Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
Just nu, Algotezza säger:

Hela mitt liv har det tjatats mänsklighetens nära förestående undergång.  Det var atombomb och vätebomb, kalla kriget, befolkningsexplosionen, kapitalismen/kommunismen, miljöföroreningar, miljögifter och nu global uppvärmning. Det har ropats på vargen och talats om hot mot mänskligheten och vår planet under hela mitt liv... Och det har alltid varit på allvar och det har funnits de som tjänat pengar på det. Och som kommit till makten och fått makt pga folks rädsla.  Religionerna har alltid profiterat på folks dödsskräck. Idag härskar nya prästerskap men det är samna rädsla i botten. Den egna dödsrädslan projicerad på världen. 

Forskningen har dock sällan varit till något större stöd för religion medan den stödjer utvecklingen kring den globala uppvärmningen rätt starkt.

Planeten är OK, det är människan vi skall oroa oss för. Dog mänskligheten ut så skulle planeten repa sig på en "universum-vecka", några hundra tusen år med en människas perspektiv på tid, och det skulle vara en jävla gala-fest. Det krävs något så jävulskt som en människa för att sabba något så - för oss, beboeligt - urgammalt som vår planet.

Postat

Sen kommer förstås vår sol sluka hela planeten förr eller senare ändå, men det är en annan femma... Jag kan inte säga om det förutsägs vara om ~hundratusen år eller om vi snackar i skalan om några miljoner år - minns inte riktigt - men slukas ska den.

Postat

Människan är väl ett av Moder naturs experiment. På dinosauriernas tid experimenterade Tellus med stora kroppar och muskelmassa och små hjärnor och aggressivitet. Experiment dino tog slut.

Med Homo Sapiens Sapiens experimenterar klotet med stora hjärnor och aggressivitet, språk, teknik och kommunikation. Få se hur länge det experimentet varar och när stafettpinnen går vidare till de fredliga och kommunikativa delfinerna. 

Postat
1 minut sedan, Algotezza säger:

Människan är väl ett av Moder naturs experiment. På dinosauriernas tid experimenterade Tellus med stora kroppar och muskelmassa och små hjärnor och aggressivitet. Experiment dino tog slut.

Med Homo Sapiens Sapiens experimenterar klotet med stora hjärnor och aggressivitet, språk, teknik och kommunikation. Få se hur länge det experimentet varar och när stafettpinnen går vidare till de fredliga och kommunikativa delfinerna. 

Varför tillskriver du en planet "gudastatus"?

Postat

Random, fucking random... det bara blev så och det är. Men nu medan det är, vad kan vi göra för att påverka vårat "vara"?

Postat (redigerat)
9 minuter sedan, Pico säger:

Varför tillskriver du en planet "gudastatus"?

Whatever. Kalla den faktor som gör att vi finns för naturen, Gaia, jordklotet, solsystemet, galaxen, kosmos, Gud, slumpen - allt har  en orsak. 

Vi behöver inte tillskriva naturen etc några avsikter. Det som sker sker. Men om vi tillskriver naturen etc avsikter hur förändras vår livssyn och våra liv då?

Å andra sidan, vad är det som säger att aldrig så välvilliga symbolhandlingar gör någon skillnad om det inte leder till verkliga handlingar... jag sopsorterar cyklar till jobbet,  åker tåg. Lite symbolhandling i det med men också något verkligt.

Redigerat av Algotezza
Postat (redigerat)
5 minuter sedan, Algotezza säger:

Whatever. Kalla den faktor som gör att vi finns för naturen, Gaia, jordklotet, solsystemet, galaxen, kosmos, Gud, slumpen - allt har  en orsak. 

Vi behöver inte tillskriva naturen etc några avsikter. Det som sker sker. Men om vi tillskriver naturen etc avsikter hur förändras vår livssyn och våra liv då?

Å andra sidan, vad är det som säger att aldrig så välvilliga symbolhandlingar gör någon skillnad om det inte leder till verkliga handlingar... jag sopsorterar cyklar till jobbet,  åker tåg. Lite symolhandling i det med men också något verkligt.

Jag misstänkte att ditt inlägg var åt det mer filosofiska hållet om jag skall vara ärlig... jag är bara en smula allergisk mot religion, därav mitt svar. 🙂 (Typ, nämn ingenting gudalikt för mig för det finns inget enligt forskningen som tyder på en Gud.)

Förövrigt fick jag läsa det här stycket ett par gånger för att se det korrekt, men det blev lite roligt; "jag sopsorterar cyklar till jobbet" - jag var så säker på att du var lärare, liksom men fick bilden av att ditt jobb var att skruva isär cyklar. 😄

Redigerat av Pico
Postat (redigerat)

Vetefan om jag inte på nåt sätt sopsorterar cyklar till jobbet. Trampade av kedjan på min vanliga cykel, lånade yngste sonens hoj, fick punka på den. Nu lånar jag dotterns cykel.

Ordet Gud och ord som religiös och kristen har i de flesta sammanhang inga goa vibbar för mig.  Har stött på för mycket falskhet bland s.k. kristna och kyrkfolk. Man använder Gud och religion för att styra andra. För att få egna fördelar.  Som med politik idag. Religion och politik två sidor av maktkorruption.

Sista natten i Stockholm. Hem Lund i morgon.

Kpd om det inte vart så sent...

Redigerat av Algotezza
Postat

Intressanta synpunkter, alla. Inget jag invänder mot.

Visst har hotats med världens undergång i tid och otid (va fan är otid förresten?). Kärnvapen hotet var så, så nära några gånger att det är en ren tur att vi sitter här idag. Bråk över vilken gud som är bäst behöver jag inte ens nämna...

Tror att det är så här sedan länge att hjulen är satta i rullning och bromsar finns inte inbyggda i konstruktionen. Industrialism, framåt anda,  kapitalism, girighet, utveckling eller inveckling. Pengar styr oss ner i fördärvet. Så länge det finns ett vinst intresse så fortsätter det. De gröna skygglapparna är på men dessa är inte färgade gröna av miljötänk utan sedlar. Det viktigaste är ju trots allt aktieutdelningen och alla bonusar. Låter som en kommunist men riktigt så illa är det inte. Inte är jag heller någon grön miljötomte.

Rent politiskt vet jag inte längre var jag står. Känner bara förvirring. Jag hör ängsliga positioneringar, bara käbbel över månadens agenda. Det som tycktes och ansågs igår, är idag glömt för annars vinner man inga val. Alla partier har rätt.... och lika fel.

Samhällsystemet fungerar.... och ändå inte. Samhällskontraktet är naggat i kanten. Likaså demokratin här och var.

Så bra om vi kan göra något för att bromsa fallet men jag är rädd att det är försent. Konsekvenserna kommer att bli stora oavsett vad vi gör. inte kan vi ge faen i att köpa nya superduper mobilen, eller den där elbilen som ska frälsa allt. Den där TVn som har fler pixlar än... Eller vilken annan fullständigt onödig pryl som helst. Vad gör väl lite global uppvärmning? Skönare klimat och att vattenstånden ökar gör ju det kortare att gå till båten.

Tänk också på alla u-länder som är på tillväxt. Vi såg vad som hände med Kina, innan det var det Japan som fullständigt exploderade i tillväxt. Imorgon Indien. Även de ska ju ha allt det vi har haft i åratal och som har fördärvat allt.

Hörni... En liten, liten stund dansar vi här och vi har inte vett att hålla banan ren. Vi knuffas och bråkar för att få njuta en stund. Den som gläfser högst får ett ben. Kanske får man glänsa och brinna för något. Men glöden falnar fort. Röken försvinner. När vi är borta betyder inget vi gjort någonting överhuvudtaget. Utom eländet vi ställt till med för de kommande generationerna.

Postat

Jag skulle ändå inte ha nåt emot om jorden skulle gå under typ nu. Det är stopp i vattenlåset till handfatet. Fy fan. 

Postat
10 timmar sedan, Neosus säger:

Jag håller med alla! 

Håller också med alla bara jag får kaffe.

KPD!

Postat
14 timmar sedan, Neosus säger:

Jag håller med alla! 

4 timmar sedan, Algotezza säger:

Håller också med alla bara jag får kaffe.

KPD!

Jag håller på med kaffe.

• Gilla 1
Postat

På väg söderut. Har just lämnat Linköping. 

Sthlm central tidigare idag

2019-03-16-12-04-19.jpg

Postat
15 timmar sedan, Fidden säger:

Jag skulle ändå inte ha nåt emot om jorden skulle gå under typ nu. Det är stopp i vattenlåset till handfatet. Fy fan. 

Fy fan! Strejka för satan😮

Postat

Alvesta, now leaving...

Bondgårdar skog elledningar sjöar åar

Smålands stoltheter

Postat
16 timmar sedan, Fidden säger:

42 minuter sedan, CHAE säger:

Fy fan! Strejka för satan😮

ja... eller skit i det. I handfatet alltså. 

7 minuter sedan, Neosus säger:

Hur litet är Småland och vad kallas dom små innevånarna?

Vänligen, smartare än en femte längstare

😑

Jag hörde att Michael Jackson var med "Hetare än en femteklassare"

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.