Jump to content
Annons

Synthen agerar orkester


Betyg  

31 röster

  1. 1. Betyg

    • 5=hör den gärna en gång till
      15
    • 4=kul, men jag har flera synpunkter
      1
    • 3=helt okej
      4
    • 2=gäsp
      1
    • 1=tummen ned
      0


Recommended Posts

Postat (redigerat)

http://goto.glocalnet.net/cinemationab

LÅTNAMN: There´s no one in the world

ARTIST/GRUPP: Jan Gissberg

GENRE: pop/tradjazz

LÅTLÄNGD: 2.35

KOMPOSITÖR Jan Gissberg

INSPELNINGSÅR: 2003

FORMAT: mp3

STORLEK:3,6Megabyte

STATUS: Demo

LÅTLÄNK: http://goto.glocalnet.net/cinemationab/the...eintheworld.mp3

Gjorde en melodi som jag aldrig fick riktigt kläm på arret tills jag efter mycket knåpande upptäckte att den kom bäst till sin rätt med arrangemang från farfars tid. Alltså bort med gitarrer och synthetiska ljud och fram med dom orkestrala. Tillsammans med en helt torr equad sångstämma (typ trattgrammofon) och en tragikomisk text tycker jag låten blev ganska kul i alla fall!

Redigerat av 91:an
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jäkligt bra. Den sparar jag.

Visste inte att man kan spara demos man tankar hem. Alla demos jag lyssnat på från forumet, kan jag hitta dem i nån mapp på datorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkligt bra. Den sparar jag.

Visste inte att man kan spara demos man tankar hem. Alla demos jag lyssnat på från forumet, kan jag hitta dem i nån mapp på datorn?

Högerklicka på länken. Välj: "spara som".

Link to comment
Dela på andra sajter

Får lite Honey Pie-vibbar eller engelsk music hall-musik generellt. Mycket bra! Yvigt, säkert komp och snygga harmonier, ssk i refrängen. Klar potential.

Jag tackar och bockar! Undrar bara, vad betyder "ssk" ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser en gubbe som står och vevar fram musiken framför mig hehe 🙂 Lite tivolifeeling.

Har inte bestämt mig om synthorkestern är fjompig eller charmig hehe 🙂

Charmig var ordet!! 🙂 Sånt här blir man glad av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Heter Jan Gissberg och kallar sig 91:an?

Slump knappast. Råkar du bara heta samma som han teckaren eller är du han? 😄

Det har redan avslöjats i jobbtråden.

Men jag kräver bevis. Gör ett avsnitt i nästa nummer när 91:an ska köpa ljudkort 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Pressläggningen är 4-5 månader så man får vänta bra länge, jus nu jobbar jag med ett höstavsnitt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Trevligt 🙂 .. men på nåt sätt så känns melodin snarlik från någon annan klassiker som jag inte kommer ihåg namnet på just nu.

91:an är mkt trevlig läsning förövrigt; trots att jag inte ens gjort lumpen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad använder du för ljudmodul/synth/keyboard förresten?

Vad jag minns använde jag till denna låt orkesterljud från Roland JV-1080 med expansionskortet orchestral expansion samt E-mu Virtuoso 2000. Det är möjligt att Proteus 2 var med också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Vad använder du för ljudmodul/synth/keyboard förresten?

Vad jag minns använde jag till denna låt orkesterljud från Roland JV-1080 med expansionskortet orchestral expansion samt E-mu Virtuoso 2000. Det är möjligt att Proteus 2 var med också.

Åhå, jag har letat efter ett orchestralkort till min JV-1010 .. Så det låter *så* jävla bra alltså?

Fick dock tag i ett vintagekort till den som jag satte i istället; vilket jag egentligen mest av allt ville ha 🙂

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Lysande, fullkomligt LYSANDE!

Och väldigt trevligt med låtar i helt nya genrer här på forumet.

En sak dock: du säger JV-1080 med Orchestra expansion. Jag har också ett sådant kort, men kan inte riktigt få ihop det hela (men det var i mitt fall säkert 8 år sedan jag hade igång 1080:an). Är du säker på att det var så du gjorde låten, eller har den legat så länge att du kanske har glömt det hela? 🙂

Kan du inte lägga upp fler låtar? Jag gillade verkligen din stil!

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Det här var fint, särskilt sångmelodin.

Kan du inte berätta hur du har gått tillväga när du kört in instrumenten?

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak dock: du säger JV-1080 med Orchestra expansion. Jag har också ett sådant kort, men kan inte riktigt få ihop det hela (men det var i mitt fall säkert 8 år sedan jag hade igång 1080:an). Är du säker på att det var så du gjorde låten, eller har den legat så länge att du kanske har glömt det hela? 🙂

Kan du inte lägga upp fler låtar? Jag gillade verkligen din stil!

Jag plockade fram min gamla Macdator och letade fram låten. Den var äldre än jag trodde, från 2001. Men där fann jag att brassljuden är från JV-1080 där det mest kraftfulla 160(McArthur Brs) finns på orchestral expansionkortet. Övriga ljud som basklarinett, fioler, horn, marimba mm. kommer från E-mu Virtuoso 2000. Proteus2 var inte med. Jag kommer att lägga upp fler låtar, det finns ju en till uppe men det är en vanlig rocklåt. Problemet är att min FTP-server bara rymmer 10mgb dvs 2 låtar. Av övriga låtar har jag väl en handfull låtar i lite mer music hall stil med orkestrala ljud som denna men den här var klart roligast. Annars är jag nog jag mest influerad av 60-talsmusik vilket märks i resten av låtarna. Har även en dansbandslåt med svensk text.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du inte berätta hur du har gått tillväga när du kört in instrumenten?

Jag upptäckte som sagt när jag letade fram låten att det var 4 år sen jag gjorde den. Men det är 19 olika instrument förutom bas och trummor. Jag började med pianokompet. Sen var det ett enormt tidsödande jobb att hela tiden pröva sej fram med melodislingor som ska komplettera sångmelodin och vilket instrument som ska spela. Man får börja om och börja om. Till slut växer det långsamt fram. Man spelar in nytt och man kastar tidigare bitar man spelat in och man byter instrument. Och byter man instrument på en melodislinga måste man in i editorn och peta i varenda ton (längd, anslag och start) för att det ska låta rätt i fraseringar. Glissandon görs med hjulet och justeras i editorn grafiskt. Sen samköra editorerna för olika instrument för att kolla att inga toner hamnar i kollisionskurs med toner intill varandra. Flera timmars jobb varje kväll och det är färdigt efter nån vecka eller två! Å andra sidan har man jäkligt kul under tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Och byter man instrument på en melodislinga måste man in i editorn och peta i varenda ton (längd, anslag och start) för att det ska låta rätt i fraseringar. Glissandon görs med hjulet och justeras i editorn grafiskt.

Ja, det märks att du lagt ner tid på detaljerna!

Det enda jag reagerar på JV-pianot som låter lite plastigt. Resten är hur snyggt som helst!! Verkligen!

Olsberg! Nästa artikel med läsartips måste väl vara om hur denna låt arrats ihop? Och eftersom det är Gissberg, får han rita en serie istället för att skriva artikel... 😉

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...