BMR Postat 15 februari 2019 Postat 15 februari 2019 Ska köpa en ny pc burk hemma till mitt cubase 10...vet ni var man kan köpa det..? . Ăr inte sĂ€ker pĂ„ om elgiganten och mediamarkt datorer Ă€r optimerade till det jag skall ha det till.... Ska ocksĂ„ köpa ett bra usb ljudkort med bara ett par kanaler och monitorer.... Kom med lite input om ni vill
Jizzen Postat 15 februari 2019 Postat 15 februari 2019 10 minuter sedan, BMR sĂ€ger: Ska köpa en ny pc burk hemma till mitt cubase 10...vet ni var man kan köpa det..? . Ăr inte sĂ€ker pĂ„ om elgiganten och mediamarkt datorer Ă€r optimerade till det jag skall ha det till.... Ska ocksĂ„ köpa ett bra usb ljudkort med bara ett par kanaler och monitorer.... Kom med lite input om ni vill Jag rekommenderar Inet. Köpte sjĂ€lv en dator dĂ€rifrĂ„n för 4-5 Ă„r sedan som jag plockade ihop men lĂ€t de sĂ€tta ihop. Jag köpte en relativt kraftfull dator dĂ„ med bl.a. i7-processor och 32 GB internminne. Datorn hĂ„ller lĂ€tt Ă€n idag. Mitt rĂ„d Ă€r att inte snĂ„la pĂ„ komponenterna vid val av dator..för dĂ„ slipper du kĂ€nna att du mĂ„ste uppgradera om nĂ„got Ă„r igen. Men kolla in Inet som som sagt!
BMR Postat 15 februari 2019 TrĂ„dstartare Postat 15 februari 2019 Ok ska kolla.. har hört pc byggare som sĂ€ger precis som du skriverÂ
BMR Postat 16 februari 2019 TrĂ„dstartare Postat 16 februari 2019 10 laxar max skall man vĂ€ll fĂ„ en bra dator för... Har jag tĂ€nkt mig.......Â
Jizzen Postat 17 februari 2019 Postat 17 februari 2019 (redigerat) 3 timmar sedan, BMR sÀger: 10 laxar max skall man vÀll fÄ en bra dator för... Har jag tÀnkt mig....... Det lÄter som en tight budget, men det Àr vÀl inte omöjligt att det ska gÄ att fÄ ihop en musikdator för de pengarna. Jag har i och för sig inte koll pÄ dagens priser för olika komponenter dÄ jag inte har haft anledning att hÄlla koll pÄ de sedan jag sjÀlv byggde ihop min dator för typ 5 Är sedan. Jag letade fram kostnaden för min dator som jag hade vid aktuell tidpunkt och den var pÄ 17273 kr. Men rÀknar jag bort kostnaden för ett separat grafikkort, 16 GB RAM, den helt onödiga Blu-Ray/DVD-brÀnnaren, ett tangentbord samt ett lÀttare Office Home-paket (med Word, Excel) sÄ hamnar kostnaden istÀllet pÄ 11847 kr. I det priset ingÄr inte bildskÀrm, dÀremot tvÄ olika hÄrddiskar och operativsystem. Jag hade alltsÄ haft svÄrt att dra ner pÄ mer komponenter för att hÄlla mig inom 10 000 kr-grÀnsen för 5 Är sedan, men kanske fÄr man mer för sina pengar idag?! Redigerat 17 februari 2019 av Jizzen
-k9- Postat 17 februari 2019 Postat 17 februari 2019 För 10 000 sĂ„ fĂ„r du en bra dator att bygga vidare pĂ„. VĂ€ljer du moderkort och CPU som hör till den senaste generationen Intel sĂ„ kan du uppgradera datorn ett tag till. Testade att vĂ€lja alla komponenter hos en stor internetförsĂ€ljare och fick en komplett dator för 11 200 nu. Men dĂ„ Ă€r det en bĂ€ttre Intel i5 processor i den, 32 gig ram och tvĂ„ SSDer. Men utan operativsystem och sĂ„ mĂ„ste man skruva ihop datorn sjĂ€lv. Men det skulle dessutom vara lĂ€tt att uppgradera datorn lite pö om pö. Sen sĂ„ rĂ€knar jag med att jag skulle kunna fĂ„ ner priset genom att googla runt lite pĂ„ andra priser frĂ„n andra försĂ€ljare och kolla efter sĂ„dant som de sĂ€ljer som demoexemplar eller sĂ„dant de fĂ„tt i retur med.  Samt att man skulle kunna vĂ€lja bara en kapsel med 16 gig ram, lite mindre kraftigt nĂ€taggregat, en processor som var lite sĂ€mre, bara köra med en SSD till att börja med OSV. Kan du bygga en dator sjĂ€lv eller kĂ€nner nĂ„gon som kan göra det Ă„t dig sĂ„ kan du spara mycket pengar.Â
BMR Postat 17 februari 2019 TrÄdstartare Postat 17 februari 2019 Jag fÄr hjÀlp att bygga den.... FÄr en i7 med hyfsat bra grejer sÀger dom för 12.000 tror det blir den
-k9- Postat 17 februari 2019 Postat 17 februari 2019 12 000 lĂ„ter fullt rimligt i sĂ„ fall. Ăr den byggd, installerad och har garantin sĂ„ Ă€r det ju en massa jobb du sjĂ€lv slipper, plus att du har vissa garantier som sagt.
BMR Postat 17 februari 2019 TrĂ„dstartare Postat 17 februari 2019 Ok. Kollar pĂ„ usb ljudkort och monitorer ocksĂ„ nu..... Har tĂ€nkt att lĂ€gga mellan 5 till 10 tusen pĂ„ det ocksĂ„.... Tycker att Adam och KRK lĂ„ter ok.. Rubert Neve gör ett usb ljudkort har jag lĂ€st det lĂ„ter vĂ€ll bra.. Lagom pris... Neve Ă€r kung pĂ„ mixerbordÂ
Jizzen Postat 17 februari 2019 Postat 17 februari 2019 (redigerat) 7 timmar sedan, BMR sÀger: Ok. Kollar pÄ usb ljudkort och monitorer ocksÄ nu..... Har tÀnkt att lÀgga mellan 5 till 10 tusen pÄ det ocksÄ.... Tycker att Adam och KRK lÄter ok.. Rubert Neve gör ett usb ljudkort har jag lÀst det lÄter vÀll bra.. Lagom pris... Neve Àr kung pÄ mixerbord Utan att veta exakt vad för karaktÀr och storlek pÄ studiomonitorerna du Àr ute efter eller hur mÄnga in-/utgÄngar du behöver pÄ ljudinterfacet sÄ föreslÄr jag att du tar dig en titt pÄ Audient iD4 och Focal Alpha 65. Detta om det rÀcker för dig att t.ex. bara kunna spela in gitarr och sÄng samtidigt. Det Àr vad ljudkortet Audient iD4 klarar av. Studiomonitorerna lÀr fungera till det mesta..som exempelvis pop och elektronisk musik. Totalkostnad för ljudinterfacet och monitorerna Àr ca 7500 kr. DÄ har du en slant över som du kan lÀgga pÄ vettiga vibrationsdÀmpare (och eventuellt kablar om du behöver det) under studiomonitorerna ocksÄ. SjÀlv valde jag att bara skaffa mig en dubbel uppsÀttning av dessa https://www.djservice.se/artikel/studio/studiomonitorer/tillbehor/apextone-s107m för ca 600 kr. Tycker de dubbla padsen fungerar mycket bra. Monitorerna kommer upp ca 11 cm med den hÀr lösningen, vilket blir en perfekt höjd för Ätminstone mina öron. Edit: HÀr en bild pÄ Audient iD4 samt Focal Alpha 65 pÄ sina dubbla pads! Redigerat 17 februari 2019 av Jizzen
BMR Postat 17 februari 2019 TrÄdstartare Postat 17 februari 2019 Kanon.. Focal lÄter ocksÄ bra har jag hört talas och lÀst om nu... Vill bara ha max 4/4 kanaler klarar jag med med
-k9- Postat 17 februari 2019 Postat 17 februari 2019 SjĂ€lv köpte jag just ett par Yamaha HS8 monitorer som jag Ă€r sjukt nöjd med. Rent och neutralt ljud med bra och fyllig bas. Tycker de ger mycket ljud för pengarna. De gĂ„r att hitta med bra paketlösningar med stativ osv med. Â
BMR Postat 17 februari 2019 TrĂ„dstartare Postat 17 februari 2019 Tysken har vĂ€ll ev det jag söker vet inte om dom har bra priser nu som det var förr....Â
-k9- Postat 18 februari 2019 Postat 18 februari 2019 Kolla dĂ€r först eftersom det Ă€r lĂ€tt att hitta dĂ€r. Sedan sĂ„ kan du kolla runt lite pĂ„ andra stĂ€llen efter bĂ€ttre priser och sĂ„. Jag handlade just sjĂ€lv en massa saker till min studio och det blev en massa olika stĂ€llen jag bestĂ€llde ifrĂ„n till slut.Â
BMR Postat 18 februari 2019 TrĂ„dstartare Postat 18 februari 2019 Ok.... Kollat Ă€ven pĂ„ Röde NT mick för ca 1.500kr verkar vara prisvĂ€rd.....Â
-k9- Postat 18 februari 2019 Postat 18 februari 2019 (redigerat) Jag gillar Röde. Man fĂ„r oftast det man betalar för, och ibland lite mer. Bara man vet vilken typ av mick det faktiskt Ă€r man vill ha. Oftast sĂ„ Ă€r det bra att börja med en mick som Ă€r sĂ„ rak i ljudet som möjligt. Sen sĂ„ beror det lite pĂ„ hur rummet man kommer anvĂ€nda micken i ser ut och lĂ„ter med. Ibland kan det vara bĂ€ttre med en billigare mick som inte fĂ„ngar upp sĂ„ mycket av rummet istĂ€llet för en som gör att du spelar in datorns flĂ€ktar, steg i huset och sĂ„ vidare. Vad Ă€r det du ska spela in först och frĂ€mst?  Ăr det NT1-A du kollat pĂ„? HĂ€r Ă€r ett lite dyrare alternativ som jag kĂ€nner att du kan betĂ€nka med. Har sjĂ€lv ett flertal sE Electronics som inte kostat sĂ„ mycket men som jag gillar skarpt. https://www.gear4music.se/sv/PA-DJ-and-belysning/sE-Electronics-sE2200a-II-Multi-Monster-Kondensatormikrofon/INX    Redigerat 18 februari 2019 av -k9-
BMR Postat 18 februari 2019 TrÄdstartare Postat 18 februari 2019 Jag kommer att köra med Cubase 10 syntar.. Nexus2.. Spectrasonics som jag köpt nu sen lÀgger jag lite guror och sÄng utanför datorn
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.