Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej allihop!

Jag är farsa till en snart fyllande 14-åring som länge har suttit o gjort låtar i garageband på sin Iphone. Han har länge velat hoppa upp ett snäpp i det hela o börja jobba i FL Studio (producer edition). Vi hade tänkt ge honom den möjligheten i födelsedagspresent. Jag kan INGET om studioprogram och inte svinmycket om datorer heller längre men jag vet att det aldrig är så enkelt som att läsa minimum requirements o lita blint på det så jag tänkte vända mej hit o fråga experter helt enkelt. Ett externt ljudkort och bättre hörlurar (kanske monitorer) i framtiden så långt är jag med men själva burken undrar jag lite över. Jag har en Macbook Pro från slutet av 2015 med processor 2,7 GHz Intel Core i5, minne 8 GB 1867 MHz DDR3 och 120 GB SSD intern disk + en extern vanlig disk på 2TB. Kommer det här räcka för honom att i alla fall börja på och kan han överhuvud taget börja greja lite med det utan externt ljudkort i början?

Tackar er i förväg för hjälpen!

Annons
Postat

Jag tror att sonen kommer klara sig bra med din Macbook Pro.

Externt ljudkort behövs först och främst den dagen han ska spela in externa instrument/sång, eller ha både hörlurar och monitorer inkopplade samtidigt.

• Gilla 1
Postat

Först och främst, tack för att du är en grym farsa! Skit i fotbollen och sponsra hans musik! Blir han tänd på musik och studioprylar kommer han aldrig ha råd med knark och sprit heller så det är också ett plus!

Macen du har kommer funka utmärkt för honom i början. Men absolut, ett externt ljudkort och monitorer vore kanon!

• Gilla 1
Postat

Datorn kommer funka finfint!

I nuläget behövs inte något interface men om man med tiden uppgraderar med finare studiolurar osv vill jag säga att det kanske kommer att behövas ett interface för att kunna driva hörlurarna sen. Och ett sådant ljudkort behöver inte bli så dyrt.

Postat
58 minuter sedan, red_house_painter säger:

Datorn kommer funka finfint!

I nuläget behövs inte något interface men om man med tiden uppgraderar med finare studiolurar osv vill jag säga att det kanske kommer att behövas ett interface för att kunna driva hörlurarna sen. Och ett sådant ljudkort behöver inte bli så dyrt.

Jo, kanske det, men är inte övertygad om att budgetkort i stil med focusrite 2i2 el liknande har bättre  ad/da och hörlursförstärkare än de inbyggda i macen, ska nog upp någon klass isf...

Postat

En tvåkärnig processor som den maskinen har orkar inte hur mycket som helst, men så länge han inte nerlusar projekten med cpu-hungriga pluggar så borde datorn funka fint. Sen är ju den interna ssd:n väldigt liten så han måste ju spara allt på den externa vilket kan vara lite extra bökigt, vet inget om FL och hur/var projekt sparas så det kanske inte är något problem.

Postat (redigerat)

Om han har kört GarageBand på sin iPhone så kanske han borde fortsätta med GarageBand på Apple-datorn? Såvida inte FL är det han vill ha. Jag har inte använt GB på Mac, men har fått för mig att den är mer avancerad än telefonvarianten (som jag gillar). Dessutom har jag fått för mig att GB på Mac ska vara gratis, men där vet nog Mac-användare mer. GB kan kanske även vara mer optimerat (=stabilt) då det är Apples eget program och dator.

(Själv använder jag ett gratisprogram, Traction, och lägger pengar på annat. Bara att tanka ner och köra.)

https://www.apple.com/se/mac/garageband/

Redigerat av Erik dP
Postat (redigerat)
1 timme sedan, JakobP säger:

En tvåkärnig processor som den maskinen har orkar inte hur mycket som helst, men så länge han inte nerlusar projekten med cpu-hungriga pluggar så borde datorn funka fint. Sen är ju den interna ssd:n väldigt liten så han måste ju spara allt på den externa vilket kan vara lite extra bökigt, vet inget om FL och hur/var projekt sparas så det kanske inte är något problem.

När jag kollar upp den processorn står det att den har fyra kärnor... har jag missförstått detta?

Edit: Jag kollade upp den genom infon i själva datorn o helt rätt! Den har bara två kärnor... my bad!

Redigerat av tiffe
Postat

Vad gäller hårdvaran så har jag inget att tillägga övriga inlägg.

Vad gäller mjukvaran så är det lite beroende på hur inbiten han förefaller. Är detta något du tror han kommer fortsätta med eller är det något övergående intressse?

Är det ihållande skulle jag köpa Logic Pro X åt honom (finns på App Store för $199). Det har stora likheter med GarageBand och han kan även importera sina projekt från GB till Logic. Det är ett mycket prisvärt program som innehåller alla pluggar och instrument han kan tänkas behöva för en bra tid framöver. Var dock beredd på att hela biblioteket (som man laddar ner efter installation av grundprogrammet s a s) utgör ca 50 GB data. Så det behövs utrymme på hårddisken.

Lycka till

Postat
13 minuter sedan, Jopol säger:

Vad gäller hårdvaran så har jag inget att tillägga övriga inlägg.

Vad gäller mjukvaran så är det lite beroende på hur inbiten han förefaller. Är detta något du tror han kommer fortsätta med eller är det något övergående intressse?

Är det ihållande skulle jag köpa Logic Pro X åt honom (finns på App Store för $199). Det har stora likheter med GarageBand och han kan även importera sina projekt från GB till Logic. Det är ett mycket prisvärt program som innehåller alla pluggar och instrument han kan tänkas behöva för en bra tid framöver. Var dock beredd på att hela biblioteket (som man laddar ner efter installation av grundprogrammet s a s) utgör ca 50 GB data. Så det behövs utrymme på hårddisken.

Lycka till

Tack för tipset men han är VÄLDIGT bestämd på FL fronten...

Postat
4 minuter sedan, tiffe säger:

Tack för tipset men han är VÄLDIGT bestämd på FL fronten...

Jag kan förstå den, men var dock medveten om att FL studio är optimerat för Windows-miljö. Den Mac-version som finns körs i en virtuell Windows-miljö på Mac, något som förmodligen påverkar prestanda och stabilitet. 

Postat
1 minut sedan, Jopol säger:

Jag kan förstå den, men var dock medveten om att FL studio är optimerat för Windows-miljö. Den Mac-version som finns körs i en virtuell Windows-miljö på Mac, något som förmodligen påverkar prestanda och stabilitet. 

Fast där tror jag att det skett en förändring. Kollar man hemsidan under faq så står det så här idag...

Is FL Studio available for Mac - Mac OS?

Once upon a time, the answer was no. Now the answer is YES! Never say never we suppose.  This is a native 64 Bit macOS application that works on macOS 10.11 and later.  

Native betyder väl att det är en version skriven för mac va?

Postat
4 minuter sedan, tiffe säger:

Fast där tror jag att det skett en förändring. Kollar man hemsidan under faq så står det så här idag...

Is FL Studio available for Mac - Mac OS?

Once upon a time, the answer was no. Now the answer is YES! Never say never we suppose.  This is a native 64 Bit macOS application that works on macOS 10.11 and later.  

Native betyder väl att det är en version skriven för mac va?

Helt rätt. Var tvungen att gå in och kolla själv nu och tänkte precis lägga en länk till informationen du själv hittat 🙂 men inte helt framme än tydligen om du läser längre ner.

https://support.image-line.com/action/knowledgebase?ans=114

Postat (redigerat)
1 timme sedan, Jopol säger:

Helt rätt. Var tvungen att gå in och kolla själv nu och tänkte precis lägga en länk till informationen du själv hittat 🙂 men inte helt framme än tydligen om du läser längre ner.

https://support.image-line.com/action/knowledgebase?ans=114

Fast det där längre ner gäller version 12. Nu är de uppe i version 20,  med native mac os stöd.

Redigerat av oioioi
Postat (redigerat)
14 minuter sedan, oioioi säger:

Fast det där längre ner gäller version 12. Nu är de uppe i version 20,  med native mac os stöd.

Min poäng är att version 20 är den första versionen med nativt OS X stöd. Det syns också tydligt i tech-supportforumet där många problem rapporterats sen den släpptes 25 feb,  bla trasiga MacBook högtalare är återkommande. Inte alls konstigt med barnsjukdomar, men jag skulle vilja ge rådet att istället installera Windows på macen och köra windowsversionen.

och det är inte så att ver 12 följdes av 13,14...19.  Ver 12 är den förra versionen.

Tillägg:

Baserat på egna liknande erfarenheter och långvarig it-kompetens vill jag tom gå så långt som att direkt avråda från denna Mac-version. Men det är inte jag som bestämmer.

Redigerat av Gäst
Postat (redigerat)

Eller så kör man Ableton, som är ganska likt FL Studio.

(Säger jag som inte kör någon av dessa, men min son körde FL Studio i många år, men bytte nyligen till Ableton och är helt lyrisk över det bytet.)

Redigerat av oioioi
Postat

Vidare kan man ställa kostnader mot varandra. För hela FL-studio får du betala ca 7000:- För Logic betalar du ca 1500:- för hela.  Vidare inbillar jag mig (baserat på erfarenhet av 14-åringar i exakt samma sits) att grabben vill ha just FL studio av helt fel anledning. (Ingen disrespekt avsedd).  Alla youtube hjältar använder ju det.

Postat
6 minuter sedan, oioioi säger:

Eller så kör man Ableton, som är ganska likt FL Studio.

(Säger jag som inte kör någon av dessa, men min son körde FL Studio i många år, men bytte nyligen till Ableton och är helt lyrisk över det bytet.)

Absolut inget fel på Ableton. Massivt paket.  Kör Studio One själv, men provade Ableton litegrann. Kunde inte riktigt komma överens med arbetsflödet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.