Jizzen Postat 21 juli 2019 Postat 21 juli 2019 Hej allihopa! Mitt låtskrivande går väldigt mycket i perioder och nu har jag inte skapat musik på fyra månader - förrän lite här idag.. 🙂 Har ännu ingen titel på denna lilla låtidé (två verser), men här är texten i alla fall: She said there was no reason to stay no love, only days that are gray He didn´t understand her needs and where it leads... You know there´s really no one to blame a broken marriage isn´t a shame but she meant he was a boring guy She waved goodbye...
Gäst Postat 22 juli 2019 Postat 22 juli 2019 Det blir liksom separata lines och bilder som i och för sig kan höra ihop men ändå inte riktigt. Jag tror att en engelskspråkig skulle bli lite förvirrad och se det som brottstycken ur ett större samanhang. Melodin är ok men det blir lite statiskt i förhållande till musiken liksom som att du väntar in en triggerpoint. Helt ok låtide tycker jag i alla fall och väl värd att utveckla. lycka till
Jizzen Postat 22 juli 2019 Trådstartare Postat 22 juli 2019 (redigerat) Tack för feedback! 👍 Du analyserar det hela rätt - verserna är medvetet uppbyggda lite "statiskt" i väntan på en mer energisk refräng! Som låtskrivare har jag ju fortsättning på låten klar i huvudet så att säga.. 🙂 ..medan en "utomstående" förstås bara hör det den hör (och då kan jag förstå att dessa två verser låter lite statiska). Men som sagt..jag själv hör fler instrument i versen, jag hör trummor, refräng och stick även om de inte är skrivna/pålagda ännu... 😊 Jag håller dock inte med om att melodin blir statisk i förhållande till musiken eftersom kompet är det som är statiskt i sin rytm. Melodin varierar trots allt både uppåt och neråt i tonhöjd, det är olika fraseringar samt även lite varierande styrka/dynamik på orden jag sjunger. Kanske hade en engelskspråkig person blivit förvirrad av min text..det kan du ha rätt i. Det hade varit lättare att formulera sig på svenska, men samtidigt är det roligare att sjunga på engelska känner jag. Allt behöver heller inte vara jättelogiskt i en sångtext. Har för mig att det exempelvis sagts samma sak om Per Gessles/Roxettes låt "The look"..men det köpte (i dubbel bemärkelse) lyssnarna ändå! 🌞 Redigerat 22 juli 2019 av Jizzen
Jizzen Postat 22 juli 2019 Trådstartare Postat 22 juli 2019 Absolut, bryggan till refrängen lär nog komma efter dessa båda verser... 👍 Själv tycker jag nog att folk krånglar till det alldeles för mycket när de skriver melodier och låtar i stort. Troligtvis för att de vill försöka vara unika. Texten har jag inte filat på så mycket - skrev en text snabbt och ändrade några rader och formuleringar bara. Håller med om att det är en naiv text..eller i alla fall inte speciellt djup... ☺️ Jag tror dock att det inte alltid är superviktigt att texten är speciellt djup i låtar. Kan säga att jag har lyssnat på otaliga låtar och gillat många utan att riktigt ha lyssnat på texten. Jag går nog mer igång på en låt som är melodisk och får mig att känna något än att texten är fantastisk. Sedan är det förstås optimalt om både text och musik är fantastiska i en låt. Men för mig personligen betyder musiken och melodin mer än texten måste jag erkänna. Sedan måste jag tillägga att verserna inte är klara - det ska vara mer än bara det där enkla "pianokompet". Tanken är att låten ska "växa" från första versen till andra versen till bryggan och sedan till refrängen för att sedan skalas av en del till nästa parti med verser.
Jizzen Postat 22 juli 2019 Trådstartare Postat 22 juli 2019 Hur djup är denna texten i Per Gessles låt "Första pris"..? 🙂 Vet inte om den är så logisk heller...? ☺️ Verserna är också återhållsamma. Men jag gillar låten! 👍 Hon hälsade på morgonen Solen steg och alla måsarna de skrattade och hon började en vanlig dag Utan att tänka på något alls. Hon log när hon blev påmind om En dröm hon drömde För så längesen och hon såg Rakt mot himlen För att drömma den igen Hon blundade en stund Och hennes var bra hon hade vunnit första pris och kände Nästan inget alls Det som varit var Dolt Slängt Djupt I historien Han stod i sitt trädgårdsland Varje dag Och alla timmarna blev många Och han vårdade liljorna Som vänner med sin hand Och hans liv var bra han hade vunnit första pris och kände Nästan inget alls Allt som varit var Glömt Gömt Djupt l historien
Jizzen Postat 22 juli 2019 Trådstartare Postat 22 juli 2019 1 timme sedan, mixamannen said: Det behöver inte vara så djupt men en viss finess är inte så dumt. Personligen tycker jag om när man använder ord som inte är kliché osv. Per Gessle har en slags naiv charm som slår an en ton. Det är mycket svårt att åstadkomma. Håller helt med dig! 🌞
Gäst Postat 22 juli 2019 Postat 22 juli 2019 Det är precis den logiken och röda tråden som Gessle lyckas med i exemplet du ger som inte finns på samma sätt i det du skrev på engelska enligt mig. Som jag sa jag tycker absolut att den ska göras färdig så jobba på det kan bli bra. Håller med mixamannens reflektioner. Musiken som sådan lyssnade jag inte på som ett färdigt arr, det förstår jag att den bara är som stöd/skiss för melodin så länge.
Jizzen Postat 22 juli 2019 Trådstartare Postat 22 juli 2019 (redigerat) Jag håller med dig, men det jag menade med Gessles text här ovan är att det inte är någon stor lyrik eller någon djup text men det fungerar väldigt bra ändå. Rimmar man är det dock en klart större risk att det blir mer kliché över det hela. Här nedan rimmar Gessle i roxettelåten Vulnerable. Jag påstår att det inte är så mycket mer finess där egentligen än i min text. Även dessa textrader bör väl kallas naiva, eller!? Jag upplever rimmen som rätt enkla och inte speciellt överraskande. Missförstå mig inte nu och tro att jag tycker Per Gessle eller Roxette är "skräp", för det tycker jag inte. Min största inspirationskälla i musikskapandet skulle jag faktiskt säga är just olika roxettelåtar! Everywhere I look I see her smile Her absent-minded eyes And she has kept me wondering for so long How this thing could go wrong. It seems to me that we are both the same Playing the same game But as darkness falls this true love falls apart Into a riddle of her heart. Redigerat 22 juli 2019 av Jizzen
Peter Roos Postat 23 juli 2019 Postat 23 juli 2019 (redigerat) Bra verser och bra text, behövs en stark refräng också. Jobba vidare det! Redigerat 23 juli 2019 av Sleap
Gäst Postat 23 juli 2019 Postat 23 juli 2019 Ja det finns nog en del Gessle texter på Engelska där engelskspråkiga liksom fått fundera över vad fan dom sjunger om 😁 så visst kan det funka. Kör på med låten och skriv texten sist så löser det sig nog. Lycka till
Jizzen Postat 23 juli 2019 Trådstartare Postat 23 juli 2019 4 timmar sedan, pop53 said: Ja det finns nog en del Gessle texter på Engelska där engelskspråkiga liksom fått fundera över vad fan dom sjunger om 😁 så visst kan det funka. Kör på med låten och skriv texten sist så löser det sig nog. Lycka till Precis..lite så är det känner jag. I alla fall jag vill plita ner en text snabbt för att ha riktiga meningar/fraser att sjunga medan jag jobbar med låtarna. Att orden ligger rätt i munnen är förstås viktigt då också. Texten går alltid att skriva om som det sista man gör, även om risken kanske är överhängande att man låter den vara som den är när man väl har kommit till den sista tonen i låten... 😉
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.