Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en M-Audio Audiophile USB för tillfĂ€llet, men funderar pĂ„ att införskaffa en M-box, man hör hela tiden sĂ„ gott om dessa ljudkort, sen fĂ„r man med PTLE inte dumt! 😉

Men nu till saken, tror ni jag gör nÄgot dumt nu om jag skulle byta, bÄda jobbar i 24bitars , men kvalitets mÀssigt, ljuden som spelas in.. kommer jag höra skillnad pÄ dom tvÄ, om jag i övrigt annvÀnder samma utrustning?? svÄrt att veta för er ocksÄ!!

men jag jag hoppas nÄgon kan ha en uppfattning och som vet mer om olika ljudkorts Àn vad jag kan.

/patrik

Utrustning

HP AMD2000+512MB

mixer Tapco 6306

mic sm57

ljudkort Audiophile USB eller (om jag köper en M-box)

Annons
Postat (redigerat)

Preampsen Àr vÀl egentligen inget du vill anvÀnda pÄ nÄgon av enheterna, sÄ dÀr lÀr det vara jÀmt lopp eftersom jag antar att du skall skaffa till nÄgon/nÄgra externa.

Vad gÀller AD/DA delen har jag inte en aning om vilken som gör jobbet bÀst.

Edit: VÀnta lite nu, har Audiophile kortet ens nÄgra micpreamps? annars fÄr du 2 med mboxen.... inte vÀrldens bÀsta som sagt, men alltid nÄgot.

Redigerat av brojd
fregrit (oregistrerad)
Postat

Jag har för mig att mboxen har preamps byggda av focusrite. Ä dom har ju inte direkt ett dÄligt rykte.

Jag sÀger nog att mboxen Àr att föredra.

Postat

Jag skulle sÀga sÄ hÀr: Varför lÀgga 4000 kr pÄ en USB-lösning nÀr du redan har en?

... Å andra sidan: Kolla s/n-förhĂ„llandet, dĂ€r Ă€r jag rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att Audiophile-kortet har markant sĂ€mre vĂ€rden. Och sĂ„ fĂ„r du ju som sagt vettiga micpreamps, MEN din mixer frĂ„n Tapco Ă€r vĂ€l inte heller helt kass pĂ„ den punkten... Jaja.. plus o minus...

Tjing!

Bengan (som oxÄ har ett Audiophile USB)

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

jag behĂ„ller min Audiophile USB ett tag till.. har kollat in FireWire SOLO ocksĂ„ men varken M-box eller SOLO har Midi IN/UT, de har min.. 🙂

Har annars haft mÄnga köpare pÄ mitt ljudkort, sÄ man blev lite sugen att byta upp sig.

Man fÄr verkligen vÀnda och vrida pÄ för och nackdelar..

Redigerat av kirtaphus
Postat

Hade en M-box till igÄr. Tröttnade pÄ konstanta problem, Pro Tools eller inte, sÄ jag sÄlde av den.

Postat (redigerat)

Hej!

Jag tror att Tapco har minst lika bra preamp som Mbox men det Àr bara en gissning! Har en kompis med Mbox - minst sagt strulig!

Har sjÀlv en M-Audio FW Solo och den lÄter riktigt bra tycker jag men jag har Ä andra sidan inte haft nÄgot annat att jÀmföra med!

Om Mbox inte var strulig och kostat 2000:- vore den en hit för har anat lite bÀttre ljud med Mbox i samma lurar som jag sjÀlv har

hemma men nu mest ifall man vill köra just ProTools! Skulle nog vÀntat och satsat pÄ nÄgot dyrare! Saffire ifrÄn Focusrite kanske?

MVH-Peder

Redigerat av Peder
Postat

Stod sjÀlv mellan Focusrite Saffire och ProSonus Firebox.

PÄ Saffire kortet fÄr du ju HÄrdvaru DSP (reverb, compressor, eq)

vilket "belastar" ljudkortet istÀllet för datorn.

Valde dock firebox... 1500 spÀnn billigare...

Cubase LE ingÄr i bÄda...

KĂ€nner 2 stycken polare som har/hade M-Boxen.

För den ena var det inga problem med M-boxen

men för den andra sket det sig rejÀlt.

bye

Postat

Hej!

Om vi utgÄr ifrÄn att din kompis och min kompis inte Àr samma person och/eller att bÀgge Àr Pluffo har 3 av 4 möjliga haft strul med Mbox!

Bra jobbat Digidesign 🙂! (...Wonderboy - var Ă€r du?)

MVH-Peder

Postat
definiera strul.

ett rent helvete 😉

Postat

Om man frÄgar mig sÄ bör USB 1.0 ljudkort överhuvudtaget undvikas om man har möjligheten. Den extra tusenlapp det kostar att fÄ ett FireWire kort Àr helt klart vÀrt det. Eller sÄ kan man köra med ett "inte lika hÀftigt" PCI ljudkort om man har en stationÀr dator.

USB Àr baske mig inte till för att köra ljud över.

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.