Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag är fast igen i sidechainträsket.

Det här vill jag åstakomma:

Varje gång virveln slår ska gitarrpaketet komprimeras en pyttesmula, så att virveln slår igenom lite tydligare.

Så här har jag gjort:

Jag skapade en gruppkanal i cubase SX där jag la en waves c1 sc i insertracket. Jag skickade virvelsignalen dit genom en send, max vänster. Sedan ändrade jag gurornas output till samma gruppkanal och panorerade allt max höger.

Sen ställde jag in key:en på c1 från vänster till höger så att virveln styr gitarrernas kompression.

Allting fungerade klockrent, men nu kommer problemet...alla guror ligger ju maxpanorerade till höger! Hur behåller jag ljudbilden jag hade från början med bibehållen sidechaining (utan att gitarrerna lämnar sin position i ljudbilden)?

Finns det något annat smidigt sätt att styra gitarrernas komprimering via virveln, utan att behöva panorera eller skicka gitarrernas signaler till någon grupp?

😏

Redigerat av Dawnage
Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

Tjena

Jag tror nog det blir rätt krångligt att göra som du gjorde med sidechainingen, jag skulle nog gå hårdare fram med eq på både virvel och gitarrerna för att hitta en gemensam nämnare som gör att de tar ut varandra och få dem att samsas med varandra bättre, det är tyvärr ofta ett bortglömt kapitel att just virvel och distade gitarrer har en tendens att faktiskt ockupera samma frekvens-område (om man kunde göra ett virvelslag lika långt som en gitarrton så skulle de låta ganska lika) mitt tips är eftersom man till slut blir trött av att mixa för länge och till slut tappar fokus, lämna det nån dag eller två och kanske titta enbart på nån samplade virvel som kanske låter helt olik den akustiska och använda den i mixen eller tillsammans, de kan kanske ha helt olika efterklang och på så vis kan du också få dem att bryta mot gitarrerna på ett bättre sätt och få virveln att stå sig bättre mot gitarrerna som oftast har ett bredare frekvens-spektra.

Det kan faktiskt göra mirakel att hitta nån som i sig själv inte alls låter som det man önskade men i mixen så kan det bli rena drömmen. Det som ofta är typiskt i dagen mixar som vi diskuterat tidigare är just den där korksnärts-virveln som är nästan komprimerad till oigenkänlighet men som bryter väl igenom men då är den oftast ganska hårt karvad eller tvärtom gitarrena mot den, nu är det ju lite svårt att gissa då man inte har en aning om hur det hela låter men eq:n är din främsta vapendragare och det är inget fel i att använda fler på varandra om det behövs, det är ju oftast själva inspelningen som gör begränsningen med vad man fick med.

Vad man absolut också ska vara medveten om är att det hos de stora produktionerna finns en massa människor inblandade med medel och kunskap samt pengar (tid är ju pengar) bakom det hela att få det så bra som möjligt redan vid inspelning och ibland blir man som oss dödliga tvungen att kompromissa, och faktum är att det ser jag som en fördel litegrann så man får med lite personlig prägel och inte bara låter som allt annat (wheeh vilket svammel det blev) men som jag skrev ovan att testa med lite andra medel kanske och helt plötsligt öppnar sig nya perspektiv.

Hoppas det går bra nu så hörs vi säkert här igen 🙂

Schkåll påre.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Vill du ha ett nytt perspektiv som Lasse Mongo skrev, så tycker jag du skall skita i virveln och spela in en puka till där istället. De låter mycket häftigare och är annorlunda än andras tradiga produktioner, och så får du även Lasse Mongos önskningar om personlig prägel på köpet. Skönt att Lasse Mongo tagit till sig av min kritik om att det är bättre att göra ordentliga inspelningar istället!

😆

:musik

Postat

Tack Lasse, det låter klokt och lagomt abstrakt. Själva virvelns ljud är efter modifiering helt okej, jag har testat mig fram genom minst 712 olika eq:ar och kompressorer med lika många olika inställningar och nu är virvelljudet i sig rätt tufft, låter hårt och distinkt. Och visst låter det likt gitarren, har satt en liten dist på virveln för att hetta till den lite (många som gör det tydligen). Anledningen till att jag prövade med sidechaining var helt enkelt för att jag hört att det är ett relativt etablerat knep bland proffsmixare, men det du säger om pengar och tid stämmer ju väldigt bra, har faktiskt inte reflekterat så mycket över de enorma förutsättningar som förekommer i en stor studio vad det gäller val av virvel och mikrofoner osv, det var värt att tänka på.

Snacket om personlig präger håller jag med om, inget svammel där. Men eftersom jag är en svag människa och har fallit offer för alla former av grupptryck så strävar jag ändå efter idealet.

Men för sakens skull, kan du inte komma med en lösning på problemet så jag åtminståne vet hur man gör? Det är säker bra att kunna... 😆

Postat (redigerat)

Haha, fan så ful du är Musik! 😆

förlåt om jag inte greppade din ironi förut men jag håller ändå fast vid det faktum att jag inte kommit så pass långt i världen för att inte vara intresserad av "idealet". Man ledsnar säkert tidsnog och börjar sampla cementblandare istället för virvel, men jag är inte där än. Jag vill inte vara unik, bara duktig!

En sak som är värd att tillägga är att jag mixar åt många olika band som kanske inte är fullt lika intresserade av att lyssna på distadare avfallskvarnar istället för sina ondskefulla BC rich yxor!

Redigerat av Dawnage
Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

Jadu jag måste ju säga att jag inte på nåt sätt är bra på sidechaining utan förlitar mig mer på bra inspelningssignal osv men efter att ha labbat lite å läst vidare i ämnet så verkar det som att det är vanligare att man hanterar monosignaler med detta förfarande typ virvel/sång, kagge/bas etc och i dett fall skulle behöva två virvel-spår (kanske över & under-mikningen) för att lösa det med c1:an vilket ledde mig in på en ny teori 🙁 man skulle ju kunna ta spår för spår och rendera ut dem till nya spår med c1:an som du gjort om än att det skulle ju bli en massa nya spår för varje gitarr men då behöver du ju inte belasta systemet med nya eq/compressorer efter som de redan har dessa och då renderas ned på de nya spåren och sedan muta original-spåren för gitarrerna.

det finns säkert andra pluggar som hanterar detta på ett kanske bättre sätt men det får nog nån annan svara på isåfall

Hoppas det kan ge nåt vidare i denna härva 🙂

Harebra och schkåll!

Postat (redigerat)

hehe visst, det skulle fungera, men jag vill ändå kunna justera detaljer i mixen i "realtid" utan att måste rendera om gurorna för varje justering.

Tack ändå...det fungerar ju i vissa lägen!

Redigerat av Dawnage

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.