Jump to content
Annons

Dra ut en tand eller köpa en extern hd?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag var hos tandläkarn igår. Jag har en enda dålig tand och den är så kass att den måste dras ut! Problemet är att han skall ha 2500 kr för det ingreppet! Jag tycker det är väl dyrt. Jag har inte ont i tanden, men det kan bli karies o infektion på sikt.

Hade ni gjort detta eller hade ni använt de pengarna till en extern firewire-hd, som jag hade tänkt från början?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Solklart HD

Har själv ett par krokiga tänder som en tandläkare vill dra men inte gör mig nåt. Och så länge ingen annan ser dom varför slösa bort 2500???

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, syrran tog just bort en gammal lagning, bakterierensning och så vidare, sedan ny fyllning - för 1500 kr hos privattandläkare vid mosebacke =) Att det kostar 2500 kr att dra ut en tand är ju skandalöst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

HD, solklart! Du har ju inte ont i tanden ännu och att komma över en motorcykel av det märket för 2 500 pix är ett tillfälle som inte får försittas! Vad menar Ni med "extern", förresten? Finns det hojjar för inomhusbruk?

Redigerat av wonderboy
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Wonderboy ... ha ha ha... en del skriver i annonser t.ex. hd och andra hdd. Jag menade såklart en extern hårddisk till min pc, som du vet.

Nurfen. Jag blev rätt chockad! 2500 för att dra ut en tand. Men du...det värsta var att de sa att jag skulle få så ont o bli så svullen att jag inte skulle kunna varken jobba eller äta på två dygn. Minst! En besvärlig kindtand som tar 1.5 timme att plocka väck. Förlorad arbetsinkomst och grejer. Tur att jag inte gick med på att låta sätta in en blufftand där med titanskruv. För det kalaset skall han ha 28000;-, vilket är nästa steg tydligen...

Jag har varit hos tre olika tandläkare. Hos en gjordes en rotfyllning. Det kostade över 4500 kr. Hos denne jag har nu gjorde jag en lagning i den tand som nu skall ut. Det betalade jag nästan 5000 kr för förra året! Bara att göra en vanlig undersökning och ta lite bilder (utan att varken polera, laga eller nåt) kostade 1500 kr hos en tidigare tandläkare jag hade.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har en själv för inomhusbruk. Rätt bra faktiskt...en Spartacus. Och nu har jag börjat ro samma märke inne också!

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

...och vad tycker alla om priserna i posten 23:22?

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Wonderboy ... ha ha ha... en del skriver i annonser t.ex. hd och andra hdd. Jag menade såklart en extern hårddisk till min pc, som du vet.

Nurfen. Jag blev rätt chockad! 2500 för att dra ut en tand. Men du...det värsta var att de sa att jag skulle få så ont o bli så svullen att jag inte skulle kunna varken jobba eller äta på två dygn. Minst! En besvärlig kindtand som tar 1.5 timme att plocka väck. Förlorad arbetsinkomst och grejer. Tur att jag inte gick med på att låta sätta in en blufftand där med titanskruv. För det kalaset skall han ha 28000;-, vilket är nästa steg tydligen...

Jag har varit hos tre olika tandläkare. Hos en gjordes en rotfyllning. Det kostade över 4500 kr. Hos denne jag har nu gjorde jag en lagning i den tand som nu skall ut. Det betalade jag nästan 5000 kr för förra året! Bara att göra en vanlig undersökning och ta lite bilder (utan att varken polera, laga eller nåt) kostade 1500 kr hos en tidigare tandläkare jag hade.

:musik

Allvarligt igen:

Det är nåt som är fel här: Jag sprang själv hos tandläkaren en hel del i höstas; totalreparation av en tand, inklusive ny krona + en rotfyllning (i en annan tand)samt "allmän service" av käften i stort. Totalnota 3515 kr, vilket jag tycker är mer än väl så dyrt.

Rotfyllningen kostade nånstans 2-2500 kr. Kindtand. Min tandläkare föreslog att jag skulle dra ut den för att det skulle bli mycket billigare, men jag valde att behålla komplett uppsätning gaddar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni vet att Rod Stewart hade Carmine Appice i sitt kompband i många år? Ni vet att han inte tyckte om Carmines spelstil? Ni vet att han ville göra sig av med trummisen? Ni vet att de andra bandmedlemmarna hela tiden satte stopp för det och hotade att sluta själva? Ni vet att Rod surade? Ni vet att Rod kom på ett smeknamn, som hämnd, på Carmine eftersom han brukade stjäla showen med sitt trumsolo? Ni vet vad han kallade honom? The Dentist! Why? Too many fill-ins!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Eehhh...??? Skojar du?

Rotfyllning kostar attans och ny krona skall vi bara inte prata om! Jag har ingen krona nånstans, men det lär ramla nånstans på 5-7 tusen iaf. 2 av mina 36 tänder har alltså problem, en skall dras och en skall få krona senare. Jag har själv sett listorna två av tandläkarna går efter. Räknar med 2500 kr utdragningen och 7000 kr för kronan.

Jag har alltså betalat 4500 kr en rotfyllning, 5000 kr för en besvärlig kindtandslagning och 1500 kr för en allmän översyn + ett par bilder. När jag var där senast kostade det 700 kr för att princip komma överens om åtgärden dra ut tanden + snabb 5-minuters översyn.

Var bor du?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Var bor du?

Linköping. Vanlig folktandvårdsläkare (i mitt fall i stadsdelen "Berga", men det ska ju inte göra nån skillnad).

Edit: jag vet att det finns olika kvaliteter på kronor, och jag valde den billiga.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Anledningen till att jag bytte tandläkare var att den förre skulle ha betalt för prisförslag. Flera hundra som det verkade...

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Själv bor jag i Götet. Kan priserna bero på att min privattandläkare flyttat till en ny mottagning med enormt stora utrymmen och flåddiga möbler?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Min tandläkare sa att de garanterar bara 2 år på kronor. Var det så för dig också?

Måste man skaffa ny vartannat år alltså? De sa också att det lätt blir karies under kronan, och att man då får lyfta av den och laga hålet. Verkar knökigt!!

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Wonderboy - men det skall väl finnas en lag som säger att tandläkare skall ha enhetliga priser?! Så öppna spisar, takkronor, flotta designmöbler, satellithögtalare och enorm utsikt skall inte göra någon skillnad! Eller togs den lagen bort vid årsskiftet?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte jag fått nån garanti alls; även om vi pratade en del om kvaliten på kronan. Att det "lätt" skulle kunna bli karies under kronan känner jag inte till, men att det KAN bli karies, ja. Det kanske beror på hur mycket the dentist vill skrämmas 😄 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Apropå det...har ni sett filmerna "The dentist 1" och "2"? När Bernsen får snuskiga tankar om sin fru...och går bärsärkagång i patienters munnar.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis måste du ta ut tanden. Har haft en del problem emd tänder, inflamationer i käkbenet och liknande. Det är fan inte kul. Jag tror aldrig jag har varit så sjuk eller upplevt sådan smärta som när munhålan blev inflamerad. Det finns inga val i en sådan här situation. Men jag håller med om att 2500 är väl dyrt.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej!

Köp hårddisken och använd därefter denna till att slå ut tanden med!

Min arm lossna så ska jag köpa synth eller sätta på armen igen, nej men seriöst strongt att du överhuvudtaget överväger att ha kvar tandväken

för att ha råd med hobbies men milsvida månar mannen du måste dra ut tanden, du måste dra ut tanden!

MVH-Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit hos tre olika tandläkare. Hos en gjordes en rotfyllning. Det kostade över 4500 kr. Hos denne jag har nu gjorde jag en lagning i den tand som nu skall ut. Det betalade jag nästan 5000 kr för förra året! Bara att göra en vanlig undersökning och ta lite bilder (utan att varken polera, laga eller nåt) kostade 1500 kr hos en tidigare tandläkare jag hade.

Det verkar vara svinaktigt dyrt där du bor...

Jag går hos en privat tandläkargrupp på "bästa" läge i Malmö (d.v.s. skitsvårt att hitta parkering, eftersom det ligger mitt i stan...) - och en undersökning + 4 röntgenbilder kostar mig ca 500:-. De registrerar alla detaljer om tänderna på dator och har ny och fin utrustning - så det låter helt orimligt att du får betala 1500:- för motsvarande... För två år sedan behövde jag få gjort en lagning - och det kostade ca 500:- om jag kommer ihåg rätt. Kompositfyllning blev det då - man är ju inte gjord av pengar... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror aldrig jag har varit så sjuk eller upplevt sådan smärta som när munhålan blev inflamerad.

Då har Du aldrig lagt lössnus under förhuden! Den som skriker eller "tar ut" snusen först är sämst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...