker om i liknande stil. Tycker den blev bra! Det ska jag göra. Tack för tipset 🙂 Redigerat 2 november 2019 av Astronomcion
Astronom1con Postat 2 november 2019 Trådstartare Postat 2 november 2019 (redigerat) 2 timmar sedan, luddeandersson said: Skön figur. Känns lite som en fuga, där samma melodislinga återkommer i olika variationer. Och fin ljudbild, skön att lyssna på. Yes det stämmer! Tack så mycket 🙂 Redigerat 2 november 2019 av Astronomcion
Astronom1con Postat 12 november 2019 Trådstartare Postat 12 november 2019 Är klar med ännu än låt, tänkte det är bättre att posta den här än att spamma nya trådar. Kritik är väkommet! Mvh, Astronom1con
Astronom1con Postat 18 november 2019 Trådstartare Postat 18 november 2019 (redigerat) Hej igen, tack alla som tagit sig tiden att lyssna på låtarna. Jag har en ny låt jag gärna vill ha feedback på! Astronom1con - Space Guitar. Fick till ett riktigt nice ljud efter mycket pill. Mvh, Astronom1con Redigerat 22 november 2019 av Astronomcion
Astronom1con Postat 18 november 2019 Trådstartare Postat 18 november 2019 52 minuter sedan, mixamannen said: Du har en tendens att ha alldeles för mycket lågbas....en liten kommentar om mixarna bara... Tack så mycket. Tror du det räcker att jag boostar den lite grann eller behöver jag använda mig av plugins för att få till det?
Astronom1con Postat 14 december 2019 Trådstartare Postat 14 december 2019 Hej igen! Tack än en gång till alla som tagit sig tiden att lyssna! Kommer nu med en ny låt och hoppas på lite feedback!
luddeandersson Postat 14 december 2019 Postat 14 december 2019 Gillar den här också. Du har känsla för melodier och riktigt bra på att få det att svänga. En personlig åsikt bara, från någon som nästan aldrig lyssnar på EDM: jag brukar föredra när det finns analoga akustiska ljud med i ljudbilden (även om det är samplingar). De jag lyssnar på är t ex Clive Tanaka och Dan Lissvik. EDM har en tendens att låta själlöst och mekaniskt, för mig, men om man blandar in ett riktigt trumset, eller en riktig bas, eller några ljud rent generellt som låter som om de är spelade av människor, blir det mer levande. 1 1
Astronom1con Postat 15 december 2019 Trådstartare Postat 15 december 2019 On 2019-12-14 at 09:15, luddeandersson said: Gillar den här också. Du har känsla för melodier och riktigt bra på att få det att svänga. En personlig åsikt bara, från någon som nästan aldrig lyssnar på EDM: jag brukar föredra när det finns analoga akustiska ljud med i ljudbilden (även om det är samplingar). De jag lyssnar på är t ex Clive Tanaka och Dan Lissvik. EDM har en tendens att låta själlöst och mekaniskt, för mig, men om man blandar in ett riktigt trumset, eller en riktig bas, eller några ljud rent generellt som låter som om de är spelade av människor, blir det mer levande. Kul att du gillade den. Tack! Jag har som sagt bara producerat i 4 månader snart så det kommer någon gång i framtiden! Tack för tipset!
Astronom1con Postat 10 januari 2020 Trådstartare Postat 10 januari 2020 Hej igen! Jag har återigen en ny låt som jag skulle vilja ha lite feedback på om någon har tid. Denna gång har jag lagt till lite andra element mot vad jag brukar ha så som cymbaler och en sub bas. Vad finns det för något som jag kan förbättra?
candybag Postat 10 januari 2020 Postat 10 januari 2020 Vad har du för plug/-preset till din supersaw? Skönt Astral Projection-sound på den. Generellt tycker jag de första 16 takterna på basgången/melodin är bäst, de sista 16 takterna spelar en helt annan skala som låter improviserad och ur kontext. Ett tips för att få mer driv och variation är att lägga basen som i klassisk psy-trance, dvs varje 16-delstakt och kanske med en sidechain mot kicken. Kom på en annan (eller mer monoton) basslinga också, det låter platt och tråkigt när både bas och huvudlead spelar samma melodi. Testa också att jobba med basen som i lager - du har low end (sub), men lite mid och high frekvenser gör den mer intressant. Ett enkelt knep är att lägga två-tre lager sågtandsvåg i tre olika oktaver ovanpå, med pyttelite decay och resten noll (attack, sustain, release.) Sågtandslagret ska inte överrösta basgången, bara ge definition. Finns även utrymme att göra slagverk som open och closed hihats mer intressant. Keep it up! 2
Nbient Postat 10 januari 2020 Postat 10 januari 2020 (redigerat) Jag kan sakna nånting i high end. Just nu känns det som att allt ligger och slåss om plats i mid- och low end. Det gör att det känns instängt. Tycker den känns lite statisk också, vilket kan ha att göra med att allt ligger inom samma snäva frekvensområde på samma volym. Det ”händer” liksom inte så mycket egentligen, om du förstår vad jag menar. Det bara ligger där och går på liksom från början till slut. Men det kanske är tanken? Även om det är många ändringar i låten så tycker jag inte det upplevs så. Man ”känner” dem inte. introt var rätt ok dock 👍 kanske ska säga att det var ”next level” jag lyssnade på 😁 Redigerat 10 januari 2020 av Nbient Förtydligande
Astronom1con Postat 10 januari 2020 Trådstartare Postat 10 januari 2020 1 timme sedan, candybag said: Vad har du för plug/-preset till din supersaw? Skönt Astral Projection-sound på den. Generellt tycker jag de första 16 takterna på basgången/melodin är bäst, de sista 16 takterna spelar en helt annan skala som låter improviserad och ur kontext. Ett tips för att få mer driv och variation är att lägga basen som i klassisk psy-trance, dvs varje 16-delstakt och kanske med en sidechain mot kicken. Kom på en annan (eller mer monoton) basslinga också, det låter platt och tråkigt när både bas och huvudlead spelar samma melodi. Testa också att jobba med basen som i lager - du har low end (sub), men lite mid och high frekvenser gör den mer intressant. Ett enkelt knep är att lägga två-tre lager sågtandsvåg i tre olika oktaver ovanpå, med pyttelite decay och resten noll (attack, sustain, release.) Sågtandslagret ska inte överrösta basgången, bara ge definition. Finns även utrymme att göra slagverk som open och closed hihats mer intressant. Keep it up! Det är synthmasterplayer, preseten heter Lightcore. Jag har sidechainat basen/kicken men det var första gången jag gjorde det så fick kanske inte till det helt rätt. Den spelar lite efter huvudleaden men också lite variation på den så att det inte blir för ljus ton när huvudleaden går mot ljusare toner. Jag tyckte jag hittade en bas med lite mid frekvenser, får leta vidare då! T.ex en sågtandsvåg från en plugin som 3-osc? Jag är relativt ny till att producera musik(hållit på 5 månader nu) så ursäkta min okunskap! Jag har inte jobbat något med hi-hatsen. Hur kan jag göra dom bättre? Effekter? Några andra lager med något? Tack för du lyssnade på låten och tog dig tid att ge mig feedback, uppskattas verkligen!
Astronom1con Postat 10 januari 2020 Trådstartare Postat 10 januari 2020 1 timme sedan, Nbient said: Jag kan sakna nånting i high end. Just nu känns det som att allt ligger och slåss om plats i mid- och low end. Det gör att det känns instängt. Tycker den känns lite statisk också, vilket kan ha att göra med att allt ligger inom samma snäva frekvensområde på samma volym. Det ”händer” liksom inte så mycket egentligen, om du förstår vad jag menar. Det bara ligger där och går på liksom från början till slut. Men det kanske är tanken? Även om det är många ändringar i låten så tycker jag inte det upplevs så. Man ”känner” dem inte. introt var rätt ok dock 👍 Det är var väl lite det som var tanken, men förstår vart du kommer ifrån. Ska jobba mer på att bygga drops i framtiden för att få till det där lilla extra! Tack! 1
candybag Postat 10 januari 2020 Postat 10 januari 2020 1 hour ago, Astronomcion said: Det är synthmasterplayer, preseten heter Lightcore. Jag har sidechainat basen/kicken men det var första gången jag gjorde det så fick kanske inte till det helt rätt. Den spelar lite efter huvudleaden men också lite variation på den så att det inte blir för ljus ton när huvudleaden går mot ljusare toner. Jag tyckte jag hittade en bas med lite mid frekvenser, får leta vidare då! T.ex en sågtandsvåg från en plugin som 3-osc? Jag är relativt ny till att producera musik(hållit på 5 månader nu) så ursäkta min okunskap! Jag har inte jobbat något med hi-hatsen. Hur kan jag göra dom bättre? Effekter? Några andra lager med något? Tack för du lyssnade på låten och tog dig tid att ge mig feedback, uppskattas verkligen! Det går ju att sidechaina olika hårt, så pass att basen knappt hörs varje gång kicken slår. Det är en smaksak vad man är ute efter. Absolut, sågtand som sågtand så länge du förstår hur jag menar med lager 🙂 Jag förutsätter alltid att det inte finns nån preset, och gör egna lager själv. Hihats, t ex som i tick-tick-tschh-tick, tick-tick-tschh-tick, tick-tick-tschh-tick. Finns mycket att laborera med. Lyssna på dina favoritlåtar och kopiera därifrån. 1
Nbient Postat 10 januari 2020 Postat 10 januari 2020 (redigerat) 6 minuter sedan, candybag said: Det går ju att sidechaina olika hårt, så pass att basen knappt hörs varje gång kicken slår. Det är en smaksak vad man är ute efter. Absolut, sågtand som sågtand så länge du förstår hur jag menar med lager 🙂 Jag förutsätter alltid att det inte finns nån preset, och gör egna lager själv. Hihats, t ex som i tick-tick-tschh-tick, tick-tick-tschh-tick, tick-tick-tschh-tick. Finns mycket att laborera med. Lyssna på dina favoritlåtar och kopiera därifrån. Det är det som är en av den digitala ålderns fördelar. Förr behövde man ”ratta in” soundet vid ljuddesign. Lager existerade inte pga ändligt antal kanaler. Nu tar man ett preset och blandar med ett annat eller 5. Mixa lite och vips har du ett nytt sound. 😋. Redigerat 10 januari 2020 av Nbient Typo 1
Astronom1con Postat 16 januari 2020 Trådstartare Postat 16 januari 2020 (redigerat) Kommer nu med ytterligare en låt, denna lite mer uplifting än föregående! Feedback uppskattas! Tack till alla som bidraget i tråden och som lyssnat! Edit: Låten kom visst inte med Redigerat 29 januari 2020 av Astronomcion
Astronom1con Postat 5 mars 2020 Trådstartare Postat 5 mars 2020 Hej allesammans! Har en ny låt jag precis blivit färdig med! Det finns nog ganska mycket att förbättra därför tänkte jag att jag ber om lite feedback här! Tack till alla som lyssnar/tar sig tid att posta etc!
Mikael Svensson (oregistrerad) Postat 7 mars 2020 Postat 7 mars 2020 Det blir lite enformigt. Panoreringen 24/7 är besvärande. Jag tycker du behöver vidga din ljudbild. Saknar nån form av vocals i låten också 🙂 Lycka till 👍
Astronom1con Postat 8 mars 2020 Trådstartare Postat 8 mars 2020 1 timme sedan, Mikael Svensson said: Det blir lite enformigt. Panoreringen 24/7 är besvärande. Jag tycker du behöver vidga din ljudbild. Saknar nån form av vocals i låten också 🙂 Lycka till 👍 Så lite bättre arrengements behövs, samt begränsa panorering lite. Känner nog att jag kan behöva det med! Tack så mycket för inputen, uppskattas. Tack!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.