Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Det ironiska är att jag skrev det ordet på FB bara för att jag hamnade i en jätte, jätte, jätte rolig debatt med några ultra feminister som klagade på att jag både manspreadade och mansplainade dem. Slutade med att jag bad om ursäkt, reste mig upp, knäppte upp byxorna och skärpet, lyfte upp hela manspaketet i kalsongerna framför låren, knäppte byxor och skärp, satte mig ner igen med benen tätt ihop. Jösses vilka skrämda och upprörda blickar jag fick. Det såg ju inte bättre ut när jag dessutom satt med hela paket uppe på låren och fick en stor bula som gjorde att det såg ut som att jag hade en potatis innanför gylfen. 

Trodde det skulle ta hus i helvete efter ett så opassande och motbjudande uppförande från min sida. Var beredd på att försvara mig med att jag var sjuk och inte orkade höra en massa skit och så vidare.  Men istället så fick jag en menande blick och en halv ursäkt till svar. "OK jag förstår nu varför du sitter så" blev den enda reaktionen. Två andra i väntrummet skrattade och blinkade menande till mig. 

Postat

Måste säga att jag gillar variationen på Netflix. Mycket av deras egna serier är jävligt PK utan att jag upplever det som påtvingat och störande. Samtidigt så har de "skitstövlar" som Jimmy Carr med i sitt utbud. Är lite svag för den engelska skitkomiken med. Lite kul att se på så tramsiga program om England erbjuder. Jösses vad t ex Q! XL är grovt ibland. 

Postat

Detta är lätt mitt favoritklipp med just Carr. Blir nog roligare om man följt programmet eller vet mera om vem Jimmy Carr är och förstår hans humor och plats i media. 

Postat

Ännu roligare blir det ju när Carr förolämpar en person som är så känd för att vara intelligent och smart som just Sussie Dent faktiskt är.  Lite kul att han säger det han råkar tänka just i det ögonblicket och att det får vara med i sändningen med. 

Postat

Fast det programmet är ju 8 Out Of 10 cats Does Countdown och inte Q! (med risk för att vara övertydlig) 

Postat

Till er som såg  Leaving Neverland så är det vanligt att barn som utsatts av pedofiler faktiskt försvar förövarna av olika skäl. Särskilt om det även är incest bakom övergreppen. Det är mycket vanligare med liknande fall än man kanske tror. Här är ett svenskt exempel i en radiodokumentär. https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1212970?programid=909

Postat

Jösses! Tror att jag tog mig en koffein och socker rusch idag. Har inte druckit kaffe på flera veckor och överkonsumerade det nu. Toppade med en massa apelsin juice med. Mera socker än apelsin i den det vet jag. Så jösses vad min hjärna säger att jag orkar, trotts att kroppen inte håller med. 

Undrar om det är såhär som ADHD känns? ?

Postat

Jo jag vet att socker-rushen bara är en myt. Så ingen downsplaning på den punkten tack! 😑

Postat

Hehe! Vart just mansplainad på FB av en person som tycker att jag inte kan förstå vad mansplaining är bara för att jag är man själv. Dessutom av en person som alltid försöker mansplaina mig. Så nu ficka jag skriva att han downsplainar mig. ?

Postat
3 timmar sedan, -k9- säger:

?

Men du glömde ett S för det heter downspalining. Annars låter det som att ett flygplan som ska ner på något sätt. 😉

2 timmar sedan, -k9- säger:

Det ironiska är att jag skrev det ordet på FB bara för att jag hamnade i en jätte, jätte, jätte rolig debatt med några ultra feminister som klagade på att jag både manspreadade och mansplainade dem. Slutade med att jag bad om ursäkt, reste mig upp, knäppte upp byxorna och skärpet, lyfte upp hela manspaketet i kalsongerna framför låren, knäppte byxor och skärp, satte mig ner igen med benen tätt ihop. Jösses vilka skrämda och upprörda blickar jag fick. Det såg ju inte bättre ut när jag dessutom satt med hela paket uppe på låren och fick en stor bula som gjorde att det såg ut som att jag hade en potatis innanför gylfen. 

Trodde det skulle ta hus i helvete efter ett så opassande och motbjudande uppförande från min sida. Var beredd på att försvara mig med att jag var sjuk och inte orkade höra en massa skit och så vidare.  Men istället så fick jag en menande blick och en halv ursäkt till svar. "OK jag förstår nu varför du sitter så" blev den enda reaktionen. Två andra i väntrummet skrattade och blinkade menande till mig. 

Måste säga att jag gillar variationen på Netflix. Mycket av deras egna serier är jävligt PK utan att jag upplever det som påtvingat och störande. Samtidigt så har de "skitstövlar" som Jimmy Carr med i sitt utbud. Är lite svag för den engelska skitkomiken med. Lite kul att se på så tramsiga program om England erbjuder. Jösses vad t ex Q! XL är grovt ibland. 

Detta är lätt mitt favoritklipp med just Carr. Blir nog roligare om man följt programmet eller vet mera om vem Jimmy Carr är och förstår hans humor och plats i media. 

Ännu roligare blir det ju när Carr förolämpar en person som är så känd för att vara intelligent och smart som just Sussie Dent faktiskt är.  Lite kul att han säger det han råkar tänka just i det ögonblicket och att det får vara med i sändningen med. 

Fast det programmet är ju 8 Out Of 10 cats Does Countdown och inte Q! (med risk för att vara övertydlig) 

Till er som såg  Leaving Neverland så är det vanligt att barn som utsatts av pedofiler faktiskt försvar förövarna av olika skäl. Särskilt om det även är incest bakom övergreppen. Det är mycket vanligare med liknande fall än man kanske tror. Här är ett svenskt exempel i en radiodokumentär. https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1212970?programid=909

😉

1 timme sedan, -k9- säger:

Jösses! Tror att jag tog mig en koffein och socker rusch idag. Har inte druckit kaffe på flera veckor och överkonsumerade det nu. Toppade med en massa apelsin juice med. Mera socker än apelsin i den det vet jag. Så jösses vad min hjärna säger att jag orkar, trotts att kroppen inte håller med. 

Undrar om det är såhär som ADHD känns? ?

You think?

Postat (redigerat)

Klipper ifrån min FB nu. Tycker detta var komiskt på riktigt.

NN -"Du skriver att du upplever att kvinnor mansplainar lika ofta som män, till dig. Men du är ju man, och därmed saknar du en kvinnas erfarenhet i saken. Grejen med begreppet är att män tydligen ofta förklarar triviala grejer för kvinnor. Ett känt exempel är en känd kvinnlig läkare (minns inte namnet) som beskrev hur manliga lekmän ofta beskrev simpla koncept som bakterier etc för henne, trots att de visste att hon var läkare och mycket mer kompetent i medicin än de själva." 

JAG -" Just nu så downsplainar ju du mig. Det du skriver där är ju något som jag redan vet. Du förklarar vad mansplaining är och talar dessutom om att jag som man inte kan förstår det kvinnliga perspektivet, just för att jag är man. Medans du som man faktiskt förstår och kan beskriva det kvinnliga perspektivet för mig, trotts att även du är man. Detta är ju även det ett exempel på mansplaining som inte sker från en man till en kvinna utan från en man till en annan man. 

Jag vet vad mansplaining är och är mera kritisk till att det skulle ske mera mellan män och kvinnor än mellan män och män eller kvinnor och kvinnor. Det är mest detta mitt faktiska frågeställning svävar kring. 

Men om jag är man så kan jag ju inte bli mansplainad heller, eller? Men om du däremot skulle skrivit samma sak till en kvinna så skulle det vara mansplaining, eller? 

Därför tycker jag att mansplaining blir fel ordval och att downsplaining vore mera passande. För det är ofta som både kvinnor och män mansplainar män trotts allt.

NN -"
Nej, premissen i ditt inlägg är felaktig och bygger på ett missuppfattade om vad begreppet handlar om. (Att mansplaining är något annat än det egentligen är.) Att jag därför upprepar detta, som du säger dig förstå, är när det är påkallat av en diskussion därför inte konstigt eller heller någon mansplaining eller "downsplaining".

JAG -"Det du gör är ju exakt det som kallas för mansplaining. Du förklarar för mig något som jag redan vet. Du fortsätter påstå att jag inte alls vet vad det handlar om, och framhåller att du har koll på vad det egentligen är fråga om.

Du talar om för mig att det med all säkerhet är jag som har fel och att du har rätt. Mina argument i sig är inte värda att bemöta, utan du väljer att köra över mig och klargöra att det är du som har koll och att det är jag som inte förstår. 

Kan du komma med något argument om varför det inte skulle vara downsplaining du gör nu? Är det bara för att vi är män bägge två som det inte kan vara fråga om just mansplaining?"

JAG (igen) .Hela denna parentes (klipper och klistrar nedan) är ju exakt vad det handlar om. Du utgår ju från att jag inte förstår ditt avancerade språk och måste förklara för mig på ett mera egalt sätt så att jag kan uttyda din valda formulering.

"Nej, premissen i ditt inlägg är felaktig och bygger på ett missuppfattade om vad begreppet handlar om. (Att mansplaining är något annat än det egentligen är.) "

JAG (igen ingen) -"Hela det inlägget du skriver är ju 100% mansplaining. Låt mig få ta din text som exempel. 

" -Nej, premissen i ditt inlägg är felaktig och bygger på ett missuppfattade om vad begreppet handlar om. " Här klargör du att det är jag som har fel och har missförstått vad det handlar om när man säger mansplaining. Utan att komma med något argument om varför det är du och inte jag som har rätt. 

".(Att mansplaining är något annat än det egentligen är.)" här använder du en onödig förklaring för att jag ska förstå ditt avancerade ordval. Känns som att du förminskar mitt förstånd och läsförståelse genom att göra så. 

"- Att jag därför upprepar detta," tyder ju på att du måste upprepa något som jag inte har förmåga att förstå alls.

"- som du säger dig förstå," antyder ju att jag är inkopetent nog att tro att jag förstår trotts att jag inte gör det.

"-är när det är påkallat av en diskussion" en diskustion som jag startat men som jag inte är kunnig nog att föra alls. 

"-därför inte konstigt eller heller någon mansplaining eller "downsplaining". " gör ju att du avslutar det du skrivit genom att fastslå att du har rätt och jag inte har någon förmåga alls att förstå det du skriver eller begreppet mansplaining.

Allt detta du skrev är ju helt och hållet med utgång från att det är du som har rätt och jag som har fel. Du behöver inte argumentera, känns det som, just för att det enligt dig är så uppenbart att jag inte har någon koll. Medans du bara behöver förklara för mig att jag har fel, utan att ens besvara mina argument alls. 

Men varför är det du gör inte mansplaining då? Vilka argument kan du presentera?" 

Redigerat av -k9-
Postat
4 minuter sedan, Dark Of Light säger:

You think?

😲 Do I? 😕

Postat

Jaha du gjorde det på riktigt?? 

Bra gjort! 😆 😄

Postat (redigerat)
1 timme sedan, Neosus säger:

Jaha du gjorde det på riktigt?? 

Bra gjort! 😆 😄

Jo jag blev så "sur" och varnade för att jag skulle visa rent fysiskt varför jag måste sitta med benen isär.  När jag förklarade att jag är cyklist och att musklerna långt upp på insidan av låren är ovanligt stora, för att jag sitter konstigt på cykeln då jag föredrar att köra på tunga växlar och ställa mig upp oftare än jag växlar ner, vilket gör att min anatomi är något skev och att jag inte kan sitta som folk just därför. Det var ungefär så jag sa, ville vara pedagogisk, men mansplainade tydligen.

Så när jag inte kunde nå dem med argument och förklaring så var det ju bara att strunta i dem, vilket jag nog skulle gjort om jag inte var sjuk och irriterad samt att de andra i väntrummet verkade hoppas på att jag skulle hålla vad jag lovade, och faktiskt visa rent fysiskt varför jag anser mig ha rätt att manspreada till att börja med. 

Har iofs gjort samma sak på ett tåg med. Inte heller då blev det någon större reaktion än förståelse. Slutade med att vi satt och pratade feminism istället. Haha! 

Redigerat av -k9-
Postat

Oj! Insåg att jag inte har koll på om jorden gått under eller inte. Har ju missat nyheterna idag... 😱

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.