Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)
15 minuter sedan, slejnard säger:

Tack dol! Fick tips av sambon att inte glida/hålla ut tonerna. Vart mer luft och rytmiskt. 🙂 

Ja den kanske kunde göra sig på svenska å? ?

Mmm, bra tips där av mästerfiskerskan.

Glissando är svårt att utföra om man inte tränat riktigt ordentligt på det. Samma troll går det i det om man ligger i en obekväm tonart (t ex för högt).Kontrollen försvinner och all energi går åt till att hålla en ton överhuvudtaget. Man tappar omfång och kontroll i sin iver att ligga högt. Att lära sig andning och magstöd är givetvis också viktigt, speciellt live.

Din röst låter så mycket mer kraftfullare och mer kontrollerat när du sjunger längre ner i registret. Du känner och tror att du tappar nerv, närvaro och energi men det är en chimär. Man hör samma slags påfrestande kamp på mina tidigare alster. Med tiden lärde jag mig sjunga något längre ner och klarade likt förbannat av Queensryche och Maiden låtar utan ansträngning eller att det "lät för lågt ner".  De tonarter som de gossarna höll visade sig vara mycket lägre än de som jag trodde. Lätt att lura sig själv. Du har en förbannat skön röst, lär dig använda den rätt. 

Hoppas jag inte låter mästrande eller nervärderande. Det är verkligen inte min mening.

Svenska ja! Vilken bra idé!! :rolleyes:

Redigerat av Dark Of Light
Annons
Postat

Spot on dol! Tycker det var ett mycket bra inlägg och givande. Som vanligt gör jag ju det felet att musiken kommer till före text och melodi och då orkar jag inte spela om låten. Ska bli bättre på att ”prova ut” tonarter hädanefter. Ojoj vilken fantastisk PT du fick ☺️ Tack för bra feedback. 

Postat

Well thank you sir. Vet inte om det är "fel" att göra musiken innan text/sångmelodi. Har arbetet så nästan hela min "tid i rampljuset". Grejen är att hitta sin tonart och hålla musiken därefter. Man måste ha reserver både uppåt och neråt i registret, speciellt uppåt. Då blir det bekvämare och låter mer kraftfull istället för att ligga på gränsen.

Låten ÄR bra skit. Man undrar ju hur den skulle låta på sv...  

• Gilla 1
Postat

JA! Gör de... 

svebskazkajah kan låta riktigt bra 😆

Postat

F... frhhhh..... fnnnggghhhhh... Ehum. (harkel, host host... general clearing of the fkn throat) Frjhjhjhjhjhjh.

Nej, jag kan inte säga det högt. Det är som att svärja i kyrkan d där med fryschhhhh.... thåorrrhhhhh.....

Sådantdärah,

pulver....

kaffeh. 

Usch.

Postat
1 timme sedan, slejnard säger:

Nu stundar sängen å en KPD imorn. Är det inatt eller imorn man ställer fram klockan? 😳

Ja. Eller senare.

Postat

Morrn morrn. Kpd.

Nu är det sommartid Hej. Hej.

Dags ställa om almanackan. Måndag idag alltså. Eller hur det nu var...

Postat

God dag. Första april blir kanske  som omväxling en dag utan fake news...

KPD!!!

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.