hegobald Postat 2 maj 2005 Postat 2 maj 2005 Hej på Er musiclovers! Är det nån som har provat, eller nån som känner nån, som hört nåt eller nåt liknande... Om Mackies nya Onyxmixers ??? Jag är heltänd på konceptet att ha själva mixbordet som ljudkort och dessutom har ju Mackie väldigt bra preamps och EQ från början. De bord jag sneglar mest på är Mackie 1620 eller Mackie 1640. Pros and Cons om dessa mixers tack 🙂 För er som inte vet.. Info om dessa mixers här: http://www.mackie.com/products/onyx1620/
lavrell Postat 2 maj 2005 Postat 2 maj 2005 hoppas du är medveten om att du köper firewirekortet vid sidan om för ungefär 4500:- ?
hegobald Postat 2 maj 2005 Trådstartare Postat 2 maj 2005 hoppas du är medveten om att du köper firewirekortet vid sidan om för ungefär 4500:- ? Japp.. Självklart! Men det är mycket "bang for the buck" ändå.. Hoppas bara att nån på det här forumet har nån erfarenhet och har testat det hela. 🙂
lavrell Postat 2 maj 2005 Postat 2 maj 2005 hoppas du är medveten om att du köper firewirekortet vid sidan om för ungefär 4500:- ? Japp.. Självklart! Men det är mycket "bang for the buck" ändå.. Hoppas bara att nån på det här forumet har nån erfarenhet och har testat det hela. 🙂 bra så du inte märker det i efterhand ... sånt svider 😆 jag började faktiskt själv fundera på denna lösning nu så man blev ju nyfiken 😉
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 2 maj 2005 Postat 2 maj 2005 den tolvkanaliga varianten skickar 16 till datorn. Hur funkar det?
lavrell Postat 2 maj 2005 Postat 2 maj 2005 den tolvkanaliga varianten skickar 16 till datorn. Hur funkar det? kortet anpassar sig beroende på vilken mixer man har. Den skickar 16 från 1620/1640 och 12 från 1220
indi Postat 2 maj 2005 Postat 2 maj 2005 har köpt till studion i skolan. har inte hunnit packa upp den ännu... återkommer med information, är väldigt nyfiken
indi Postat 2 maj 2005 Postat 2 maj 2005 den tolvkanaliga varianten skickar 16 till datorn. Hur funkar det? den 16kanaliga varianten skickar 18 till datorn. måste kolla hur det funkar
hegobald Postat 2 maj 2005 Trådstartare Postat 2 maj 2005 har köpt till studion i skolan. har inte hunnit packa upp den ännu... återkommer med information, är väldigt nyfiken Spännande 🙂 Jo som jag ser det verkar det vara en ypperlig kompromiss såväl rent ekonomiskt praktiskt och ljudmässigt.. Mackie skäms inte för sig. Ekonomisk som jag är så tänkte jag att man kan ha den hemma i lilla studion.. Men också att man faktiskt kan ta med den ut på fältet tillsammans med en lämplig laptop. Göra lite liveinspelningar och så.. Har läst lite av recensionerna på deras hemsida och mic-preampen verkar verkligen funka bra.. Från tystaste ribbonmick till betydlig ljudstarkare saker, utan att brusa märkvärdigt.. Låg latency dessutom.. Om man ser den som ljukort.. Sen slipper man ju en kontrollrummssvitch också.. Ska bli spännande att höra dit utlåtande sen indi. Ps. Följde det med en full version of Tracktion med firewirekortet också? ds.
hegobald Postat 2 maj 2005 Trådstartare Postat 2 maj 2005 (redigerat) den tolvkanaliga varianten skickar 16 till datorn. Hur funkar det? Har läst manualen för Firewirekortet nu.. Näe.. Det går bara 12 kanaler till datorn. men det går 2 stereomonitor tillbaks från datorn till mixern.. Och räknar man så så blir det ju 16 kanaler totalt. indi: Om du läser det här.. Du får inte koppla in mixern till datorn innan du installerat drivrutinen.. Det stod ganska långt in i manualen dessutom. Tänkte att den infon kunde hjälpa dig från lite strul bara 🙂 Redigerat 2 maj 2005 av hegobald
tordA Postat 5 maj 2005 Postat 5 maj 2005 den tolvkanaliga varianten skickar 16 till datorn. Hur funkar det? den 16kanaliga varianten skickar 18 till datorn. måste kolla hur det funkar 2 kanaler går till Bert i Skara för kontroll 😉🙂
lavrell Postat 5 maj 2005 Postat 5 maj 2005 den tolvkanaliga varianten skickar 16 till datorn. Hur funkar det? den 16kanaliga varianten skickar 18 till datorn. måste kolla hur det funkar 2 kanaler går till Bert i Skara för kontroll 😮🙂 haha 😉
moovegroove Postat 11 maj 2005 Postat 11 maj 2005 Om Mackie Onyx mixer: Har använt en Onyx 1220 ett tag nu. Man får mycket analogmixer för pengarna. Den låter enligt min uppfattning bra, är stadigt byggd med seriösa reglar, generöst med kopplingsmöjligheter och har t.o.m. inbyggd talkback. Jag använder den framförallt till produktion av speakerinläsningar och reklamradio. Men den har ju många andra användningsområden. En mixer att växa i. Har ännu inte direkt provat mångkanals HDD-inspelning men planerar att skaffa FW-kortet längre fram. Enligt rykten är det ännu lite instabilt men senaste informationen kan fås genom Göran Pettersson på Estrad Musik i Umeå. Ett minus: den har bara ett hörlursuttag och det har lite låg uteffekt, jag får skruva på rätt mycket för att driva lurarna. En annan mixer som är gjord särskilt för hemstudio är Soundcrafts lilla nya. Den har många bra praktiska funktioner och ett mycket tilltalande pris. Onyxen är dock helt överlägsen när det gäller ljudkvalité. Moovegroove
hegobald Postat 11 maj 2005 Trådstartare Postat 11 maj 2005 Ok moovegroove Jo Mackie har i alla tider lycktas göra prisvärda och väljudande mixers. Jag har just nu ett SoundCraft Spirit bord men det är helt analogt och som du säger.. Ljudmässigt kan det inte mäta sig med Mackie inte. Det är alltså kombinationen ljudkort/mixer (Firewire) som verkar spännande och smidig.. Har jag tur så ska jag snart få bli betatestare på kombinationen Laptop / Onyx /firewire. Tidigare har jag jobbat med kombinationen DDX3216 och ett RME adat kort i datorn.. Otroligt smidig lösning.. Särkskilt då man får en perfekt remotekontroll till Cubase också, men ljudmässigt så är Behringer inte så spännande.
Neosus Postat 11 maj 2005 Postat 11 maj 2005 (redigerat) Ja det verkar smidigt med Mackiemixer och firewire. Kan man skicka tillbax kanalerna till mixerbordet om man vill mixa där? Edit: Alltså skicka kanalerna via firewire till mixer bordet. Går det? Redigerat 11 maj 2005 av Grahn
hegobald Postat 11 maj 2005 Trådstartare Postat 11 maj 2005 Ja det verkar smidigt med Mackiemixer och firewire. Kan man skicka tillbax kanalerna till mixerbordet om man vill mixa där? Edit: Alltså skicka kanalerna via firewire till mixer bordet. Går det? Jajjemensan.. Det ska gå. 16 kanaler från bordet till datorn och 2 från datorn till mixbordet för monitor.. Kolla in http://www.mackie.com/products/onyx1620/ där står rubbet. Och manualer och allt.
Neosus Postat 11 maj 2005 Postat 11 maj 2005 Åkej. Supernice. ...fast man kan inte skicka 16 kanaler tillbax till bordet vad jag kan förstå? Vore coolt om man kunde det. Men å andra sidan så kan man använda bordet på vanligt sätt också utan firewire om man vill mixa på det viset.... och om man redan har bra ljudkort. *klurar* 😆
hegobald Postat 12 maj 2005 Trådstartare Postat 12 maj 2005 Nja.. 16 kaneler tillbaks till bordet.. Hmm. Kräver många bussar och egentligen ett inlinebord. Du tänkte göra mixen på bordet då eller? Men som sagt.. Mackie har superfina micamps och goa filter.. Påminner mycket om de engelska Neve-varianterna fast med betydligt större svängrum i dB. Är det som så att du redan har ett gôtt ljudkort med ADAT interface så kan du skaffa en Onyx 800R också.. Där har dom gjort sina micamps ännu mer fina.. Att kunna variera ingångsimpedansen gör att man kan trolla fram ännu mer närhet i ett ljud om man har en bra mic. Kolla in http://www.mackie.com/products/800r/index.html för mer info Ha en underbar dag nu! Här i Karlstad skiner solen och inte ett moln i sikte 😳
Patbos Postat 12 maj 2005 Postat 12 maj 2005 (redigerat) alesis har likadana bord, men med firewire direkt inbyggt. Vet inte så mycket mer om dom, annat än att det är samma princip, lägre pris. Macie har en tendens att ta betalt bara för logon ibland. Deras preamp är dock inte fyskamm! Alesis är rätt bra prylar med. Speciellt om man sparar en del kosing =) finns även USB hos alesis, men är inte att rekomendera! http://www.alesis.com/product.php?id=40 och http://www.audiomidi.com/common/cfm/product.cfm?pid=6281 Redigerat 12 maj 2005 av Patbos
moovegroove Postat 1 juni 2005 Postat 1 juni 2005 En liten tanke om Mackie Onyx Firewire: jag tror att en av grundtankarna är att kunna göra mångkanals liveinspelningar som sedan kan redigeras i datorn. Dvs varje kanal som går ut i PA spelas samtidigt in på ett separat spår i datorn. Men på Mackies hemsida finns utförliga bruksanvisningar och kopplingsscheman för flera olika applikationer att ladda hem i PDF-format
hank Postat 9 juni 2005 Postat 9 juni 2005 Jag äger en 1620. Jätte nöjd, framför allt mickstärkarna. jag är faktiskt också lite besviken på att man inte kan streama kanaler från datorn till mixern. det hade var gött. funderar nämnligen på att gå över till laptop. får väl köpa nåt skit dyrt externt ljudkort istället för firewireexpansionen.. annars en mixer jag rekomenderar.
lavrell Postat 9 juni 2005 Postat 9 juni 2005 Vad går då onyx+firewirekort på ungefär? Onyx 1620 = 8600 kr c:a Firewire-extension = 4500 kr c:a alltså kanske du kan få paket för runt 12-13 papp ungefär.
Jazzman Postat 9 juni 2005 Postat 9 juni 2005 Vad går då onyx+firewirekort på ungefär? Onyx 1620 = 8600 kr c:a Firewire-extension = 4500 kr c:a alltså kanske du kan få paket för runt 12-13 papp ungefär. Okej. Ingen midi eller?
lavrell Postat 9 juni 2005 Postat 9 juni 2005 Okej. Ingen midi eller? Näe, bordet är ju menat för audio-inspelningar. Man får köpa ett externt MIDI-interface i sånt fall.
Jazzman Postat 9 juni 2005 Postat 9 juni 2005 Okej. Ingen midi eller? Näe, bordet är ju menat för audio-inspelningar. Man får köpa ett externt MIDI-interface i sånt fall. okey 🙂
lavrell Postat 19 juni 2005 Postat 19 juni 2005 Bara en varning innan någon kanske köper Onyx med Firewire-kort. Det enda man uttnyttjar är bordets preamps och möjligheten till talkback och lyssning. EQ:n kan endast användas vid livesituationer eftersom Firewirekortet tar signal direkt efter preamparna och inte efter EQ:n.
hegobald Postat 19 juni 2005 Trådstartare Postat 19 juni 2005 (redigerat) Mmm.. Lawrell.. Just det där med att man inte kan "spela in" EQn gör mig lite besviken.. Det kanske får bli ett ett Onyx 800R i stället... Men det är gött att ha ett hyfsat bra analogt mixbord ändå.. Hmm.. valet och kvalet ni vet 😲 Ha en trevlig ny vecka på er nu! Redigerat 19 juni 2005 av hegobald
VacUm Postat 19 juni 2005 Postat 19 juni 2005 Mmm.. Lawrell.. Just det där med att man inte kan "spela in" EQn gör mig lite besviken.. Det kanske får bli ett ett Onyx 800R i stället... Men det är gött att ha ett hyfsat bra analogt mixbord ändå.. Hmm.. valet och kvalet ni vet 😏 Ha en trevlig ny vecka på er nu! Bordet är väl först och främst tänkt för livebruk, med en otroligt smidig lösning så man samtidigt kan spela in alla spår "o-eq:ade". Kan inte vara speciellt svårt att modda om så EQn kommer med. Kolla upp lite specar så det inte kanalstripparna är "färdiga" med lödhål för en bryggning. En kompis kör förövrigt en ONYX med FW-enheten som ljudkort/preamp och är supernöjd. Låter kalas och funkar fint med låg latency osv osv.
antikartellmusikern Postat 20 juni 2005 Postat 20 juni 2005 (redigerat) den tolvkanaliga varianten skickar 16 till datorn. Hur funkar det? den 16kanaliga varianten skickar 18 till datorn. måste kolla hur det funkar 2 kanaler går till Bert i Skara för kontroll 🙂😏 ne 2 kanaler går till hyresvärden , så grabbar ! nu gäller de att hitta dragspels-samplingarna va hittar man dem ...?? är ju inge vidare på dragspel , de är ja helt Cass otto på ...MEN ! mera DRAGSPEL NU i era techno-nörd loopar ... yeah !!! dragspelstechno , tror de skulle bli en hit med Durspels-slingor på topp OCH Mycket mera , då skulle Hyresvärden säkert sänka hyran ochså eller va tror vi ?? Redigerat 20 juni 2005 av antikartellmusikern
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.