Jump to content
Annons

100-talet avatarbilder uppdaterade

Recommended Posts

Postat (redigerat)

För att hålla nere på storleken, snabba upp sidladdningar och minska bandbredden för dem som sitter på modem, har jag låtit ett skript gå igenom 100-talet avatarbilder som var onödigt stora på servern. Jag har manuellt kollat att allt ser bra ut, men om det skulle vara någon som ser något märkligt med sin avatarbild så är det bara att skicka mig ett PM. Alla gamla avatarer finns lättillgängliga på backup.

EDIT:

TIPS till dig som vill lägga upp en bild

Om du inte kommer ner i 10 kilobyte som nu är gränsen, börja med att skala ner bilden till 64x64 (eller ännu mindre i något led om så behövs) och spara som gif, jpg eller png så kommer det gå lysande.

Har man en bild på låt säga 48 x 64 så är det även detta värde man matar in så sidan för uppladdning - då skalas bilden rätt när den visas för andra och blir inte utdragen i något led.

Redigerat av Olsberg
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Huh?...jag satte precis dit en bild av mig själv som "avatar" och då stod det i instruktionerna att maxvikten var 14kb (min var på 12,6 om jag minns rätt). Nu, ett par dagar senare står det 10kb. 🙂

Redigerat av Fredrikmo
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ja, maxstorleken är minskad för att några har hört av sig om att sidorna tar lång tid att ladda hem på modem. En bild på 64x64 tar mycket sällan upp så mycket som 14 kilobyte, din tar nu 2.14 🙂

lång nedladdingstid med modem...ja, jo,,he..jag vet. Men vem behöver avatrarer över huvud? Okay, de är bra för att man snabbt skall kunna känna igen en insändare man vill läsa men även om de tar lång tid att ladda ned brukar väl texten även för andra laddas snabbt (bilderna senare). De kan knappast ha hög prioritet. (Följaktligen är det helt okay att minska maxtyngden på dem ytterligare!) 😉

EDIT KOnstigt att min bara är 2, 14. Hmm...kanske kommer lågdagrarna i bättre dager om jag ökar vikten på min -- jag menar om min på över 12Kb bara blir 2,14 på sidan kan jag ju fyrfaldiga vikten på min! 😆

Redigerat av Fredrikmo
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Jag är lika ful som vanligt å det är ok men en tanke blir ju att om det är pga avatarer bara så hur blir det inte när folk lägger in bilder i inläggen eller inlägg som bygger på bilder som t ex tråden om hur det ser ut hos folk osv...

Avatarerna är nog det minsta bekymret egentligen om man sitter med modem, jag menar de flesta har ju ingen koll på hur man stoppar all reklam som också tar sin tid att ladda, själv har jag blockat det mesta och då sitter man ändå på en rejäl lina men får likväl vänta på att alla länkade reklamsiter ska förstå att de inte kan visas på mina datorer.

Nu tar jag mig en öl och spånar vidare på nåt annat lämpligt att förmedla.

Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Nu tar jag mig en öl och spånar vidare på nåt annat lämpligt att förmedla.

haha,

Visst har du en poäng med bilder i inlägg! Men faktiskt var många avatarbilder betydligt tyngre än max-storleken för reklamen. Nuvarande reklamplugg ligger på knappt 8 kilobyte. Vad som däremot kan hända är att reklamservern inte svarar så fort, vilket tyvärr kan leda till sämre svarstider på sidan.

EDIT: Minskningen igår ledde kort och gott till att närmare 1 megabyte slopades. Inte så mycket på pappret, men gör ändå lite i varje enskild tråd för modemsurfare.

Redigerat av Olsberg
Dela på andra sajter

Vad som däremot kan hända är att reklamservern inte svarar så fort, vilket tyvärr kan leda till sämre svarstider på sidan.

Går inte detta att lösa?

Dela på andra sajter

.

EDIT: Minskningen igår ledde kort och gott till att närmare 1 megabyte slopades. Inte så mycket på pappret, men gör ändå lite i varje enskild tråd för modemsurfare.

Som sagt: om avatarer är ett problem kan de ju slopas. De kan inte vara av primärt intresse.

Dela på andra sajter

Håller med om att avatarer inte är det mest primära, men ändock som sagts ovan ett bra sätt att snabbt känna igen någon. Själv är jag väl lika ful som vanligt, så min har det inte hänt något med.

Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Slopa avatarerna? Sällan, det sätter ju tonen för hela inlägget.

iochförsig, då kanske man skulle kunna börja ta hacke på allvar.

Dela på andra sajter

Som sagt: om avatarer är ett problem kan de ju slopas. De kan inte vara av primärt intresse.

nej, nu är du ute och turnerar. det finns inga nackdelar som överväger fördelarna med att visa upp sitt vackra anlete vid sidan av ett inlägg.

avatarer utgör grunden för all god forumkummunikation, i evighet

amen.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.