Jump to content
Annons

Betyg  

7 röster

1. 1. Betyg

• Äsch:
      0
    • Nja:
      1
    • Jo men visst:
      1
    • Shysst:
      2
    • Super:
      1
    • Bra artist i alla fall:
      0
    • Duktig ljudnisse ju:
      1
    • Dammråttan Rulle rules:
      0

Recommended Posts

Postat (redigerat)

* LÅTNAMN: If i had money

* ARTIST: Daniel "Danke" Jonsson

* GENRE: Singer songwriter

* LÅTLÄNGD: 3.27

* KOMPOSITÖR: Daniel "Danke" Jonsson

* PRODUCENT: Robban "Hegobald" Åslund

* EV. MEDVERKANDE: Dammråttan Rulle

* INSPELNINGSÅR: 2003

* FORMAT: MP3

* STORLEK: 4.73 MB

* STATUS: Färdig demo

* LÅTLÄNK:

Jag postar denna låt helt enkelt för att visa att man kan göra inspelning med mycket enkla grejer också. Prylar som använts för denna inspelning är följande:

1 st bakis singer/songwriter

1 st Gretsch stålsträngad jazzburk (60-tal?)

1 st gammal sennheiser kondensator videokamera-mic, njure (en av det billigare)

1 st Soundcraft spirit 8 mixbord

1 st Laptop P150 MMX med CoolEdit 96 som inspelningsprogram. Inbyggda AC97 ljudkortet användes.

1. gammal nylonstrumpa som man snor från tjejen i smyg samt lite ståltråd så att man kan göra ett puffskydd.

Lägg märke till att detta är en (gitarr och sång samtidigt i en och samma mic) monoinspelning och all efterbehandlig gjorts i CoolEdit 96 som i sig är ett ganska begränsat program och på den tiden även freeware. Jag har lagt på lite kompressor och lite reverb för att få fram känslan av stereo och rum.

EDIT: flyttat låten till en 24/7 server.

Redigerat av hegobald
Annons
Postat
Länken funkar inte hos mig.

Typiskt.. Precis bara nån sekund efter jag postat gallupen så dog min Internetförbindelse.. Men nu ska det funka igen.

Det var väl Murphys lag som spökade lite 🙂

Postat (redigerat)

jo, men inspelningen är det ju inte så mycket att säga om. den låter som en gammal monoinspelning och du har ju som tur är inte med så mycket ambiens vid uppmickningen, så det finns ju ändå en närhet i ljudet.

edit: sen är det ju oväsentligt om det är en monoinspelning eller inte, för sång och akustisk gitarr tillhör inte de saker som normalt mickas i stereo, utan istället kanske får lite stereoreverb, precis som du gjort här.

trevlig röst för sån här musik.

Redigerat av Itzhak
Postat

låter bra tycker jag.. en mycket trevlig låt dessutom!

Postat (redigerat)

Tackar och bockar så mycket för era positiva omdömmen. 🙁

sen är det ju oväsentligt om det är en monoinspelning eller inte, för sång och akustisk gitarr tillhör inte de saker som normalt mickas i stereo, utan istället kanske får lite stereoreverb, precis som du gjort här.

Nja.. men lite knepigt var det ju med tanke på att jag skulle få med både akkeguran och sången samtidigt.. Det är ju bara en tagning ju. Oftast så har man ju en mic (eller nån gång 2) på guran och en mic för sången. Dämpningen skötes med ett sängtäcke och lite filtar upphängda bakom Danke.

Redigerat av hegobald
Postat

Den här är bra!

Jag har haft den sparad ett tag och, jag har fått den på hjärnan, går runt o sjunger på den! 🙁

Folk sa förut när ja la upp en låt att ja lät som Bob Dylan, vet inte om ja håller me, kul va de iaf... Men de HÄR låter verkligen som Dylan.

/ Jacob

Postat

Åhh.. Tackar för era positiva omdömmen 😕 Sånt värmer. 🙁

Postat
1. gammal nylonstrumpa som man snor från tjejen i smyg samt lite ståltråd så att man kan göra ett puffskydd.

Kinky....

Annars låter det väl helt okej. Men vad är vitsen med att göra det enkelt för sig när man kan göra det så mycket bättre? Nej släng på trumkomp, en fet bas och lite syntar så låter du mindre som en lördagsfestgittarist som framför en av sina låtar för närmast sörjande. Just nu låter det mest som något man hört femhundra gånger tidigare. 😉

Sången och gitarren är för allan del bra. 🙂

Postat (redigerat)
Nej, död länk igen...

Sorry.. 🙂 Hade låten på min egna surfburk (som jag kör testwebserver på också). Nu är länken flyttat till en riktig 24/7 server

Redigerat av hegobald
Postat
Kinky....

Annars låter det väl helt okej. Men vad är vitsen med att göra det enkelt för sig när man kan göra det så mycket bättre?  Nej släng på trumkomp, en fet bas och lite syntar så låter du mindre som en lördagsfestgittarist som framför en av sina låtar för närmast sörjande. Just nu låter det mest som något man hört femhundra gånger tidigare.  😉

Sången och gitarren är för allan del bra.  🙂

Kinky.. Mm.. Svart strumpa var det dessutom.. Mmm.. Men det funka 🙂

Varför det inte är full orkestrering är ju för att jag just då inte hade bättre prylar i närheten av mig... Spelade faktiskt in så mycket som 14 låtar av Danke på kort tid.. Är det nån som känner sig hågad så får ni gärna gärna ge förslag på hur resten ska låta.. Trummor och bas och sånt.. Vassego!

Gonatt från mig nu !

Postat

Rösten är jättebra. Rätt snygg harmoni där alldeles innan refrängen. Finns ett drag i låten som gör att man önskar "elektrifiering" och kan råda bot på det lite förutsägbara i nuvarande tappning.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.