ShciZo Postat 30 april 2005 Postat 30 april 2005 Hej Har en liten nybörjarfråga. Jag hade tänkt köpa mig lite inspelningsgrejor til min dator hemma. Det ljudkort jag tänkt skaffa är ett Delta 44 vilker jag tror att de flesta av er känner till. Men sen vet jag inte riktigt vad som behövs. 😠 Behöver jag tex ett mixerbord eller mic-preamps? Det jag vill göra är att mestadels spela in elgitarr o akusktisk gitarr. Kanske nångång micka upp något eller sjunga in sång. Tacksam för svar
hegobald Postat 30 april 2005 Postat 30 april 2005 Tjaaa.. Du behöver endera ett litet mixbord eller en shysst micamp. Sen lär du behöva nån schysst allroundmick också.. Du säger att du ska spela in såväl akkegura som elgura.. Hmm.. Du ska nog skaffa din en prisvärd kondensatormick också då.. ADK-51. MXL eller nåt liknande.. En rörmicamp för säg cirkus 1500 spänn kan låta bättre än ett mixbord för samma pengar.. beroende på vilken mic du använder. Ett mixbord är dock lite mer flexiblet att jobba med.. Men i slutändan så kommer du att göra de flesta ljudjusteringar med din mjukvara.. Programet i datorn alltså.. På tal om.. Cubase SE är en prisvärd programvara ju.. Nåt sånt att börja med ungefär.. Lycka till!
ShciZo Postat 30 april 2005 Trådstartare Postat 30 april 2005 Ok... så jag bör prioritera en mic-preamp framför ett mixerbord alltså. Men behöver jag det för att kunna spela in gitarr? Går det att använda en mic utan en preamp?
rainydays Postat 30 april 2005 Postat 30 april 2005 Du "måste" ha en micpre-amp av något slag. Det finns ju de som går ner till 500kr om du känner att ett par tusenlappar är för mycket att slänga på det till en början. Sen måste du ha fantommatning om du kör med kondensatormic, så tänk på att det bör finnas det på pre-ampen. Den lågbudgetmic som jag föredrar är TSM MT87s, kostar 700kr. Men Studio Projects B1 och ADK A51e funkar bra de med, även om jag inte tycker de är värda de extra hundralapparna. Men testa gärna lite olika och kom fram till vad du själv tycker låter bäst. Dumt att helt lita på andras ord när det gäller sånnt Men jag skulle köra på TSM-micen och en ART Tube MB som pre-amp, tror den ligger på 600kr. Då får du faktiskt ganska mycket för en väldigt liten peng. Ett alternativ om du bara ska spela in gitarr är ju att köpa en förstärkarsimulator istället. (grannarna brukar föredra det) De finns ju från tusenlappen och uppåt. Men du bör ju fortfarande ha en mic om du ska spela in ak-gitarr å andra sidan.
ShciZo Postat 30 april 2005 Trådstartare Postat 30 april 2005 Tack för era svar. Det uppskattas! Om jag då ska sammanfatta lite snabbt jag behöver (som jag förstått det) - Ett ljudkort. I mitt fall ett Delta 44 - En mic-preamp som funkar både till gitarr och sång (eller?) - En förstärkarsim liknande POD för att kunna spela in gitarr. Ha tålamod med en stackars nybörjare
rainydays Postat 30 april 2005 Postat 30 april 2005 Förutsatt att du redan har en schysst mic, så ja. Men har du redan en bra förstärkare och snälla grannar så kan du ju börja med att mica upp den. Fast en förstärkarsim är ju bra mycket smidigare i en hemstudio tycker jag.
ShciZo Postat 30 april 2005 Trådstartare Postat 30 april 2005 (redigerat) Förutsatt att du redan har en schysst mic, så ja.Men har du redan en bra förstärkare och snälla grannar så kan du ju börja med att mica upp den. Fast en förstärkarsim är ju bra mycket smidigare i en hemstudio tycker jag. Nu vet jag inte riktigt vad du svarar på men tror det är om preampen. Jag ska förtydliga min fråga. Jag undrar om jag kan koppla så här: elgitar->pedal->preamp->ljudkort jag antar av ditt svar att man inte kan det utan antingen: elgitarr->förstärkare->mic->preamp->ljudkort eller elgitarr->POD->ljudkort Redigerat 30 april 2005 av ShciZo
rainydays Postat 1 maj 2005 Postat 1 maj 2005 Mmm, det var det senare jag menade. (eftersom det var det du frågade) Har din pedal linenivå ut så är det ju bara att plugga in den i ljudkortet. Men utan högtalarsim så låter det inget vidare 🙂
ShciZo Postat 1 maj 2005 Trådstartare Postat 1 maj 2005 Nene ok. Då köper jag mig en förstärkarsim först då om nu jag inte kan använda en preamp till gitarren. Tack för svaren!
ShciZo Postat 1 maj 2005 Trådstartare Postat 1 maj 2005 Nu hittade jag nått intressant. M-Audios Firewire Solo. Det verkar ju täcka alla mina behov. En mic ingång med fantommatning och gitarr ingång. Eller är jag helt fel ute nu?
Peder Postat 1 maj 2005 Postat 1 maj 2005 Hej! Om jag då ska sammanfatta lite snabbt vad jag behöver (som jag förstått det) - Ett ljudkort. I mitt fall ett Delta 44 - En mic-preamp som funkar både till gitarr och sång (eller?) - En förstärkarsim liknande POD för att kunna spela in gitarr. - Med ett dyrare ljukort kan du, för en totalt sätt billigare penning, få alla dessa 3 i ett och samtidigt få ett bättre ljudkort. POD´s simulerings-del får då ersättas av Amp-simulering i datorn som exempelvis AmpliTube! Kan vara ett alternativ? MVH-Peder
Peder Postat 1 maj 2005 Postat 1 maj 2005 Hej! Nu hittade jag nått intressant. M-Audios Firewire Solo. Det verkar ju täcka alla mina behov. En mic ingång med fantommatning och gitarr ingång. Eller är jag helt fel ute nu? - Nej, den täcker ju alla dina behov, bortsett ifrån då POD´s simulerings-del som får ersättas av Amp-simulering i datorn! MVH-Peder
rainydays Postat 1 maj 2005 Postat 1 maj 2005 (redigerat) Skulle det vara billigare? Ljudkort med inbyggd micpre, visst. Men mjukvarustärkarsim? De är ju överdrivet dyra och låter (i mitt tycke) betydligt sämre än hårdvarumotsvarigheterna. Den enda fördelen med dem är att det är lättare att ratta till ljudet i efterhand. Redigerat 1 maj 2005 av rainydays
ShciZo Postat 1 maj 2005 Trådstartare Postat 1 maj 2005 - Med ett dyrare ljukort kan du, för en totalt sätt billigare penning, få alla dessa 3 i ett och samtidigt få ett bättre ljudkort. POD´s simulerings-del får då ersättas av Amp-simulering i datorn som exempelvis AmpliTube! Kan vara ett alternativ? MVH-Peder Har du nått exempel på ett sånt ljudkort - Nej, den täcker ju alla dina behov, bortsett ifrån då POD´s simulerings-del som får ersättas av Amp-simulering i datorn! MVH-Peder Det låter ju väldigt bra. Nu blev jag glad 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.