Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Fick en fundering idag kring det här med sample rate..vad händer om man byter sample rate i ett projekt. Exempel:

  • Du spelar in trummor med 192 kHz sample rate.
  • Sedan byter du till 44.1 kHz sample rate när du spelar in gitarr.

Vad händer rent tekniskt? blir det tokigt om olika instrument/spår är inspelade med olika sample rates? eller är det såhär folk gör?

Mvh Förvirrad

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Vad har du för DAW? Cubase gör en konvertering av filerna. Man kan naturligtvis också välja att inte konvertera utan låta den spela upp det i en annan hastighet. Men cubase gör det ganska dåligt så man får ofta bättre resultat om man gör det i tex Izotope RX.  Som tur är så brukar det inte vara mycket annat än brus ovanför 20Khz och på låga nivåer så det är tveksamt om man hör kvalitetsskillnader för "normalt" inspelad musik.

Postat

Oftast mycket dumt att göra generellt - om programmet kan konvertera on the fly så får man smått garanterat artefakter i ljudet, och kan det inte det så måste allt konverteras om till nya formatet. Vilket kan leda till artefakter.
Dock av frågan så klurar jag på om det kan tänka sig vara så att du vill göra pitch-effekter med trummorna? I så fall är det tveklöst bästa metoden. Blir fortfarande meckigt, men det finns tillfällen - exempelvis när man vill sänka något extremt mycket utan att förlora övertoner - som det hipp som happ blir en bra idé istället.
Att mixa allt i mycket högre upplösning och sen sänka till 44 eller 48 vid mastering är inte dumt heller. Visst kommer allt över 22KHz försvinna, men mixarna kan få mycket högre luftighet och precision på ett mycket mer naturligt sätt när signalerna får blandas mer obehindrat.

  • Gilla 1
Postat
På 2019-02-13 på 19:36, pme säger:

Vad har du för DAW? Cubase gör en konvertering av filerna. Man kan naturligtvis också välja att inte konvertera utan låta den spela upp det i en annan hastighet. Men cubase gör det ganska dåligt så man får ofta bättre resultat om man gör det i tex Izotope RX.  Som tur är så brukar det inte vara mycket annat än brus ovanför 20Khz och på låga nivåer så det är tveksamt om man hör kvalitetsskillnader för "normalt" inspelad musik.

Logic Pro X. Ok! Så det blir knas med andra ord?

Postat
På 2019-02-13 på 21:31, van Caine säger:

Oftast mycket dumt att göra generellt - om programmet kan konvertera on the fly så får man smått garanterat artefakter i ljudet, och kan det inte det så måste allt konverteras om till nya formatet. Vilket kan leda till artefakter.
Dock av frågan så klurar jag på om det kan tänka sig vara så att du vill göra pitch-effekter med trummorna? I så fall är det tveklöst bästa metoden. Blir fortfarande meckigt, men det finns tillfällen - exempelvis när man vill sänka något extremt mycket utan att förlora övertoner - som det hipp som happ blir en bra idé istället.
Att mixa allt i mycket högre upplösning och sen sänka till 44 eller 48 vid mastering är inte dumt heller. Visst kommer allt över 22KHz försvinna, men mixarna kan få mycket högre luftighet och precision på ett mycket mer naturligt sätt när signalerna får blandas mer obehindrat.

Tack för svar! Undrade mest generellt vad som händer när man gör detta.. fick tanken när jag köpte mitt nya ljudkort och valde det lite för att den kan spela in i 192kHz. Tänkte att det verkade bra, eftersom man kan få mer headroom, men såhär i efterhand känns det lite onödigt eftersom man kanske sällan spelar in i högre än 44.1 kHz ?‍♂️

Postat

De poänger jag kan se med att spela in i högre samplingsfrekvenser (ovanför 48 kHz) är:

  • Att uppspelningsmediet har stöd för högre samplingsfrekvenser
  • Att man planerar använda time stretch och pitch i hög utsträckning
  • Att man vill undvika spegelfrekvenser och saknar översamplingsalternativ (se oversampling) i pluggar etc
Postat (redigerat)

Rent tekniskt så blir det bättre ljudkvalitet med 192 kHz än 44,1kHz, men det kommer du inte höra ändå (om du inte är fladdermus eller annat djur med superbra hörsel) för det ska ändå ner på en CD som har 44,1kHz/16 bitar. 

Kör du ut det på ett analogt mixerbord kommer du troligtvis höra skillnad.

En annan aspekt på inspelning med högre samplingsfrekvens är att det tar plats: en Wav-fil (i mono) på 44,1 kHz/16 bitar tar 705,6 kb/s  och en Wav-fil på 192 kHz/16 bitar tar 3072 kb/s (nästan fem gånger mer), så det behövs väldigt mycket mer hårddiskutrymme.

Referens: https://www.sounddevices.com/tech-notes/audio-record-time-calculations

Här är en annan länk också:  https://micropyramid.com/blog/understanding-audio-quality-bit-rate-sample-rate/

Redigerat av Sleap

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.