Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Får jag "tipsa" om denna sida? 🙂 https://microphone-parts.com/collections/microphones

Har inte testat deras mickar eller ombyggnadskit själv, men har hört mycket bra om dem 🙂 Funderar på att bygga om min Röde NT2-A med deras RK-47 kapsel för strax under 2000kr 🙂 Ska tydligen blir ett fruktansvärt lyft. I närheten av U47 säger många.

Redigerat av OneStopShop
Annons
Postat
On 2019-07-24 at 08:20, OneStopShop said:

Får jag "tipsa" om denna sida? 🙂 https://microphone-parts.com/collections/microphones

Ja, jag har moddat mikrofon med deras kapslar och det är ett klart lyft, även om elektroniken i mikrofonen också har sin del i det hela. Matt har också färdigbyggda mikrofoner med kapslarna som då går under namnet Roswell Pro Audio. Tips för den som inte vill modda själv. 

Just Røde är väl dock en miktillverkare där kapseln är lite svårare (men inte omöjligt) att byta p.g.a. det fysiska fästet. Det är lättare att byta kapsel på t ex MXL eller Audio Technica. Jag har personligen satt en RK47 i en Golden Age Project FC1. 

Postat
2 minuter sedan, Linus said:

Ja, jag har moddat mikrofon med deras kapslar och det är ett klart lyft, även om elektroniken i mikrofonen också har sin del i det hela. Matt har också färdigbyggda mikrofoner med kapslarna som då går under namnet Roswell Pro Audio. Tips för den som inte vill modda själv. 

Just Røde är väl dock en miktillverkare där kapseln är lite svårare (men inte omöjligt) att byta p.g.a. det fysiska fästet. Det är lättare att byta kapsel på t ex MXL eller Audio Technica. Jag har personligen satt en RK47 i en Golden Age Project FC1. 

Tack för informationen! Jag har förstått att det är lite klurigare på Röden men med deras specialfäste för kapseln så ska det tydligen gå ganska smidigt 🙂 Jag har en hel del erfarenhet inom nåde elektronik och "DIY" så jag är övertygad om att det löser sig på nått sätt 😂

Skulle du säga att det är värt att byta kapsel eller borde man köpa en dyrare mick från början? Nu har jag ju röden så det blir nog ett byte oavsett men tänkte höra vad du tycker bara 🙂

Postat

Ärligt talat, jag har funderat på att byta kapseln i både min NT1 (från slutet av 90-talet) och NT2A också, men jag har så många andra mikar att det inte har blivit av. 
Har du skruvat i prylar och lött en kontakt förr så fixar du det utan tvekan. 

Vad gäller moddning vs en ny dyrare mik är det väl alltid trevligt att en ny mikrofon faktiskt ger dig fler mikrofoner. Men har du redan en NT2-A är det rätt stor prisskillnad mellan en kapsel och att köpa en helt ny mikrofon som låter lika bra.

Postat
2 minuter sedan, Linus said:

Ärligt talat, jag har funderat på att byta kapseln i både min NT1 (från slutet av 90-talet) och NT2A också, men jag har så många andra mikar att det inte har blivit av. 
Har du skruvat i prylar och lött en kontakt förr så fixar du det utan tvekan. 

Vad gäller moddning vs en ny dyrare mik är det väl alltid trevligt att en ny mikrofon faktiskt ger dig fler mikrofoner. Men har du redan en NT2-A är det rätt stor prisskillnad mellan en kapsel och att köpa en helt ny mikrofon som låter lika bra.

Tack! Mycket bra info 🙂 Blir nog en kapsel till jul 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.