Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2019 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons

God Förmiddag!

Kalla nätter. Ljumma dagar.

 

Kaffe på er!

 

I morgon är det studiedag som det hette förr, numera PUU eller kanske Puh! Föreläsningar och annat mys. Kanske blir det även en bulle med ost och en kopp kaffe om man har tur.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, slejnard säger:

God kaffe på dig algo!

Imorn ska jag vara med i p4 Norrbotten kl 8.40 å prata om smäkk! 😮

 

Det lär sitta som en smäck!

 

Lycka till med kändisskapet!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

God middag! Ska slemla mig och sedan ge mig ut och handla hundmat med mera. Skönt att solen stinker och fåglarna skriker så fint här i dag. Hade en vän från Turkiet som sa så, men han menade att solen skiner såklart. 🙂

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, -k9- säger:

Tänkte försöka spela in ett enkelt demo ikväll med. Vore kul att bygga en låt på elbas och trummor då jag inte är så bra på något av de instrumenten. Haha! 

Jag är bäst på mungiga. 

Allt annat är jag kass på eller som heter GLAD ARMATUR. Typ.

 

Drum & bass kan ju bli något riktigt trumbasigt.

 

En lektion kvar sen bär det hem till Klangvägen. Fint att bo där för jag gillar Kraftwerks Kling Klang Musik.

 

Stödköper ett per semlor på hemvägen.

 

Hur blir man "populär medlem" eller kanske det är "populär med lem"...?

Redigerat av Algotezza
Felstavat
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, slejnard säger:

Algo man trycker på hjärtat nere till höger i inlägget

Nu trycker jag på alla inlägg  så alla blir poppis. Det ska alla vara annars är det inte rätt. Alla ska med!

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får det bli bastu sedan sätta mig och göra alla inställningar i Cubase. HATAR att hålla på med datorer på det sättet. Men jag vet ju att när man väl gjort det så går det mycket lättare. Men jag saknar på sätt och vis den gamla kassettporta eran. Visst kunde man göra mindre då men då lät ju alla demon så, vilket ju var praktiskt om man är så lat som jag och inte vill sitta och pilla i datorn flera timmar vid varje inspelning. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte ihåg vad mitt ena SoundCloud konto heter eller vilket mejlkonto det är kopplat till. Måste vara till ett gammalt mejlkonto som jag inte har kvar. 

Hur tusan löser jag det så att jag kommer åt kontot igen? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Fortfarande jätte tomt efter att jag fick låta min gamla tik Puma få somna in. Märks särskilt då jag ska gå och lägga mig. Har ingen som värmt upp min liggplats innan jag själv lägger mig där längre. Hon brukade alltid liga på täcket och se till att det var varmt och skönt när jag sedan skull ligga under det. 

De två "valpar" jag har kvar efter henne är inte lika sugna på att göra just så. Även om de gärna ligger på mina fötter och håller dem varma. De är heller inte lika keliga som deras mamma var. Killen, Angus, vill gärna ligga nära men man får inte klappa honom då blir han irriterad och går därifrån, hehe! Men om någon tjej gossar med honom så är det oftast så att han står ut med att bli klappad och kliad. Undrar om han är lite homofobisk... ?

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2019-02-27 på 18:53, -k9- säger:

Nej man får inga påminnelser innan vissa landsting skickar räkningarna till kreditbolagen. I dalarna så har landstingen avtal med Intrum Sverige så de skickar den första obetalda räkningen till Intrum direkt. Här är det så knepigt att Intrums avtal med landstinget är så fiffigt att om Intrum inte väljer att skicka någon påminnelse till den som har missat en räkning så kan Intrum lägga på en massa avigfter och tjäna tusenlappar på en räkning som bara rörde sig om 80kr till att börja med. Detta är inte bara något de kan göra utan det är satt i system från Intrum. Det är till och med så att hela avtalet de har med landstingen skulle vara en förlustaffär om de faktiskt bara skickade en påminnelse så som man tycke att de borde göra. 

Uppdrag granskning har gjort ett program om detta vidriga upplägg tydligen: https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/steg-for-steg-sa-har-fler-svenskar-hamnat-hos-kronofogden

 

Fast det går ju inte direkt från landsting till kronofogde. Mellansteget (hur jävla dirty det än verkar vara enligt din länk och jag har ingen anledning att betvivla det) till inkassobolag med eget utskick är ju något som måste ske innan kronofogden kan bli inblandad.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, Pico säger:

Fast det går ju inte direkt från landsting till kronofogde. Mellansteget (hur jävla dirty det än verkar vara enligt din länk och jag har ingen anledning att betvivla det) till inkassobolag med eget utskick är ju något som måste ske innan kronofogden kan bli inblandad.

Nej det blir inget utskick om de väljer från Intrum att inte göra det. Finns ingen lag eller regel som säger att de måste göra ett sådant utskick alls. Det är ju mycket därför som så många landsting idag önskar att de inte hade ingått detta avtal med Intrum till att börja med. Då Itrum väljer att inte skicka utskick utan att vänta tills de tjänar mer på att gå till kronofogden så skulle Landstingen lika gärna kunna skicka det direkt till just kronofogden själva. Att det nu landar hos en privat aktör som också ska tjäna sina pengar gör ju bara att det blir dyrare för kunden/patienten som landstinget anser vara skyldig dem pengar. Det är både sjukt och vidrigt att det är både lagligt och praxis att de gör såhär...

 Den länken är bara ett av många exempel av hur det faktiskt går till. Googla lite så finner du fler och annorlunda exempel, men som ändå leder till samma resultat. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det framgår tydligt att det inte finns något krav på att varken landstinget eller inkassobolagen alls behöver skicka en påminnelse enligt lagen. Det hör till god sed och etik att det skickas en påminnelse men det är inget krav att det skickas alls. Läser man avtalet som Intrum har med landstigen så är det tydligt att hela deras vinst ligger i att få dessa räntor och inkassokostnader. Skulle de inte få dessa så skulle de heller inte tjäna pengar på avtalet. Därför är det ju ganska uppenbart att detta upplägg är en del av deras ekonomiska strategi för att få någon vinst alls. 

Se Uppdrag Granskning avsnittet som handlar om om just detta upplägg så förstår du att det är så. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...