Jump to content
Annons

Michelle 2005


Danny Cort (oregistrerad)

?  

26 röster

  1. 1. ?

    • funkar
      16
    • funkar ikke
      8


Recommended Posts

Danny Cort (oregistrerad)
Mm, grym låt. Tycker den tappar lite flyt när MC Cartney (ha-ha) kommer in i refrängen, liksom släpar lite, men jävligt bra ändå!

Var det en Prince-sampling jag hörde där vid typ 2:53 också?

Ja!

Det var Prince.

Men det är bara jag & Michelle som vet vad den betyder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har lyssnat på låten ett par gånger nu och kommer säkerligen lyssna på den ett par gånger till. Måste erkänna att Hip Hop inte är min hemmaplan... men lite feedback:

Jag tycker verserna är riktigt bra. Bra flyt å en skön aggressivitet i framförandet. I refrengen gjorde du det du var "tvungen" att göra, att sänka original-tempot vilket i sig låter ok men känns lite segt.

I det hela en ovanligt bra hip hop låt i mina öron, ingen Feven direkt (ironi), men ändå mycket bra.

TUMMEN UPP!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Har lyssnat på låten ett par gånger nu och kommer säkerligen lyssna på den ett par gånger till. Måste erkänna att Hip Hop inte är min hemmaplan... men lite feedback:

Jag tycker verserna är riktigt bra. Bra flyt å en skön aggressivitet i framförandet. I refrengen gjorde du det du var "tvungen" att göra, att sänka original-tempot vilket i sig låter ok men känns lite segt.

I det hela en ovanligt bra hip hop låt i mina öron, ingen Feven direkt (ironi), men ändå mycket bra.

TUMMEN UPP!

Tack som fasen!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Nu har jag lyssnat i bättre anläggning och kollat in denna genren lite, men det tar tid såklart. Ta det med en skottkärra vägsalt.

Oh Caroline: [3+ (out of 5)]

Positivt: Är förtjust i tremoloeffekter som ju används här. Gillar också de där baklängescymbalerna. Vädigt skönt att höra att texten går fram så väl. En riktig "lägga-märke-till/fastna-på-hjärnan"-pryl är när rösten stegras under "...breath without you, I can even live without you".

Negativt: Lite för få instrument kanske och för lite bas. (Men å andra sidan hämmar det kanske sångens tydlighet?) Det finns ju en hel del knaster/skarvar som hörs. Ex. vid 30 sekunder. (Förstått att det iofs ska va så i genren) Spektakulär text: "...even gave your daddy head" var kanske över gränsen.

Michelle: [4 (out of 5)]

Positivt: Lite mer tryck i denna låten! (Håller inte med den/de som tycker basen dominerar.) Härlig drumbeat! Texten är bitvis lysande: "...how I write drums with you in mind", Texten framkommer bra även på denna sång, Visst är väl "Michelle" kanske Beatles bästa låt, så det var ett bra val, Gott komprimerat, producerat m.m.

Negativt: Inget särskilt!

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Hej!

Nu har jag lyssnat i bättre anläggning och kollat in denna genren lite, men det tar tid såklart. Ta det med en skottkärra vägsalt.

Oh Caroline: [3+ (out of 5)]

Positivt: Är förtjust i tremoloeffekter som ju används här. Gillar också de där baklängescymbalerna. Vädigt skönt att höra att texten går fram så väl. En riktig "lägga-märke-till/fastna-på-hjärnan"-pryl är när rösten stegras under "...breath without you, I can even live without you".

Negativt: Lite för få instrument kanske och för lite bas. (Men å andra sidan hämmar det kanske sångens tydlighet?) Det finns ju en hel del knaster/skarvar som hörs. Ex. vid 30 sekunder. (Förstått att det iofs ska va så i genren) Spektakulär text: "...even gave your daddy head" var kanske över gränsen.

Michelle: [4 (out of 5)]

Positivt:  Lite mer tryck i denna låten! (Håller inte med den/de som tycker basen dominerar.) Härlig drumbeat! Texten är bitvis lysande: "...how I write drums with you in mind", Texten framkommer bra även på denna sång, Visst är väl "Michelle" kanske Beatles bästa låt, så det var ett bra val, Gott komprimerat, producerat  m.m.

Negativt: Inget särskilt!

😳

:musik

Tack Musik.

Nu har jag verkligen mer respekt för dig....kul att du verkligen har lyssnat på texterna. (även fast jag rappar "rhymes with you in mind". men det är det som är lite roligt med rap, det är lätt att både rappa & höra fel så texten kan få olika innebörd för olika lyssnare. lite som måleri.

Tack för ditt lyssnade & tyckande!

EDIT; ja michelle är beatles bästa låt. Min polare Michelle är döpt efter den låten, så jag var tvungen att göra det...

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Tycker att rappen flyter på riktigt bra, men att refrängen faktiskt drar ner betyget något. Jag säger att versen är bättre än refrängen.

cool, man

/Joey

Yes!!!

Äntligen nån som fattar att jag är bättre än John & Paul...

Heheh.

Förstår vad du menar, men det var lite av min tanke med låten, att droppa tempot i reffen. Rätt vanligt i rapsammanhang.

Tack som fan, man!

Link to comment
Dela på andra sajter

R-sob (oregistrerad)

känns inte direkt som ett hiphopforum det här.. har du provat låten bland människor som är införstådda med genren?

jag är inte riktigt med på skitairegler,streetrebellgrejen, hiphop kan ha mer sofistikerade budskap än så, det är dock min åsikt.

bra jobb i övrigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
känns inte direkt som ett hiphopforum det här.. har du provat låten bland människor som är införstådda med genren?

jag är inte riktigt med på skitairegler,streetrebellgrejen, hiphop kan ha mer sofistikerade budskap än så, det är dock min åsikt.

bra jobb i övrigt

Jodå...

jag postar mina låtar på både svenska & utländska forum.

Men på just STUDIO får jag mer subtila åsikter om musiken & framförandet eftersom det här vimlar av talangfulla musiker. På hiphopforumen ställs allt i ett hiphopperspektiv som jag ofta tycker är ganska skitnödigt.

Jag har varit nere med genren sen den tog sina första stapplande steg i kungsträdgården, så feedback från 18-åriga backpackers på Whoa betackar jag mig för.

visst kan hiphop ha mer sofistikerade budskap, men var hör du streetrebellgrejen i den här låten? Det är en lovesong inspirerad av rappare som Common, Michael Franti & NAS i sina allra lyckligaste ögonblick.

Du är inte aktiv på forumet, kompis, så du missar allt det interna i inläggen, vilket kan leda till att du gör bort dig ganska ordentligt.

Bra jobb i övrigt.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte så mycket om hiphop och sampling så Dannyboy behöver inte piska mig allt för mycket... 😛

Men jag blir yr i huvet av alla olika pitchningar/stämningar i låten. Det kanske är det som är en del del av genren och gör att jag trots allt finner den ganska intressant 😆

En novis som jag tycker att du har lyckats mycket bra med rap-soundet och den smått berusade melankolin iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag kan inte så mycket om hiphop och sampling så Dannyboy behöver inte piska mig allt för mycket... 😛

Men jag blir yr i huvet av alla olika pitchningar/stämningar i låten. Det kanske är det som är en del del av genren och gör att jag trots allt finner den ganska intressant 😆

En novis som jag tycker att du har lyckats mycket bra med rap-soundet och den smått berusade melankolin iaf.

"smått berusande melankoli"

Fan vad fint

Får jag sno det till mitt CV?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

"smått berusande melankoli"

Fan vad fint

Får jag sno det till mitt CV?

Tack!

Notera att jag skrev att melankolin var berusad, inte att man blev berusad 😛

Men det ena kanske leder till det andra 😆

Sno på. Ingen har stoppat dig förut [djävuls-smiley]

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Sno på. Ingen har stoppat dig förut [djävuls-smiley]

Det värsta är ju att nån har gjort det...

Rätt ordentligt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Sno på. Ingen har stoppat dig förut [djävuls-smiley]

Det värsta är ju att nån har gjort det...

Rätt ordentligt också.

Berätta mer...

Nej.

Jag tror jag struntar i det...

Men kolla Rohas synthtråd, tror jag skrev nåt om det därnär jag var upprörd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt och bra rappat och bra text. 😆

Tycker dock att du borde jobba mer med ditt accent, låter lite mkt svengelskt...no offense...vem vet du kanske inte alls strävar efter den amerikanska stilen. Det är mest att låten i övrigt känns ganska amerikan. 😄

Såg att det var Dumb Dan som hade mastrat låten och jag förmodar att han då i processen använt sig av "sidechaining" - funktionen för att få till det där soundet som han förespråkade i senaste numret av Studio. Jag tycker dock att låten känns lite överkomprimerad (syftar främst på trummorna) då jag i hörlurar upplever det som att basen och baskaggen krockar lite.....det blir lite för mkt subbas lixom. 😛

Bra jobbat annars, vill höra 3:an nu. 🙂

Mvh / djonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att det var Dumb Dan som hade mastrat låten och jag förmodar att han då i processen använt sig av "sidechaining" -

Nä ingen sidechaining eller andra mixgrejer från mig. 😛

Bara för att förtydliga; det enda jag gjort med låten är att stereobredda lite, eq:at, multibandat och slutligen maximerat.

Har inget med mixen att göra, även om jag tycker Danny gjort ett bra jobb och gärna vill ta åt mig äran. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tillhör den skaran människor som aldrig kommer att förstå varför man tar andras låtar och pillar med dom på det här sättet, "call me old fashioned". Jag säger inte att det är fel eller dåligt, bara att jag inte förstår varför.

Själv är jag mest frustrerad över att jag har så många låtar i skallen jag inte har haft tid att spela in än, ni vet idéer som växer fram i tanken, som lagras och gror

och till slut bara måste ut!

Det som rappare är så begåvade med är att skriva finurliga texter med bra rythm,

det hör jag. Och att man fullkomligen racerbajsar ur sig orden, då jag själv SLIIITER mitt hår och tycker att just textförfattandet är ett pain in the ass.

Det kommer aldrig lika självklart som musiken. Kanske man skall jobba med en rappare som textförfattare?? Jag vet inte. Men skönt vore det att bara hålla sig till

tonerna.

Nej Danny, jag är helt novis vad det gäller hiphop, så jag röstade inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tillhör den skaran människor som aldrig kommer att förstå varför man tar andras låtar och pillar med dom på det här sättet, "call me old fashioned". Jag säger inte att det är fel eller dåligt, bara att jag inte förstår varför.

Kan inte säga att jag håller med, jag tycker det ger låten en extra dimension att analysera om man "snor", bara man gör det på ett snyggt sätt, och med respekt.

& till Danny - jag lyssnar inte ofta på hiphop, men den här sparar jag. Kanonverser!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Det kommer aldrig lika självklart som musiken. Kanske man skall jobba med en rappare som textförfattare??

Tack för ditt inlägg, Nadde.

Mycket givande. Just det där med rappare som textförfattare är intressant. Det är flera låtskrivare som vill jobba med just därför att min disposition & min lyrik skiljker från klassiskt textförfattande. Jag skriver gärna med dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tillhör den skaran människor som aldrig kommer att förstå varför man tar andras låtar och pillar med dom på det här sättet, "call me old fashioned". Jag säger inte att det är fel eller dåligt, bara att jag inte förstår varför.

Kan inte säga att jag håller med, jag tycker det ger låten en extra dimension att analysera om man "snor", bara man gör det på ett snyggt sätt, och med respekt.

& till Danny - jag lyssnar inte ofta på hiphop, men den här sparar jag. Kanonverser!

Det handlar inte om att hålla med eller inte. Jag har inte sagt att jag är emot det, jag bara inte förstår varför. Och DET kan man väl få göra? nuts.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tillhör den skaran människor som aldrig kommer att förstå varför man tar andras låtar och pillar med dom på det här sättet, "call me old fashioned". Jag säger inte att det är fel eller dåligt, bara att jag inte förstår varför.

Kan inte säga att jag håller med, jag tycker det ger låten en extra dimension att analysera om man "snor", bara man gör det på ett snyggt sätt, och med respekt.

& till Danny - jag lyssnar inte ofta på hiphop, men den här sparar jag. Kanonverser!

Det handlar inte om att hålla med eller inte. Jag har inte sagt att jag är emot det, jag bara inte förstår varför. Och DET kan man väl få göra? nuts.gif

Självklart får du det, jag gav dej bara mitt perspektiv av saken 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

R-sob (oregistrerad)

Leta upp en rätt så förvirrad själ i adidasjacka som står några meter till höger om Rza på scen i reunited-videon så ser du mig.

Jag skrev i egenskap av att ha lyssnat mycket på hiphop, inte utifrån mitt deltagande på det här forumet och mitt inlägg var ingen diss, mera en tanke och en allmän åsikt baserat på den tidigare diskussionen.

Ber om ursäkt om det uppfattades som en förolämpning.

tyst kommer jag aldrig vara 😳

ha d Danny!

Redigerat av R-sob
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...