Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2019 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons

Exactemente som tysken säger, men låter inte alls lika roligt.

Ja fy faen... tyska lektionerna var fruktlösa på mig. Tyska läraren i högstadiet hade föga tålamod med bullriga högstadieelever. "ARBEIT MACHT FREI" skrek han föga politiskt korrekt och slog sönder en meters linjaler i plast mot katedern så bitarna rök. Det gick åt en låda eller två av dessa linjaler per termin. Han köpte dessa själv och hade alltid en kartong brevid sig. Effektivt, det blev knäpptyst.

Detta var inte längre sedan än -80 talet. Hade detta hänt idag hade han blivit hängd, halstrad, steglad och korsfäst i FaceBook krucifixet. Vi hade givetvis blivit kränkta, känt oss oroliga med förstörd nattsömn samt i behov av stödsamtal.

Mmm... andra tider och ändå inte såååå länge sedan. Det går fort utför...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min lärare sa i nian efter tre års "studier" i tyska att jag var värd en etta i betyg men om jag lyckades skriva en trea på slutprovet som omfattade allt från de tre åren så skulle jag också få en trea i slutbetyg. En trea fick jag och das Fahrrad är i princip allt jag har med mig därifrån (mja OK, lite fler grejer men fan inte mycket).

Att tokfylla huvudet inför ett prov fungerar tveklöst men provresultatet säger (uppenbarligen) inte mycket mer än att man har förmågan att ta in information och lära sig något. Ett uppföljningsprov några veckor senare skulle kanske kunna komplettera omdömet med att man också har förmågan att totalt förtränga kunskaper man en gång haft.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...