Jump to content
Annons

Ändra Bpm på en rex fil?


Shine (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

ehh, lägg in den i Dr Rex och ändra på tempo i Reason . . .

vad menar du? en rex fil har ett bpm, dvs det bpm loopen är inspelad i.

det går att skifta på grundbpm genom att "lura" loopen, men då måste du ha Recycle.

vad är det du vill göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Shine (oregistrerad)

Hej!

Hehe...ändra tempot i hela Reason är oxå ett alternativ.....men inget bra.

Helt riktigt....vissa rex filer vill jag kunna ändra bpm'et på, hade ju gärna sett att tempot gick att ändra i "grunkan" fristående från övriga, konstigt att den möjligheten inte finns.

Men det är väl bara för att man skall köpa till Recycle som kostar pengar och som förtillfället är slut.

Nån som vet??.....om man kan använda demon, är den tids eller spara begränsad?

Musiken jag jobbar med nu (till film) ligger på 110bpm och, jag har hundratals refills med bra loopar men dom jag vill ha är inte i 110bpm :-(

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Shine (oregistrerad)
Hej!

Man ändrar tempo på låten!

eller hur!

Det handlar om rex filer dvs färdiga loopar, inte hela låten i Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shine, när du lägger in en rex-loop i ett projekt så anpassas uppspelningen av loopen till låtens tempo.

Om du knådar om loopen i ReCycle blir resultatet exakt detsamma.

Alternativet är att timestretcha, men det brukar funka dåligt på trummor och annat som bygger på korta ljud. Krångligt blir det också:

Spela upp din loop i Reason, exportera som wav.

Timestretcha utanför Reason, importera till ReCycle och slice:a upp loopen, slutligen tillbaks till Reason.

Jag lovar att det inte är värt besväret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej!

Helt riktigt... vissa rex filer vill jag kunna ändra bpm'et på / Nån som vet??... om man kan använda Recycle-demon?

Musiken jag jobbar med nu (till film) ligger på 110bpm och, jag har hundratals refills  med bra loopar men dom jag vill ha är inte i 110bpm

- Nej Recycle-demon går bara att köra med några specifika ljud som följer med!

Fattar nog inte din fråga! Om du har rex fil i ex 120 BPM och lägger den i din 110 bpm-låt så går den ju sen i 110 bpm, vilket är hela idén med rex filer!

Eller har du wav-filer i ett enda klipp och använder Dr.Rex för att spela upp dessa? REX-filer är ju audio-filer som blivit upprexade utav Recycle, i annat

fall vanliga WAV/AIFF/OSV-filer men som då kan spelas upp uti ex Dr.Rex el NN-XT... om´n ska va pillemarisk (Vi pratar väl om ProTools nu?)

MVH-Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Helt riktigt....vissa rex filer vill jag kunna ändra bpm'et på, hade ju gärna sett att tempot gick att ändra i "grunkan" fristående från övriga, konstigt att den möjligheten inte finns.

Åhhhh! Det är ju det som är poängen med REX! 😆

Klart att möjligheten finns!

Musiken jag jobbar med nu (till film) ligger på 110bpm och, jag har hundratals refills  med bra loopar men dom jag vill ha är inte i 110bpm :-(

Då låter du Reason stå ställt i 110 bpm. Sedan tar du looparna som "går i fel ursprungstempo" och mappar ut dem i Reasons sequencer. Då spelas looparna upp i 110 bpm och matchar din låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shine (oregistrerad)
Helt riktigt....vissa rex filer vill jag kunna ändra bpm'et på, hade ju gärna sett att tempot gick att ändra i "grunkan" fristående från övriga, konstigt att den möjligheten inte finns.

Åhhhh! Det är ju det som är poängen med REX! 😄

Klart att möjligheten finns!

Musiken jag jobbar med nu (till film) ligger på 110bpm och, jag har hundratals refills  med bra loopar men dom jag vill ha är inte i 110bpm :-(

Då låter du Reason stå ställt i 110 bpm. Sedan tar du looparna som "går i fel ursprungstempo" och mappar ut dem i Reasons sequencer. Då spelas looparna upp i 110 bpm och matchar din låt.

Okej... det går helt enkelt inte..... så jättelätt.

Skall vara lite tydligare låt oss säga att man ibland

vill man halvera bpm'et på en loop, eller behålla bpm'et på en rexfil t.ex som ligger på 180 bpm då den passar låten som ligger runt 90bpm.

Det är därför jag gärna hade velat se att man kan behålla eller öka bpm med en enkel vridning som i tex Malström där man "halverar" genom att ändra raten1/8 till 1/4....fast nu är det ju samplingar vi snackar och det är ju lite annat.

Det är nog som Dumb Dan säger inte värt besväret.

Tack för alla svar :-)

Ha en underbar dag

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Att halvera en loops bpm går - jag använder mig av det knepet ofta.

Men du behöver Recycle för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Skall vara lite tydligare låt oss säga att man ibland

vill man halvera bpm'et på en loop, eller behålla bpm'et på en rexfil t.ex som ligger på 180 bpm då den passar låten som ligger runt 90bpm.

Det är därför jag gärna hade velat se att man kan behålla eller öka bpm med en enkel vridning som i tex Malström där man "halverar" genom att ändra raten1/8 till 1/4....fast nu är det ju samplingar vi snackar och det är ju lite annat.

Jag har sagt det förr, och jag säger det igen.

Klart att möjligheten finns! 🙂

Och Recycle behövs inte. Ni skrapar bara på ytan av Reasons kunskaper... 😉

Så här gör du:

  • Mappa ut rex-filen i sequencern.
  • Markera noterna i sequencern.
  • Högerklicka och välj "Change Events..." i menyn
  • Ett fönster poppar upp, och där hittar du "Scale Tempo"
  • Vill du ändra från 180 bpm till 90 bpm, klickar du på "/2"-knappen eller skriver in 50% i fönstret.
  • Klicka på Apply.
  • Loopens MIDI är nu halverad i tempot och den matchar som du vill!

Jag kanske borde knåpa ihop några Reason-tutorials för tidningen? 🙂

Redigerat av vectro
Link to comment
Dela på andra sajter

Shine (oregistrerad)
Skall vara lite tydligare låt oss säga att man ibland

vill man halvera bpm'et på en loop, eller behålla bpm'et på en rexfil t.ex som ligger på 180 bpm då den passar låten som ligger runt 90bpm.

Det är därför jag gärna hade velat se att man kan behålla eller öka bpm med en enkel vridning som i tex Malström där man "halverar" genom att ändra raten1/8 till 1/4....fast nu är det ju samplingar vi snackar och det är ju lite annat.

Jag har sagt det förr, och jag säger det igen.

Klart att möjligheten finns! 😎

Och Recycle behövs inte. Ni skrapar bara på ytan av Reasons kunskaper... 😉

Så här gör du:

<span style='font-size:13pt;line-height:100%'>

  • Mappa ut rex-filen i sequencern.
     
  • Markera noterna i sequencern.
     
  • Högerklicka och välj "Change Events..." i menyn
     
  • Ett fönster poppar upp, och där hittar du "Scale Tempo"
     
  • Vill du ändra från 180 bpm till 90 bpm, klickar du på "/2"-knappen eller skriver in 50% i fönstret.
     
  • Klicka på Apply.
     
  • Loopens MIDI är nu halverad i tempot och den matchar som du vill!

</span>

Jag kanske borde knåpa ihop några Reason-tutorials för tidningen? 🙂

Jösses!! det va ju inte så svårt........

Tack så mycket :-)

Ha en underbar dag

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sagt det förr, och jag säger det igen.

Klart att möjligheten finns! 🙂

Och Recycle behövs inte. Ni skrapar bara på ytan av Reasons kunskaper... 🙂

Ska vi vara korrekta 🙂 så ändrar inte din metod (som är faktiskt en tipp-topp metod att ändra hur midi't kan styra rex-loopen i Reason - bra för alla att ta till sig) själva infot i rex-loopen. För att göra det behövs Recycle.

Men som sagt: bra uttänkt! Ett skärpt sätt att använda seq i Reason (något som jag för det mesta inte använder mig av)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...