Gäst Postat 5 juli 2019 Postat 5 juli 2019 Hej Reaper verkar vara det mesta lovande musikprogrammet för Linux och det ser ut som i Windows. Jag har dock problemet att jag inte kan spela in något via JACK eller ALSA. Får meddelandet "There was an error opening the audio hardware." Nån som vet om det går att åtgärda?
peterT Postat 5 juli 2019 Postat 5 juli 2019 Har du provat att läsa dessa olika träffar? https://duckduckgo.com/?q=There+was+an+error+opening+the+audio+hardware.&t=canonical&ia=web
punkrockdude Postat 5 juli 2019 Postat 5 juli 2019 Har du ställt in en sample rate samt bit depth som ljudkortet klarar av?
Gäst Postat 5 juli 2019 Postat 5 juli 2019 43 minuter sedan, punkrockdude said: Har du ställt in en sample rate samt bit depth som ljudkortet klarar av? Ja men det går inte ändå att spela in via kondensatormikrofonen.
antor Postat 6 juli 2019 Postat 6 juli 2019 (redigerat) 11 timmar sedan, ewroL said: Ja men det går inte ändå att spela in via kondensatormikrofonen. Vad har du för "audio hardware"? Vad går micen in i? Funkar micen i nåt annat program? Redigerat 6 juli 2019 av antor
Gäst Postat 6 juli 2019 Postat 6 juli 2019 Just nu, antor said: Vad har du för "audio hardware"? Vad går micen in i? scarlett focusrite 2i2. alltså ett mycket vanligt ljudkort som bör funka.
punkrockdude Postat 6 juli 2019 Postat 6 juli 2019 (redigerat) ALSA eller JACK? Dessa ALSA-inställningar ger mig både ljud in och ut på alla in- och utgångar: Redigerat 6 juli 2019 av punkrockdude Added information/text.
Gäst Postat 6 juli 2019 Postat 6 juli 2019 Reaper kanske inte ens hittar mitt ljudkort börjar undra nu när jag läser Input Device och Output device på din bild/inlägg. Får det inte att funka. Har prövat starta om, dra in och ut kablar etc men det vill inte.
peterT Postat 6 juli 2019 Postat 6 juli 2019 https://askubuntu.com/questions/772985/scarlett-2i2-ubuntu-16-04
punkrockdude Postat 6 juli 2019 Postat 6 juli 2019 Ifall du spelar musik i webbläsare eller annat ljudprogram i Ubuntu 18.04, hör du då ljud geneom 2i2?
Gäst Postat 7 juli 2019 Postat 7 juli 2019 13 timmar sedan, punkrockdude said: Ifall du spelar musik i webbläsare eller annat ljudprogram i Ubuntu 18.04, hör du då ljud geneom 2i2? Ja, det går att spela in via Audacity t.ex. Lätt som en plätt.
punkrockdude Postat 7 juli 2019 Postat 7 juli 2019 Konstigt att 2i2 inte dyker upp. Jag har provat på min laptop med två distros, Solus samt OpenMandriva, och båda hittar 2i2 utan problem. Ubuntu 18.04 är över ett år gammalt men jag minns att jag kunde använda min 2i2 innan dess så jag tror inte att Ubuntu 18.04 är problemet. Vet du hur man startar Reaper via terminalen? Ifall du klarar det så kanske Reaper ger från sig nyttig information i Terminalen medans programmet är igång som kan hjälpa oss till att finna var problemet härleder till.
Gäst Postat 14 juli 2019 Postat 14 juli 2019 (redigerat) Gick över till Linux Mint (från Ubuntu) och samma problem där, Reaper hittar inte ljudkortet. Jag får anta att det är jättesvårt att lösa som det kan va med Linux. Redigerat 14 juli 2019 av ewroL
punkrockdude Postat 15 juli 2019 Postat 15 juli 2019 Vet du hur startar reaper i terminalen? Ändra efter vilken sökväg du har. cd /mnt/harddisk/reaper5980_linux_x86_64/reaper/ ./reaper Medans du kör Reaper så kommer det att dyka upp information i terminalfönstret. När du har försökt få igång ljudkortet arbetat lite i Reaper så kan du kopiera det som finns i terminalfönstret och klistra in i ett inlägg här.
Gäst Postat 15 juli 2019 Postat 15 juli 2019 Jag kan inte med terminalen och vad vägarna kallas i mapparna. Men måste man ha jack installerat? Jag tror detta är olösligt...
punkrockdude Postat 15 juli 2019 Postat 15 juli 2019 För andras vetskap så löste vi problemet genom att välja ALSA under DEVICES och PREFERENCES och i drop-down-listorna välja 2i2.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.