sounden Postat 3 maj 2005 Postat 3 maj 2005 Hej Alla! Skall bygga ut mitt inspelningsrum några m2 till, har en vision att sätta upp 1x1m takplåt på väggarna på varje sida. Då jag var på Bio på Råsunda i Sthlm så jag detta på väggarna. Dock så var det ju inget tak direkt 🙂 Men funktionen kanske kan vara likvärdig. Problemet är att det var 90graders gropar i plåten de hade på bion (precis som en diffusor), men är man helt ute och cycklar om man skulle sätta upp en plåtbit på varje sida? (dock är det nog 45graders vinklar på denna) Vad tror ni? Tacksam för svar då jag skall börja till helgen. // Sounden
Claes Holmerup Postat 3 maj 2005 Postat 3 maj 2005 Det är ju ett hårt material som ljudet kommer att studsa på, så det kan nog fungera som diffusor - men se i så fall till att ha rejäl dämpning som har kontakt med baksidan - annars kommer du nog att riskera otrevliga ringningar i plåten... Annars brukar visserligen inte difussion vara det som är det primära att tänka på i en liten studio, utan snarare absorption. Att placera det på sidoväggarna är kanske inte det bästa stället. Snarare väggen bakom dig... Jag är visserligen inte någon expert på området, så andra kanske har något att tillägga...?
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 3 maj 2005 Postat 3 maj 2005 Hur stort är rummet nu, och hur stort kommer det att bli? Och har du haft några problem med ljudet i rummet så som det ser ut nu? Det blir lite lättare att resonera kring din fråga om man vet dessa saker 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.