Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har följande setup:

- Nektar Panorama P4 klaviatur kopplad till datorn via usb

- Propellerhead Reason med mjukvarusyntar

- i7-3930k cpu 3.20GHz, 64GB ram

- Ljud internt "realtek high definition audio"

- optiskt ut till föstärkare/högtalare

När jag vill spela ett instrument "live" från Reason på klaviaturen blir det tråkig delay. (Har dragit ner buffern så långt det går i Reason utan att det börjar hacka).

Min gissning är att "ljudkortet" är den svaga länken. Skulle t ex ett enkelt focusrite scarlett lösa problemen?

Vill veta så jag inte missat någon annan svag länk eller setting innan jag köper mer hårdvara. 🙂

Redigerat av Grimberg
Annons
Postat

@Grimberg

Jag gissar på ljudkortet, om du har möjlighet se om du kan låna ett ljudkort för att säkerställa att det är ljudkortet, men ett dedikerat ljudkort och i/O buffer size på 64 eller 32 så bör du komma ner till eller under 10ms i roundtrip, och då bör du inte uppleva någon latens.

• Tack! 1
Postat (redigerat)

Med en sådan dator borde det inte bli någon latency. Skumt. Är alla drivisar rätt?

I och för sig blir det ju alltid latency i förstärkaren när man kopplat optiskt. Går den att ställa ner? Vissa förstärkare har ju den möjligheten.

Redigerat av Sleap
Postat (redigerat)

Slå på "task manager" i Windows så ser du om processorn (mot alla odds) slår i taket.

Men jag tror som de flesta andra här, det är nog ljudkortet.  ASIO 4 all drivrutin kan kanske hjälpa?

(Focusrite Scarlett är ett prisvärt och smidigt ljudkort.)

Redigerat av oioioi
Postat

Tack alla fyra för snabba svar!

Jag rotade upp ett halvgammalt tascam US-122mk2 ljudkort från källaren och lyckades googla hem drivrutiner till det, och vips så var latencyn borta (=ej längre hörbar). Så ni hade rätt, ljudkortet var boven!

• Gilla 1
Postat

USB-2 eller USB-3 ? Jag kör genom en Zoom UAC-2 och ska ha USB-3 om det ska bli kort latens.

Postat
6 timmar sedan, HomerJSimpsson said:

USB-2 eller USB-3 ? Jag kör genom en Zoom UAC-2 och ska ha USB-3 om det ska bli kort latens.

Problemet här var nog snarare att trådskaparen inte hade ASIO-drivrutiner till ljudkortet 🙂

Postat
On 2019-09-25 at 12:12, JakobP said:

Problemet här var nog snarare att trådskaparen inte hade ASIO-drivrutiner till ljudkortet 🙂

Tack för Ditt bidrag

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.