Jump to content
Annons

felmeddelande i cubase med amplitube


lassjan

Recommended Posts

när jag spelar in min gitarr på ett spår och ska spela in ett till så får jag

ett meddelande att audio engine record error asio went out of sync

vad kan man göra då

är det ljudkortet som inte räcker till 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
det beror på att du använder soundblaster, 64mb-ram och har en P2 på 400mhz, och en hårddisk med winXP på 4gb.

om jag har fel kan du ju kanske rätta mig?

🙂 ungefär så blir det korrekta svaret på ovanstående fråga...

Det är lättare att komma med ett genomtänkt svar om man vet förutsättningarna

alltså: vad har du för hårdvara? ljudkort? datorkonfiguration? drivrutiner? Windowsversion? Cubaseversion? För färg på din blåa tröja? e.t.c..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

ok så sant

alltså jag har 2,4 ghz 256 mb minne 70 gb hårddisk win xp home edition

SoundBlaster Audigy 2

skjortan är inte blå utan rutig

är det ngt jag har missat som kan underlätta ??

Redigerat av lassjan
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

misstänker att ditt kort kanske inte håller för dina inställningar. vad har du för buffert? (även om ditt kort har asio, så är det kanske inte det populäraste för inspelning, men det visste du säkert redan)

det skadar inte med mer minne när du jobbar med cubase, sånt påverkar stabiliteten, eftersom du kanske tvingas utnyttja hårddisken i onödan som kompensation.

sen vet jag inte hur homeedition är för konfigurering, när det gäller att optimera för musikbruk.

hur många processer har du igång i datorn?

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken version av Cubase använder du? 256Mb är lite snålt med RAM .. som Itzhak säger kommer annars swapfilen på hårddisken få jobba mer än nödvändigt om du kör projekt med mycket mjukvaruinstrument.. samma disk som måste köra konstant streaming av de audioinspelningar du gör.

Processorn bör orka med åtminstone upp till SX 2 utan problem.. däremot är väl Soundblaster inget man förknippar med riktigt bra prestanda i det här sammanhanget.. även om det finns vettiga ASIO-kompatibla drivrutiner får du långt bättre prestanda med ett annat ljudkort.. ett bättre ljudkort börjar på runt 12 -1300:- och då med bra låglatencydrivisar - direkt ur kartongen -

Blåruting skjorta? lite grann som hästens då 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jag kollat inställningarna

och jag fattar inte

under device / device setup / vst multitrack / asio driver så kan jag inte välja

creativ asio eller sb audigy 2 asio (ec40) det borde väl vara dom trodde jag

men då kan jag inte spela in och det hörs inget men om jag väljer

asio directx fulll duplex driver eller asio multimedia driver så går det att

spela in men däremot inte att ändra buffer latency

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Mitt tips är att skrota Audigy-drivrutinerna och köra med kX-drivrutinerna istället.

Skulle inte förvåna mig ett dugg om Creative fortfarande inte buggfixat rutinerna till Audigy 2. Hade exakt samma problem med mitt Audigy 1 med XP (notera att det funkade perfekt i Win 98) och fabriksdrivrutinerna; tills jag började köra med kX istället.

http://kxproject.lugosoft.com/

Edit: Förresten, kX-drivisarna är helt gratis; så det behöver du inte oroa dig för. Dessutom har jag kört med dem i ett par år nu utan några som helst problem; så det behöver du heller inte oroa dig för 😄.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

njae när jag använde cakewalk kunde man köra flera spår ....

är inte kx drivisarna krångliga att installera måste man avinstallera dom jag

har ??och om det inte heller funkar måste man ju få tillbaka de gamla drivisarna

Link to comment
Dela på andra sajter

njae när jag använde cakewalk kunde man köra flera spår ....

är inte kx drivisarna krångliga att installera måste man avinstallera dom jag

har ??och om det inte heller funkar måste man ju få tillbaka de gamla drivisarna

Att installera om Audigy's drivrutiner borde inte vara så svårt om inte KX funkar

de finns troligen på Creative's hemsida..om du inte har originalCD'n kvar..eller köpt datorn begagnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

installerade asio4all och fick ljud i alla fall har inte hunnit kolla så mycket mer

men ska sätta mig och prova dom närmsta dagarna

tack alla för bra tips !!!

föresten har skjortan inga som helst likheter med hästens

Redigerat av lassjan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...